hjälp! tänka på med föl?

Sv: hjälp! tänka på med föl?

Ammor är "färskvara". De ston som förlorar sina föl har kvar sin mjölk under ganska kort tid om det inte är något föl som diar henne.

Något du också kan lägga på minnet att många stoägare väljer att inte lägga ut sina ston om de förlorar sina föl, men de kollar där ifall det finns några föl anmälda på amma-sidan.

Vad gäller råmjölk - det finns (om jag inte är felunderrättad) ett större travstuteri inom hyfsat avstånd från dig. Fråga om de har någon att sälja. På ammasidan finns också en länk till info om råmjölk och några ställen där man kan köpa sånt.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Rent spontant sådär utan att verka otrevlig, ska du inte lugna dig några hekto och se till att fölet föds problemfritt första och mår bra, innan du börjar analyser huruvida stoet kommer sätta mjölk eller inte, och om jakt efter råmjölk och amma behövs.
Mycket kan ju hända fram tills dess.
Och har du haft henne i ett år nu och hon inte är ballongstor känner jag mig personligen fortfarande tveksam till om hon verkligen är dräktig.
Vet ston som legat med krystvärkar som inte haft föl i magen.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Rent spontant sådär utan att verka otrevlig, ska du inte lugna dig några hekto och se till att fölet föds problemfritt första och mår bra, innan du börjar analyser huruvida stoet kommer sätta mjölk eller inte, och om jakt efter råmjölk och amma behövs.
Mycket kan ju hända fram tills dess.
Och har du haft henne i ett år nu och hon inte är ballongstor känner jag mig personligen fortfarande tveksam till om hon verkligen är dräktig.
Vet ston som legat med krystvärkar som inte haft föl i magen.

Jo men när 4 veterinärer och 2 uppfödare vart ute och kollat på henne och sagt att hon inte kommer få mjölk pga att hon har haft ett föl innan och hennes spenor är så pass ärriga som dom är. och råmjölk måste vi få tag i INNAN fölet föds eftersom de måste få i sig det inom 12 timmar.
och om hon får mjölk så kommer det med stor sannolikhet inte räcka. Om fölet föds kl 22 en lördagkväll så vill man gärna ha mjölk hemma eftersom vi har 10mil till närmaste hästbutik som är öppen en söndag och de öppnar kl 10.. Visst vi kanske är överdrivna men vi vill inte mista fölet pga att vi inte fixat fram råmjölk/mjölkersättning i tid. vi VET att det kommer runiera oss men vi har redan betalat veterinärräkningar för runt 10.000:- för att hon överhuvudtaget ska överleva sen i december.. så vi kommer inte ge upp nu och chansa på att hon får mjölk. eftersom det man får ut om man försöker mjölka ur är var och blod så känns det inte speciellt givande. hon har gått på full pencillinkur och just nu är det massage som gäller.

det har varit 3 olika veterinärer inne i henne och kännt att det ligger ett föl där och vi har sett och kännt fölet röra sig så OM hon är dräktig eller ej är inte tal om saken att hon är. Vi har haft henne i över 1 år nu. MEN vi hade problem med förra stallet så vi vet helt enkelt inte om hon blivit tjuvbetäckt där.

kommer fortfarande söka efter mjölk och råmjölk och om vi inte kommer få användning av det så finns det säkert andra som kommer få det.

kommer inte diskutera antingen såvida vi ska fixa råmjölk/mjölk , eller om hon är dräktig eller inte något mer i denhär tråden då vi är SÄKRA på att hon är det, och vi vill vara på den säkra sida. vill inte mista fölet pga en chansning.
Jo vi är inte erfarna uppfödare som säkert många här inne är som vart med och skrivit i denna tråd. men vi har pratat med erfarna uppfödare, folk i våran rasklubb, läst på internet, och JA jag vet att de kan få betendestörningar osv, men ska vi bara ge upp nu när vi kämpat i 3 månader för hon ska överleva och hon ÄNTLIGEN blivit pigg och börjat bli frisk?
Är tacksam för alla svar! JA! men hoppas ni förstår.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Hon har alltså haft juverinflammation i alla 4 juverdelarna?
Och varför har hon sår nu? Tog hon väl hand om sitt tidigare föl?
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Självklart ska ni fixa råmjölk eller ersättning, att riskera att fölet dör eller blir svårt sjukt är det nog verkligen ingen som vil råda er till här.. däremot är det inte tillåtet att annonsera efter det, och det bästa är att gå via ammajouren.

Jag förstår att det är frustrerande att det inte finns någon amma nu, men ni får helt enkelt hålla koll och höra av er hela tiden till dem. Ni har väl anmält att ni söker amma?
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Ja, om hästen fölar om 3 veckor så finns det väl ingen anledning att glädjas åt att det finns en amma idag?
En tillgänglig amma är tillgänglig några dagar bara.

Vore fortfarande kul att veta om juverinflammationen kom då TS skrev sina första inlägg?
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

*kl*
Anmäla att man söker amma är ju inte aktuellt innan man dels vet NÄR fölet föds, att fölet lever och att stoet inte har mjölk.

Att se till så att råmjölk och mjölkersättning finns hemma och sedan helt enkelt se hur saker och ting utvecklar sig borde alltså vara det vettigaste.

TS: Vet ni om alla fyra juverdelarna är ärrade?
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Ni gör helt rätt som förbereder er så gott ni kan inför något ni inte hade önskat eller förväntat er! Lycka till och hoppas allt går bra! :)
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Knapp.

Konstigt egentligen att det inte går att ta fram de antikroppar som råmjölken skulle innehållt i vaccinform?

Eller finns det?
Synd man inte är forskare:p
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Man kan fylla på med blodplasma innehållande antikroppar.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

en främre och en bakre i varje juverhalva det finns två hål i vardera spenen
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Hon har alltså haft juverinflammation i alla 4 juverdelarna?
Och varför har hon sår nu? Tog hon väl hand om sitt tidigare föl?

Ja hon på alla 4.
Jag vet inte, inte jag som är veterinär är mamma som skött allt. Ohc det är just det vi inte vet, eftersom förra ägarna ändrar verisionen hela tiden.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Aldrig hört talas om!
Nu blir jag nyfiken:)
Hur går det till?
OM fölet inte fått i sig tillräckligt med antikroppar kan man ge plasma intravenöst för att få upp antikroppshalten. (tror man helst tar från stoet och separerar bort blodkropparna för att sen ge plasman till fölet)
Om jag fattat saken rätt så finns även frystorkad plasma som man kan ge via munnen när fölet är alldeles litet, så att antikroppar fortfarande kan tas upp via tarmen. Detta är absolut bättre än inget alls, men saken är väl den det är bättre med råmjölk direkt från stoet eftersom den innehåller antikroppar mot de smittämnen som finns naturligt i den miljö där de bor.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Ja, om hästen fölar om 3 veckor så finns det väl ingen anledning att glädjas åt att det finns en amma idag?
En tillgänglig amma är tillgänglig några dagar bara.

Vore fortfarande kul att veta om juverinflammationen kom då TS skrev sina första inlägg?

troligtvis var det påbörjan av den då. som sagt vi kan ingenting men eftersom alla säger att hon inte har eller komma få någon mjölk så tror de att det var början på den.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Jo det vet jag, men har alltid tänkt som två delar... det är ju kor som har fyra ;)
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Aha tack!

Blodplasma från modersstoet är det ett bättre alternativ än råmjölk från ett annat sto då?

Kan en vanlig veterinär "framställa" eller vad man nu kallar det blodplasma på plats?

Hoppas ju verkligen inte att jag ska hamna i en situation där jag får användning av att veta detta men undrar iaf...
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

OM fölet inte fått i sig tillräckligt med antikroppar kan man ge plasma intravenöst för att få upp antikroppshalten. (tror man helst tar från stoet och separerar bort blodkropparna för att sen ge plasman till fölet)
Om jag fattat saken rätt så finns även frystorkad plasma som man kan ge via munnen när fölet är alldeles litet, så att antikroppar fortfarande kan tas upp via tarmen. Detta är absolut bättre än inget alls, men saken är väl den det är bättre med råmjölk direkt från stoet eftersom den innehåller antikroppar mot de smittämnen som finns naturligt i den miljö där de bor.

Vänta här plasma tillverkas väll ALLTID från en valack det är inget man står i stallet och gör från stoet ...

Det ges sen intravenöst av vetrinären i droppform till fölet , kostar väll ca 1000 kr påsen och kan även ges via nappis till _nyfödd_ fölis .

Mia
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Jo det vet jag, men har alltid tänkt som två delar... det är ju kor som har fyra ;)

Fyra delar med två hål i varje spene.

Har själv haft ett sto för längesedan som enbart hade en fjärdedel kvar. Fungerade utmärkt.

KL

Ofta är det ju inte spenen som är knölig utan högre upp i juvret. Man kan känna som typ "bullar och förhårdnader" på den delen som är "förstört"

Min rekommendation till TS är att införskaffa en mindre hink med mjölkersättning. (kanske få köpa från ett större stuteri? )

Sedan se till att det finns en liter plasma över, inom vettigt avstånd.
(kanske även det samma stuteri? )

Vettigt avstånd är typ upp till 20 mil enkel resa då.

Definitivt förbereda veterinär för att göra foalcheck då ungen kommer ut.


Det är det som man kan göra FÖRE fölning.

Den dagen/natten hon fölar kan man sätta sig och titta OM det finns amma tillgänglig via ASVTs ammajour.

Och åter igen..
Man bör som fölägare, i första hand prioritera en amma.
Man bör inte prioritera sig själv.

Det är fölungen som alltid ska komma i fösta hand och inget annat.
Känslor får man lägga åt sidan.

Varför? Jo för att amman kanske finns en bit bort.
Man kanske måste skiljas från ungen ett tag..OM ammastoet inte skall flyttas.


För hur det än är..och detta vill jag säga och påängtera och inte då på ett elakt sätt..
Skulle vi ha en amma tilgänglig då TS behövde en sådan, så skulle ungen hamna hos oss och inte tvärtom.

Vi har stor rutin för detta men inte ts.
Har svårt att tro att man lämnar bort sina ammor till folk som inte är vana..

TS bör också ta emot denna hjälp om det finns möjlighet.
Detta för FÖLETS framtid.

Som sagt. Lägg känslorna åt sidan. Det är VIKTIGT i detta fall!


AM
 

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 035
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 477
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp