Att lära en hund att morra och visa tänderna när det kommer fram främmande är ju verkligen att be om trubbel (oavsett hur stor hunden är). Se det framför dig, en lite knodd töltar fram i ett obevakat ögonblick för att klappa den söta vovven, den söta vovven morrar och visar tänderna som du vill träna den att göra, mamman till knodden upptäcker vad som hänt, blir rädd och påstår sen att hunden är farlig.
Du skriver att du är mer rädd för att hunden ska bli slagen, sparkad eller kastad sten på än att bli stulen. Och du tycker fortfarande att det är ok att lämna den lille alldeles ensam därute?
Jag vet inte vilka tidningar du har läst sen du var 6 år men de jag har kommit över har då innehållit artiklar om åtskilliga hundar som blivit stulna av dementa pensionärer som tyckte de liknande deras "gamla Fido" och småhundar som gått åt i "kamphundsträning" (ja, i Sverige).
(Och vill du se det själv så gå in på
hittehund och kolla själv hur ofta de annonserar om försvunna hundar, bortsprungna och stulna...)
Och att jämföra en ensam hund lämnad på trottoaren med en hund som är inlåst hemma eller in en bil och påstå att stöldrisken är densamma..? Ja tjena, därför lägger jag lika gärna plånboken uppepå soptunnan därute än på nattduksbordet nattetid eftersom tjuvarna ändå bara vill ha feta plånböcker och siktar in sig på dem. :smirk:
Till trådskaparen, ledsen att jag bidrar till sidospåret i din tråd. Bra gjort med gråhunden och härligt att den kom hem igen! *tummen upp*