Blandraser har bokstaven sist tror jag...men hennes gick inte att läsa alls...sen sökte jag på Tina(efteråt) och det fanns hur många norska älghundar som hette Tina somhelst :rofl: :rofl:

Nog har man varit med om hundar som sprungit sig trötta eller kommit vilse.

När min fd norska gråhund Lissy var liten så fick hon upp dörren och gav sig iväg. Vi letade och letade. Det blev t o m mörkt men ingen hund. Man var riktigt ledsen. Jodå en av sommargästerna tyckte hon var så blöt så de hade tagit in henne och matat henne. Hon hade alltså på en eftermiddag blivit riktigt tjock och ompysslad!

Att lära en hund att morra och visa tänderna när det kommer fram främmande är ju verkligen att be om trubbel (oavsett hur stor hunden är). Se det framför dig, en lite knodd töltar fram i ett obevakat ögonblick för att klappa den söta vovven, den söta vovven morrar och visar tänderna som du vill träna den att göra, mamman till knodden upptäcker vad som hänt, blir rädd och påstår sen att hunden är farlig.

Du skriver att du är mer rädd för att hunden ska bli slagen, sparkad eller kastad sten på än att bli stulen. Och du tycker fortfarande att det är ok att lämna den lille alldeles ensam därute?

Jag vet inte vilka tidningar du har läst sen du var 6 år men de jag har kommit över har då innehållit artiklar om åtskilliga hundar som blivit stulna av dementa pensionärer som tyckte de liknande deras "gamla Fido" och småhundar som gått åt i "kamphundsträning" (ja, i Sverige).
(Och vill du se det själv så gå in på hittehund och kolla själv hur ofta de annonserar om försvunna hundar, bortsprungna och stulna...)

Och att jämföra en ensam hund lämnad på trottoaren med en hund som är inlåst hemma eller in en bil och påstå att stöldrisken är densamma..? Ja tjena, därför lägger jag lika gärna plånboken uppepå soptunnan därute än på nattduksbordet nattetid eftersom tjuvarna ändå bara vill ha feta plånböcker och siktar in sig på dem. :smirk:

Till trådskaparen, ledsen att jag bidrar till sidospåret i din tråd. Bra gjort med gråhunden och härligt att den kom hem igen! *tummen upp*

*knapplån*

Jag skulle ALDRIG NÅGONSIN lämna någon av mina hundar utanför en affär om jag inte ser dom. ALDRIG ALDRIG...
Om jag var tvungen att lämna någon av mina hundar utanför en affär i 5 min o jag fick välja vem som helst av dom skulle jag ta våran hane, Quando, den hunden tar de inte i första taget om de inte vill bli ihjälbitna förstås :smirk:
Men ALDRIG att jag skulle lämna dom om det inte var akut.

Finns en till 'risk' med att lära hunden morra och visa tändernaåt främmande är att risken ökar extremt mycket för att barn/ungdomar/andra med ungefär samma mentala status ska 'reta' hunden. Den sitter ju fast, så den kan inte göra något, men vissa individer tycker det är 'kul' att se hur arg och vansinnig man kan få hunden.

Nu är förvisso mina jag har nu INTE vakthundar, men jag är uppvuxen med riesen som haft VAKT som huvudsyssla. Och de hade fått det rätt hett om öronen om de vaktat där de inte skulle (t ex utanför en affär). fattar övht inte varför man ska lära hunden att skrämma förbipasserande och sen sätta den utanför en affär?

Förutom i rena AKUTsituationer så ser jag bara en enda anledning för att lämna hunden utom synhåll utanför en affär - lathet.

(AKUTsituationer är t ex när du måste hämta ut djurmedicin, det är snart storhelg, apoteket stänger om 5 minuter och du har hunden med från stallet. Då fladdrar man med ögonfransarna och får en väktare eller dylikt att vakta hunden ;) Undras hur många som garvade ihjäl sig att se en ganska bitig och kraftig väktare stå med en liten luddboll i koppel? :angel:)

Tänk vad man kan tycka olika=) jag(och många fler) tycker det är oki och till ock med bra att binda upp hundar som träning!

Och säkert lika många tycker inte det är oki..

Miiljöträning att kunna bli lämnad själv och att matte bara går..Att kunna ligga och koppla av!
Att inte sitta och skälla konstant under tiden matte/husse är borta

Sen att man som hundägare inte blir så låst och att man kan ta med sin hund och gå till affären ist för att gå själv elle råka bilen!

Nä jag ser det som en bra social bit för min hund dessutom ÄLSKAR hn att hänga med till affären och jag tänker låta han hänga med.Risken är minimal att han ska bli stulen..även om den finns..Men jag kan även bli nerslagen i skogen å nån tar min hund.. risen är minimal.MEN den finns..
Man kan inte vara så hönsig!!!

Ok och nyttigt att man KAN lämna hunden bunden, ja. Som sagt, nödsituationer uppstår ju. Men att göra det som RUTIN och så långa stunder som upp till en kvart och sedan ursäkta sig med att det är "för hundens bästa" när man ändå hör hur illa det kan gå.

En kvart är kort stund det rä vad jag brukar lämna honom.. inse fakta vissa tycker det rä oki att lämna hunden det är inge fel i det... varför inte... jag tycker inte risken att den ska bli stulen är så stor i detta land..Visst det händer.. men risken är STÖRRE att jag blir mördad!!!

Alla mina tre är tränade att lugnt och fint vänta om matte lämnar dem och går. Jag har aldrig bundit upp dem utanför affören (tobakshandeln undantaget, jag har då hela tiden full uppsikt och är hos hundarna på 5 sekunder om nåt händer). Det går utmärkt att TRÄNA situationen utan att genomföra den.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 998
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
700
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 355
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 635
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar