Vill någon ta min hund så gör den nog det även om jag jag går med hunden i skogen elelr på en cykelväg. Dagens tjuvar tar vad dom vill ha det är bara att slå ner mig å sen tar man min lilla vovve på 3 kilo!
Tillfället gör tjuven.. Det är väldigt enkelt att bara knyta loss en hund och gå iväg med den/stoppa den i en bil. Sällan hundtjuvar bemödar sig om att attackera husse/matte för att få hunden, eller bryter sig in i ett hus.
och jag vet att risken att hunden ska bli stulen här är ganska liten. MEN den FINNS. Och jag skulle inte kunna leva med mig själv om någon av mina hundar blev stulna för att jag varit så lat att jag lämnade dem utan uppsikt utanför en affär (för mig handlar det om lathet om jag skulle göra det).
När det dessutom stjäls hundar för att - tragiskt nog - användas som 'hetsobjekt' för kamphundar så skulle jag ju undra tills jag blev sinnessjuk om det var så någon av mina små älsklingar slutade. Det skulle vara illa nog om de blev stulna och såldes eller blev stulna för någon ville ha en hund, dvs de får det faktiskt bra i slutändan. Men bara tanken på att de kan ha blivit kamphundsmat.. Nä.. Jag skulle inte kunna leva med mig själv som sagt.
Det handlar inte om att hundarna inte kan sitta fast utanför för de skäller eller något. Samtliga mina tre skulle tyst och stilla sitta/ligga tills jag kom ut igen. Utan det handlar om risken att de blir stulna.
Jag har mer än en gång reflekterat över hur LÄTT det skulle vara att stjäla en hund när jag sett hundar sitta bundna utanför affärer. Oftast skulle det bara vara att gå fram och knyta loss den och gå iväg. Hade man en godbit skulle man kunna ta ännu flera.
Och soms agt, tillfället gör tjuven.. behöver inte ens vara någon som PLANERAT att ta en hund utan kan vara ett rent infall. Eller att något barn ska 'låna' hunden för gå en promenad..
De flesta hundar som stjäls gör det faktiskt när de är 'på allmän plats' och lätta att ta samt när en bil stjäls och det är en hund i den. FÅ hundar stjäls vid inbrott etc.