martha

Trådstartare
Hur ska jag hitta ägaren?? Jag kan inte läsa tatueringen på henne, det är en gråhund..är det nån som vet om dom har en annan bokstav än S i början?? kan man söka på endast gråhundar?(jag hittar inte ens rasen på skk) :crazy:

Vi har ju haft kontakt med polisen, anmäld på jägarförbundets hemsida..haft kontakt med olika jägare om dom vet nån som blivit av med hunden...imorgon kommer det med i radion.

Prova att sök på Norsk Älghund (grå)
Jag hittade en vovve en gång och då var polisen
väldigt samarbetsvänlig och slog upp i ngt register..
vi kunde dock inte klura ut ägaren :o
Men dagen därpå så hade dom spårat upp vems hund det var
fast ägaren var inte så nöjd.. :smirk:
"Om du bara hade låtit henne springa runt så hade hon kommit hem till sist"
*suckar*

Ska göra det...men en gråhund får ju inte övht gå lös nu...hade det varit älgjakt så hade vi låtit den vara....

Vi hittade också en hund nu här på valborg, som irrade runt klockan två på natten vid en väg. Den tog vi med till polisen och ägaren kom och hämtade den tidigt på morgonen.
Jag skulle aldrig lämna en hund vind för våg om jag hittar en, den kan ju bli påkörd eller något! Ägaren borde ju vara tacksam för att någon bryr sig om hunden och lämnar den till polisen! :confused:

Om du går in på SKK Hunddata kan du söka på ID-nr även om hela numret inte är läsbart. Jag prövade och om numret är t.ex. 123456 så får man träffar även med en sökning som *345*.

Sedan kan du begränsa urvalet genom att välja rätt ras samt endast söka på tikar.

Hittar du ett antal möjliga hundar får du väl kontakta dem som finns i databasen och därefter ringa SKK. Eventuellt kan du ju kontakta uppfödarna. Det borde vara möjligt via rasklubben.

Lycka till och berätta hur detektivarbetet går!

Hälsningar

Anneli

Jag TROR jag har hittat ägaren..ringde nyss :angel:, men det var telesvarare...isåfall kommer hunden från ÄRLA :eek: :eek:
Det ser ut som en ung tik...och denna skall då vara drygt 1 år...sen fanns nån annan men jag tycker att numret stämmer fast det är ganska så otydligt...

Jag tycker att det är bra att folk bryr sig men ibland kan det vara bättre att låta hunden gå hem själv.

Hittat ägaren än? Jag skulle vara väldigt glad om någon tog hand om min hund om han rymde :)

Vi har en hund som återkommer till oss en till tre gånger varje år, sist han var här så behövde jag bara säga namnet så sa ägaren "ja, jag kommer snart" :rofl:
Men han är oerhört tacksam för att vi tar fast honom och det har även handra hundägare med förrymna hundar varit...

Hur kan man vara säker på att den kommer hem själv då?
Jag hittade en drever en gång. Den hade kommit bort på jakten och var 4 mil hemifrån, och hade varit borta en vecka. Tänk om jag låtit den stackaren vara. Var februari månad.

Hur har det gått Martha?

Nu är TINA hemma hos sin ägare :bump: :bump:

Jag ringde ju inatt till en telsvarare i Ärla :o Mannen ringde upp i morse och sa att det inte var hans hund, men han var jätteglad o rörd över att nån bryr sig :)..

Radio Värmland efterlyste en gråhund i morse och det var hans hund, och han har nyss varit här o hämtat henne :)

Nattis....skulle aldrig komma på tanken att bara lämna en hund sådär...har själv blivit av med en hund och skulle vara mer än lycklig om nån tog hand om honom...dessutom skall inte jakthundar springa lösa ute på hyggen vid denna årstiden...jägare brukar inte släppa sina hundar sådär på våren.

Åhh vad bra att allt slutade gått. min hund har rymt en gång. mitt ex å jag var på besök hos hans föräldrar.jag å hans mamam skulle gå å beställa pizza å exet å hanns papa sat hundvakt..
När vi kom åter efter 30 minuter varhunen borta.. :crazy:
Det visade sig att han hade sprungit eter mig och gått bakom hela tiden och när vi gick in till pizzan gick han å satte sig utanför Konsum där jag brukar binda upp han när jag är inne å handlar å väntade på mig att jag skulle komma!

Så han satt där i 1 timme tills en gick å hämtade han och ringde mig eftersom jag har namnbricka på han...

En annan gång skulle jag göra en anmälan hos polisen och band upp hunden utanför detta skulle ju gå på max 15 minuter.

När jag kom ut var hunden borta :crazy: det visade sig att just den stolpen jag hade bundit fast charlie var den stolpe som dom puckade människorna binder upp sina hundar dom inte vill ha längre :crazy:
Så en polis trode min hund var övergiven och tog in han.. haha jag å min kopis sprang runt som 2 tokar å frågade folk på stan om dom sett en liten hund.Efetr 30 minuter fick jag knalal tillbaka å göra en nya anmälan(pinsamt) men när jag sa att det var en liten hund log polisen och sa kom.. haha där inne på fikarrumet satt charlie å charmade halva poliskåren..Knappt så jag fick ta hem hunden :rofl:

och band upp hunden utanför detta skulle ju gå på max 15 minuter.

15 minuter är ungefär 14 minuter mer än vad som går åt att stjäla en hund. 15 minuter räcker utmärkt för att BÅDE stjäla en hund, stoppa den i en bil och försvinna med den. Ev vittnen hinner gå rätt långt på 15 minuter med.

Jag lämnar ALDRIG mina hundar bundna utanför affär eller liknande. Undantaget är om det är en liten tobakshandel eller så där jag hela tiden ser hunden och har max fem meter ut till den. Men skulle aldrig lämna den ens för några minuter om jag inte såg den OCH kunde ta mig dit FORT om något otillbörligt hände.

Folk lämnar bilen med nycklarna i tändningen när de handlar här ibland. Det här är landet och 'det händer inget'. jag lämnar som sagt var ÄNDÅ aldrig hundarna bundna. Det skulle vara så enormt fruktansvärt om de blev stulna, och det kan hända precis när som helst, och är gjort på under en minut.

Så jag fattar inte hur du regelmässigt kan lämna hunden bunden utanför affärer och dylikt??

Finns masa folk som lämnar sina hundar utanför affären och JAG tycker det är okej.. därför lämnar ajg min hund.Man kan inte resonera som du tycker jag.. Då kan amn ju inte lämna hunden själv hemma heller.. nån kan ju göra inbrott å stjäla hunden då!!

Jag tycker det är en bra träningssak att lämna hunden själv och att den inte skäller.

Vill någon ta min hund så gör den nog det även om jag jag går med hunden i skogen elelr på en cykelväg. Dagens tjuvar tar vad dom vill ha det är bara att slå ner mig å sen tar man min lilla vovve på 3 kilo!

Jag tar med min hund på en långprommr till affären bilder upp hunden gåt in å handlar nått gott till både mig å hunden sätte rmig å fikar sen går vi vidare! Eller om jag ska handla hema nått så varför inte ta med hunden så får den gå ut och röra på sig den med!

Sen kan ajg lova att sitter det en rottis utanför affären så går inte folk fram och ska sno hunden.Man får väl lära hunden att visa lite tänder om obehöriga går fram..
Det hjälper även om hunden bara väger 3 kilo men ger mer effekt på en rottis :rofl:

Vi tycker inte lika på många punkter har jag kommit fram till... men man gör vad amn anser vara rätt.. min syrra lämnar aldrig sin hund heller utanför det respekterar jag men jag har valt att göra det=)

håller med dig. Måste jag lämna hunden utom synhåll nån sekund blir jag nervös just för att risken finns att den blir stulen

Vill någon ta min hund så gör den nog det även om jag jag går med hunden i skogen elelr på en cykelväg. Dagens tjuvar tar vad dom vill ha det är bara att slå ner mig å sen tar man min lilla vovve på 3 kilo!

Tillfället gör tjuven.. Det är väldigt enkelt att bara knyta loss en hund och gå iväg med den/stoppa den i en bil. Sällan hundtjuvar bemödar sig om att attackera husse/matte för att få hunden, eller bryter sig in i ett hus.

och jag vet att risken att hunden ska bli stulen här är ganska liten. MEN den FINNS. Och jag skulle inte kunna leva med mig själv om någon av mina hundar blev stulna för att jag varit så lat att jag lämnade dem utan uppsikt utanför en affär (för mig handlar det om lathet om jag skulle göra det).

När det dessutom stjäls hundar för att - tragiskt nog - användas som 'hetsobjekt' för kamphundar så skulle jag ju undra tills jag blev sinnessjuk om det var så någon av mina små älsklingar slutade. Det skulle vara illa nog om de blev stulna och såldes eller blev stulna för någon ville ha en hund, dvs de får det faktiskt bra i slutändan. Men bara tanken på att de kan ha blivit kamphundsmat.. Nä.. Jag skulle inte kunna leva med mig själv som sagt.

Det handlar inte om att hundarna inte kan sitta fast utanför för de skäller eller något. Samtliga mina tre skulle tyst och stilla sitta/ligga tills jag kom ut igen. Utan det handlar om risken att de blir stulna.

Jag har mer än en gång reflekterat över hur LÄTT det skulle vara att stjäla en hund när jag sett hundar sitta bundna utanför affärer. Oftast skulle det bara vara att gå fram och knyta loss den och gå iväg. Hade man en godbit skulle man kunna ta ännu flera.
Och soms agt, tillfället gör tjuven.. behöver inte ens vara någon som PLANERAT att ta en hund utan kan vara ett rent infall. Eller att något barn ska 'låna' hunden för gå en promenad..

De flesta hundar som stjäls gör det faktiskt när de är 'på allmän plats' och lätta att ta samt när en bil stjäls och det är en hund i den. FÅ hundar stjäls vid inbrott etc.

Jag sa ju att amn får väl lära sin hund att morra om obehöriga kommer fram när man har bint uppd en.DVS en obehörig kan komam med 30 kilo frollic utan att hunden slutar visa tänderna!

Och jag hävdar att risken är nog lika stor att mista sin hund hemma när man jobbar som utanför affären.Det vimmlar av folk runt en affäre.och kampsporten är inte så stor i sverige mer i utlandet så tror inte därför amn tar hundar.Snarare en knarkare som ser sin chans att sälja en hund å kunna köpa knart sen.Alla hundar är märkta så att stjäla en hund idag är inte speciellt lätt utan att åka dit!!!

Min hund är 7 år och han har vatt uppbunden sedan valp då självklart i korta stunder å träningssyfte. Har aldrig vatt med om att han vatt stulen.

Har dessutom aldrig läst det i någe tidning då jag lärde mig läsa som 6 år nu 22 så det är några år.
Vad som stod i tidningarna innan det kan jag inte svara för :)

Man kan inte lämna hunden i bilen för det kan komma en biltjuv å då ryker både bil å hund.Vart ska amn ha hunden då?? inlåst i en pansarbur??? :confused:

Nä det jag menar är en tjuv ute efter hundar så kollar domut vissa offer och den huden SKA dom ha och behövs det att slå ner dess ägare så gör dom det!!
Så att känna sig trygg att ens hund innte kan bli stulen bara för man har kol på den är att gå falskt trygg!!

Jag har min hund uppbunden utanför affären och känner mig trygg jag är snarare isf rädd att nån ungjävel kan kasta sten på han eller sparka på han än att nån ska ta han!!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 998
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
700
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 355
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 635
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar