Hitta stallplats ?!

E

evelinaljungbeck

Hejsan!
Jag ska nu köpa häst, men jag har ingen stallplats änsålänge.
Jag bor ute på landet, och här finns ett enda stall som jag kan tänka mej att vara uppstallad i som jag vet om. Det finns inga fler annonser på blocket som är i närheten/med rätt "egenskaper" (ridhus, ridbana, stora hagar, rymligt stall, cykelavstånd, fin natur).

Jag undrar då om ni har något bra tips på hur man hittar en stallplats? :)

Och detta stallet, mitt "drömstall" som jag berättade finns i närheten, vill jag naturligtvis se om jag får ha häst uppstallad i. Men hur ska jag kontakta dem?
Jag har numret, men jag tycker det känns konstigt att bara ringa och presentera sig & fråga rakt ut om de har en ledig boxplats som de hyr ut. Och att bara klampa in sådär känns ju inte heller riktigt rätt. Så är det bara att ringa eller? De har ingen hemsida och jag vet inte mailen.

Tacksam för svar! :D

Sv: Hitta stallplats ?!

Prova att ringa :)

Ja jag får väl ta och göra det! :D
Men jag är nästan lite rädd för att göra det, tänk om där inte finns någon plats? :crazy: :( då försvinner mitt drömstall & jag har ingen aning om vart jag ska stå. :/

har du egen häst & hur hittade du isåfall ditt stall? :)

Jag tycker du ska ringa! Det är väl det "vanliga" sättet att skaffa stallplats. Säg att du bor i närheten och letar stallplats, och om det är fullt kan du väl be att få stå i kö tills det blir en ledig plats.
Jag fick nuvarande stallplatsen först och foderhästen sen... Större delen av mina kompisar står i samma stall, och de hade en plats över och bokade en provridning åt mig:) Förra stallplatsen jag hade, med en annan häst, fick jag genom kontakter, dåvarande pv kände ägarna så vi åkte dit och knackade på och frågade om de hade plats över.

Om du ringer och de inte har några lediga platser så kan du ju fråga ifall de vet om något annat ställe i närheten där man kan hyra boxplatser.

Jag tycker du ska ringa! Det är väl det "vanliga" sättet att skaffa stallplats. Säg att du bor i närheten och letar stallplats, och om det är fullt kan du väl be att få stå i kö tills det blir en ledig plats.
Jag fick nuvarande stallplatsen först och foderhästen sen... Större delen av mina kompisar står i samma stall, och de hade en plats över och bokade en provridning åt mig:) Förra stallplatsen jag hade, med en annan häst, fick jag genom kontakter, dåvarande pv kände ägarna så vi åkte dit och knackade på och frågade om de hade plats över.

Ja jag får ta och göra det! :D Men gud vad besviken jag blir om det inte finns någon ledig plats, men det är ju bättre än att inte veta. :p

Jag har alltid fått stallplats genom kontakter. Man känner någon som står i stallet i fråga och har då första kontakten etablerad enom det.

Men jag har också ringt till stall som inte haft platsannons ute. Och satt upp mig på kölista. Så fick jag flytta in då en plats öppnade sig.
Jag har också fått sommarbete/sommarstallplats så på ställen där jag inte kännt hästfolk tex där min mamma bor och där vi har båten sommartid. Jag ringde ansvariga och frågade om de hade plats. De var supergulliga och vi fick komma dit.

Jag tycker du ska ringa. Kolla runt i trakten vad stall som finns och ring dit och kolla om de har plats och vad som erbjuds isf.

Ring du. :) Att hyra ut platser är deras business, det är inget konstigt med att du ringer och frågar efter en stallplats!

Om det inte finns plats kan du be om tips om andra ställen, samt ställa dig i kö hos den här som du vill till. Jag stod i kö i ett halvår till mitt nuv. stall och innan jag kom dit hade jag hunnit vara på 2 olika stall, båda superbra ställen med stallkompisar som jag fortfarande har kontakt med. Det kan mycket väl finnas guldkorn i din omgivning som du inte känner till.

När jag letade stallplats så visste jag redan vart jag ville stå så jag åkte förbi några gånger och när jag såg att det var bilar parkerade utanför så klampade jag försiktigt in och började prata med folket om stallplats osv. =)
På så vis fick man även träffa dom som var redan uppstallade och fick sig ett "hum" hur dom var + man fick reda på ärliga svar om stallet och hur det sköttes..

I många fall kan ju vissa ägare försköna saker och ting, men när man direkt träffar dom som har häst i stallet så brukar man i regel få raka och ärliga svar.

Klart att du ska ringa....eller åka ut och prata med dom.

Jag gjorde det själv när jag skulle skaffa häst.
Åkte ut till det stallet jag ville stå i och pratade med dom som hade häst där och fick numret till stallägaren.
Sen ringde jag och ställde mig på kö och sen hörde dom av sig att det fanns en stallplats ledig från med ett datum....sen tingade jag boxen.

Nu uppskattar jag själv när folk kommer ut och kollar på stallplats,så man får prata med dom själv.

Så det är bara ringa som sagt var eller åka ut och prata med dom på plats :)

Det är bara att ringa! ;)

Jag har fått mina stallplatser genom kontakter/annonser/ringt och frågat/traskat in och frågat inget av de har någonsin uppfattats som konstigt.
Alla har varit vänliga och hjälpsamma.

Sen så har jag upptäkt under åren att det som man trodde var drömstället inte alltid är det och där man inte trodde det fanns någonting har det dykt upp toppenställen bakom krönet. Så misströsta inte om du nu inte får plats just där, det brukar alltid lösa sig till slut.

Jag brukar bara ringa och presentera mig och höra om det finns stallplatser lediga! :)
Inga problem alls, och stallägarna till de stallen jag ringt till har blivit mycket smickrade.

Ring dem och fråga. Och visar det sig att de inte har någon plats kan du ju alltid fråga om det finns någon form av väntelista du kan få sätta upp dig på om någon skulle bli ledig framöver. Du får ju aldrig veta om du inte inte frågar och du kan ju inte få mer än ett nej. :)

Som många sagt innan så kan du ju ringa dom och höra. Man kan ju inte få mer än ett nej! Sen är det ju alltid bra att gå dit och samtidigt visa upp sig. Fast ibland känner man ju, om man tex inte vet så mkt om hur det funkar i stallet, att man vill höra över telefon första gången..

*delvis kl*

I mitt fall handlar det om ett ridhus men det är ju lite same thing om man INTE har kontakter på plats.

Hur gör man om man vill komma och titta på stället och de inte annonserar? Man vill ju inte ohövligt klampa runt på deras gård och sedan dissa den, när de varit vänliga och visat en runt fastän de inte annonserar efter hyresgäster liksom?

Bara för att stallet/ridhuset verkar bra utifrån vad man vet så kanske det inte alls visar sig vara det när man väl ser det och pratar om hur allt sköts osv? Hur gör man då? Eller rättare sagt, vad säger man om man ringer och de verkar tycka det är ok att hyra ut?

I mitt fall är det dessutom en nära granne så det känns nästan dumt att ringa. Men gården är jättestor och jag vet inte riktigt vart man skulle gå och säga hej heller. Gillar inte att springa runt hos folk utan att de vet vem man är och ser man ingen få man ju leta - och det finns gott om ställen att leta på om man säger så :o

Det är ju så enkelt att du bara vill komma o titta, bara för att du gör det så lovar du ju inte att du vill stå där... Ring du

Ring och presentera dig, förklara att du gärna skulle vilja stå/rida där med din häst, och gärna vill komma och titta och diskutera med dem på plats :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 544
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 911
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar