Hitta sommarstuga/hur långt till er?

Det fungerar nog utmärkt för de allra flesta faktiskt.
Utedass, separett eller el-toa fungerar ju utmärkt.
På sommaren så kan man slänga ut diskvattnet på tomten, om det inte är bara klippor då och duschar gör man från påse eller hink.
Om man inte har eget vatten så får man köra dunkar och samla regnvatten.
Eller hämta i sjön om det är sjötomt.
Ja spolande toalett klarar man sig utan. Utedass funkar bra.
Vatten och el är viktigare. Vattentoa är onödig lyx på ett sommarställe :p
 
Standard beror ju på familjeförhållanden också. Jag har lite svårt att idag se vilken semester min mamma fick de åren vi bodde i ett hus utan bekvämligheter. Allt hushållsarbete var mycket tyngre än hemma., speciellt med små barn.
Mycket går ju att förenkla och just tvätta behöver man ju inte göra i sommarstugan.
Om stugan ligger vid en sjö så brukar ju barn bada så mycket att de inte behöver tvätta sig så mycket mer än så.
Mathållning går att göra enkel men disken är ju ett elände utan diskmaskin.
Jag skulle nog skaffa en BOB eller motsvarande.
https://teknikveckan.se/bob-minidiskmaskin-charmig-men-svar-att-alska
 
Det beror nog på hur vidrigt man tycker att ett utedass är... :wtf:
Men det är ju bara en fråga om inställning till livet.
Inte om ett verkligt behov.
Vi har en husvagnscamping med utedass (sluten tank) och inga problem med att få gäster även helt utan marknadsföring.
Det finns el men dricksvatten får man hämta i dunk vid gamla ladugården och bada får man göra i sjön.
Det finns ett servicehus med diskbänk kopplat till avlopp för gråvatten ute på gaveln.
I servicehuset så finns det kylar och frysar för att förvara mat på ett bra sätt.
Glass på sommaren t.ex. vill ju många ha.
Vissa fryser in fisken som de får upp också för att kunna ta hem den och äta senare.
 
Men det är ju bara en fråga om inställning till livet.
Inte om ett verkligt behov.
Vi har en husvagnscamping med utedass (sluten tank) och inga problem med att få gäster även helt utan marknadsföring.
Det finns el men dricksvatten får man hämta i dunk vid gamla ladugården och bada får man göra i sjön.
Det finns ett servicehus med diskbänk kopplat till avlopp för gråvatten ute på gaveln.
I servicehuset så finns det kylar och frysar för att förvara mat på ett bra sätt.
Glass på sommaren t.ex. vill ju många ha.
Vissa fryser in fisken som de får upp också för att kunna ta hem den och äta senare.
Visst. Men då är det inte semester för mig. Jag njuter inte av att bli av med moderna bekvämligheter när jag är ledig. Jag har det väl helt enkelt för bra i min vardag ;) . Men tack och lov är vi ju alla olika.
 
Men det är ju bara en fråga om inställning till livet.
Inte om ett verkligt behov.
Vi har en husvagnscamping med utedass (sluten tank) och inga problem med att få gäster även helt utan marknadsföring.
Det finns el men dricksvatten får man hämta i dunk vid gamla ladugården och bada får man göra i sjön.
Det finns ett servicehus med diskbänk kopplat till avlopp för gråvatten ute på gaveln.
I servicehuset så finns det kylar och frysar för att förvara mat på ett bra sätt.
Glass på sommaren t.ex. vill ju många ha.
Vissa fryser in fisken som de får upp också för att kunna ta hem den och äta senare.
Nä, men det är ju inte heller ett verkligt behov att äga två bostäder varav en står tom nästan hela tiden. Om den då dessutom är permanentboenderustad känns det som ännu mer resursslöseri.
 
Visst. Men då är det inte semester för mig. Jag njuter inte av att bli av med moderna bekvämligheter när jag är ledig. Jag har det väl helt enkelt för bra i min vardag ;) . Men tack och lov är vi ju alla olika.
Visst är det så.
Men man kan ju inte sätta den standarden som grundkrav när man diskuterar prisbilden på sommarstugor.
Vilket var vad @Palermo gjorde.

Det handlade ju om hur mycket pengar som sommarstugor kostar i olika områden.
Inte om hur mycket pengar ett fritidshus med permanent standard och alla bekvämligheter kostar.
 
Nä, men det är ju inte heller ett verkligt behov att äga två bostäder varav en står tom nästan hela tiden. Om den då dessutom är permanentboenderustad känns det som ännu mer resursslöseri.
Ja och delvis som en förklaring på bostadsbristen.
Stort skall det vara och bekvämt och helst många.
Lägenhet i stan, hus på västkusten och stuga i fjällen.

Det måste vara ett resultat av de låga räntorna.
 
Blir snart tokig! Letar efter en sommarstuga att köpa. Men jättesvårt. Antingen för långt bort, för dyrt, något annat jag inte gillar.

Hur långt bort ligger er sommarstuga?
Läget är viktigt för det kan man inte ändra på.
Men hur lång tid tar det hitta ? Ja jag vet hur långt är ett snöre. Men sååå frustrerande. Jag kanske måste spara mer pengar för att kunna köpa något. Men vill inte betala mer än 900 000 för något som inte används hela tiden.
Gnäll inlägg kanske.
Men hur långt bort ligger er sommarstuga?
Straxt över 7 timmar med bil.
 
Ja och delvis som en förklaring på bostadsbristen.
Stort skall det vara och bekvämt och helst många.
Lägenhet i stan, hus på västkusten och stuga i fjällen.

Det måste vara ett resultat av de låga räntorna.
Stort? Jag och maken bor i ett torp på landet som är knappt 70 kvm. Men vattentoa och el, det har vi... :D
 
Mycket går ju att förenkla och just tvätta behöver man ju inte göra i sommarstugan.
Om stugan ligger vid en sjö så brukar ju barn bada så mycket att de inte behöver tvätta sig så mycket mer än så.
Mathållning går att göra enkel men disken är ju ett elände utan diskmaskin.
Jag skulle nog skaffa en BOB eller motsvarande.
https://teknikveckan.se/bob-minidiskmaskin-charmig-men-svar-att-alska
Med små barn kan man inte spara tvätt i flera veckor tills man kommer hem. Och väldigt mycket krångligare och mer tidskrävande både att hitta och använda tvättmaskin någon annanstans jämfört med att tvätta hemma. Alla stugor ligger inte direkt vid en sjö (vi hade närmast till havet och kom oftast hem salta och sandiga. Jag minns en massa vattenkokande. Som barn var utedass (en bit bort) helt ok, men gissar att det var lite bökigt för föräldrarna, spec med bebis.
 
Med små barn kan man inte spara tvätt i flera veckor tills man kommer hem. Och väldigt mycket krångligare och mer tidskrävande både att hitta och använda tvättmaskin någon annanstans jämfört med att tvätta hemma. Alla stugor ligger inte direkt vid en sjö (vi hade närmast till havet och kom oftast hem salta och sandiga. Jag minns en massa vattenkokande. Som barn var utedass (en bit bort) helt ok, men gissar att det var lite bökigt för föräldrarna, spec med bebis.
Men om man har en sommarstuga 1 - 2 h hemifrån så är det inte ett stort problem ärligt talat. Under barnens småbarns år hade vi en sommarstuga visserligen med sjötomt och el, men inget vatten och avlopp och enbart utedass. Det gick fint, som längst kanske vi stannade drygt en vecka åt gången om det var varmt men då badade vi varje dag och det gick inte åt så mycket kläder. Sen åkte man hem, tvättade och om det var kanonväder så åkte man upp igen. Vi hämtade dricksvatten hos en granne eller nere på macken i dunkar och sen sjövatten för disk osv som vi kokade upp och sen stod ute vid ett utediskställ. Men var det dåligt väder så åkte vi hem istället.

Man får liksom planera sin semester och semesterbostad utifrån vad man själv har för behov och vad man vill få ut av det.
 
Med små barn kan man inte spara tvätt i flera veckor tills man kommer hem. Och väldigt mycket krångligare och mer tidskrävande både att hitta och använda tvättmaskin någon annanstans jämfört med att tvätta hemma. Alla stugor ligger inte direkt vid en sjö (vi hade närmast till havet och kom oftast hem salta och sandiga. Jag minns en massa vattenkokande. Som barn var utedass (en bit bort) helt ok, men gissar att det var lite bökigt för föräldrarna, spec med bebis.
Visst.
Men det är fortfarande inte minsta acceptabla standard för en sommarstuga när man diskuterar priser.
Utan då hamnar man på en annan önskad standard som har helt andra priser.
Det fanns tvättinrättningar när jag var liten, de finns väl inte längre.

Men med litet uppfinningsrikedom så kan man köra tvättmaskin med vattentunna på taket.
Allt som behövs är elektricitet, vilket nog oftast finns.
Och om det inte finns, så finns det lösningar för det också.
 
Stort? Jag och maken bor i ett torp på landet som är knappt 70 kvm. Men vattentoa och el, det har vi... :D
Ni bidrar nog inte till bostadsbristen då.
Men jag vet definitivt andra som gör det.
De har råd och gör på så sätt som de vill med det.
Men många och stora hus blir det ibland.
 
Visst är det så.
Men man kan ju inte sätta den standarden som grundkrav när man diskuterar prisbilden på sommarstugor.
Vilket var vad @Palermo gjorde.

Det handlade ju om hur mycket pengar som sommarstugor kostar i olika områden.
Inte om hur mycket pengar ett fritidshus med permanent standard och alla bekvämligheter kostar.
Det blir väl hårklyverier, men jag lutar mer åt att jag nämnde en faktor som ofta sammanfaller med lågt pris.

Det förekommer väl också rätt regelbundet att folks sommarhus "tvångsansluts" till kommunalt avlopp, vilket inte verkar vara särskilt billigt för många.
 
Visst.
Men det är fortfarande inte minsta acceptabla standard för en sommarstuga när man diskuterar priser.
Utan då hamnar man på en annan önskad standard som har helt andra priser.
Det fanns tvättinrättningar när jag var liten, de finns väl inte längre.

Men med litet uppfinningsrikedom så kan man köra tvättmaskin med vattentunna på taket.
Allt som behövs är elektricitet, vilket nog oftast finns.
Och om det inte finns, så finns det lösningar för det också.
Det blir väl hårklyverier, men jag lutar mer åt att jag nämnde en faktor som ofta sammanfaller med lågt pris.

Det förekommer väl också rätt regelbundet att folks sommarhus "tvångsansluts" till kommunalt avlopp, vilket inte verkar vara särskilt billigt för många.
Jag tänkte mest generellt på hur mycket semester (generellt) den tidens kvinnor (hemmafruar) fick när man lämnade ett (för den tiden) modernt hem för en omodern stuga. Men också att man behöver fundera på vad man behöver själv för att få just semester. Det som kan hanteras, och i början verkar charmigt, är det kanske inte för alla eller ens för en själv om några år.
Vill man köpa är det förstås klokt/nödvändigt att fundera på vilka kompromisser man behöver göra, avstånd och/eller standard. Andra kan ge sin syn på vad de kan avvara vilket kan vara tips, men alla har olika måttstock/behov. Kanske är det bättre att hyra istället för att äga om det ger den standard som man känner att man behöver för att få semester.

Min pappa förstår fortfarande inte varför min mamma ville sälja (den moderna) sommarstugan de senare hade. Såklart när det i praktiken var hon som fick allt extra jobb.
 
Det blir väl hårklyverier, men jag lutar mer åt att jag nämnde en faktor som ofta sammanfaller med lågt pris.

Det förekommer väl också rätt regelbundet att folks sommarhus "tvångsansluts" till kommunalt avlopp, vilket inte verkar vara särskilt billigt för många.
Inte om de används bara på sommaren.
Men däremot om fritidshuset bebos året om och det ligger i ett område nära en tätort, då är det ju risk för tvångsanslutning. Vilket både är bra och dåligt.
Bra för att det blir ett riktigt och väl fungerande avlopp.
Dåligt för att det kan bli mycket dyrt.
Trist om man redan har ett väl fungerande enskilt avlopp.
Men du skrev.
Jodå. Men jag tycker att det känns helt ohanterligt att vara utan avlopp även om det bara är på sommaren och helger. Och det är dyrt att fixa.
Som att det var vad som räknades som "lägsta nivå".
D v.s. att allt utan ett riktigt avlopp bara var att bortse ifrån som icke existerande alternativ.
Och så är det ju inte.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 435
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 071
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 445
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 505
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp