Hitta sommarstuga/hur långt till er?

Vi har ca 100 mil till stugan, dock är det sambons som han ärvt. Tyvärr kan vi inte använda den i dagsläget eftersom den saknar el och sambon behöver det för sim dialys.
 
42 mil. Alldeles för långt, men det var jag som flyttade långt ifrån den också :p Är familjens stuga som funnits innan jag föddes, på västkusten med gångavstånd till flera badplatser.
Åker inte dit över en helg, men en långhelg kan funka. På sommaren är jag helst där minst en vecka i sträck. Älskar stället och lugnet där!

Hade inte köpt ett ”nytt” sommarställe så långt bort dock.
 
Man bör ha i åtanke att fotografering sker så positivt som möjligt för huset. Alla föll bort utom det sista.
Verkligen !
Jag blir imponerad över hur bra många av dem är på att ta bilder som visar huset ur ett helt annat perspektiv än verkligheten.

En stuga i närheten skulle säljas, och på bilderna såg den ut som en enslig drömstuga. I verkligheten ligger den mitt i byn, med två folktäta vägar på varsin sida 😄
 
Jag har ingen sommarstuga, men skulle vilja ha.
Jag tänker att om jag haft en skulle jag ändå leta efter en bra bit i väg, som tar någon till några timmar att komma dit. Byte av landskap och liknande.
 
Vi har ca 1,5 h till mammas sommarstuga vilket är ett bra avstånd på många sätt, funkar att åka över dagen men tillräckligt långt borta för att vara ledig. Men vi kommer inte att köpa den nu när hon tänker sälja i vår, vi har redan en gård, visserligen utan djur och mark men tillräckligt med gräsmatta och underhållsarbete att göra hemma för att orka med ytterligare ett ställe.
Angående prisbilden mammas kommer läggas ut för 600 000, men den ligger en bit ifrån sevärdheter och kända platser. Det kommer att krävas att man gör om avloppet och den är inte en åretrunt stuga även om det går att överleva även vintertid. ;)
 
Jag tänkte mer Kronoberg, Blekinge. Ibland närheten sjö. Med renoveringsbehov. Då kan man komma under miljonen.
Har dock hittat en stuga på Öland under miljonen. Men verkar vara utan tomt (bostadsrätt) som man kan hyra ut genom first camp. Men hade gärna velat ha egen tomt.
 
Lite över 2 timmar. Mina föräldrar åkte ibland över helgen på sommarhalvåret när jag var liten men numera när jag själv jobbar så känner jag noll lust att lägga ned den tiden på den lilla lediga tid jag har på helgerna :p Men jag åker dit på sommarna under semestern :love:
Just nu har jag en annan delägare och vi är 3 personer som nyttjar gården, men i framtiden så tror jag att jag kommer behöva sälja den - för stor för en ensam person. Känns sorgligt då det är släktgården och jag älskar huset men jag passar på att njuta de år jag har kvar.
 
Äger en del av en stuga tillsammans med pappa och bröderna. Tar 7-8 timmar att åka dit, bil plus Gotlandsfärjan. Men åker bara dit och kopplar av, föräldrarna bor där halvårsvis och tar hand om det praktiska med stugan.
 
Verkligen !
Jag blir imponerad över hur bra många av dem är på att ta bilder som visar huset ur ett helt annat perspektiv än verkligheten.

En stuga i närheten skulle säljas, och på bilderna såg den ut som en enslig drömstuga. I verkligheten ligger den mitt i byn, med två folktäta vägar på varsin sida 😄
Jag förstår inte det, när jag letade hus så hände det att jag vände i dörren (jag tittade på många) när jag insåg att bilder eller beskrivning inte stämde ihop med verkligheten. Så sjukt frustrerande.
 
Vi bor ju lite norr i Norge och har stuga i Skåne, så det är långt ^^ nu sist tog det oss 4 dgr att köra hem, men då hade vi nått stopp på vägen med. Det är ju långt, vilket är rätt jobbigt ibland så vi börjar snegla på att skaffa hytte på fjället ist, så att vi kan använda vårt semester boende mer än vad vi gör just nu. Vi letade väl i ca 2 år, räknat från ide till köp. Nu kommer vi börja kolla på områden i fjället men vi har inte bråttom, kanske blir aktuellt om 4-5 år, men kommer som sagt börja kolla redan nu för att få hum om områden, utbud, priset etc.
 
Letar inte stuga eftersom jag bor på västkusten, men håller på att trilla ur soffan när jag ser TS förhoppning om pris. Vad hittar man till det priset, och var?

I västra götaland där jag bor finns det 16 objekt på fritidsboenden för max 400 000 kronor och går man upp till max 750 000 kronor så finns det totalt 43 objekt att välja på. För 695000 kronor kan man få ett fritidsboende på 109 kvadrat i Tisselskog i Bengtsfors kommun , det är det största objektet. Så det finns men då får man ju inte ha som krav att det ska vara centralt eller sjö- eller havsnära såklart. Inte heller att det ska vara så renoverat heller.
 
I västra götaland där jag bor finns det 16 objekt på fritidsboenden för max 400 000 kronor och går man upp till max 750 000 kronor så finns det totalt 43 objekt att välja på. För 695000 kronor kan man få ett fritidsboende på 109 kvadrat i Tisselskog i Bengtsfors kommun , det är det största objektet. Så det finns men då får man ju inte ha som krav att det ska vara centralt eller sjö- eller havsnära såklart. Inte heller att det ska vara så renoverat heller.
De flesta riktigt lågt prissatta som jag ser saknar vettigt avlopp.
 
Ja det är ju inte villor för permanentboende som det handlar om, utan just fritidshus.
Vid permanent standard där det är möjligt att bo, så blir ju priserna annorlunda.
Jodå. Men jag tycker att det känns helt ohanterligt att vara utan avlopp även om det bara är på sommaren och helger. Och det är dyrt att fixa.
 
Det beror väl på hur man bor annars och hur man vill utnyttja stugan? När vi skulle köpa ville jag ha möjlighet att åka över en helg men inte känna mig tvungen (bor i villa) eftersom jag sett hur en del kände sig stressade ut till stugan varje helg. Blev ganska nära men på ö så tar lite tid att komma dit ändå (tar c:a 2-2,5 timmar beroende om vi åker passbåt eller egen båt (+ bilfärjor) dessutom behöver man passa tiderna. Bor man i lägenhet och vill kunna vara där varje helg behöver det vara närmare än om den endast ska nyttjas på sommaren och långhelger/skollov. När jag var barn åkte vi till stuga 50-60 mil bort men bara på sommaren och var släkt som tog hand om/bodde i huset annars. Just skötsel och tillsyn behöver man ordna om man inte kan komma dit ofta.
Räkna tid inte sträcka. Ö utan vägförbindelse tar tid, i Stockholm tar det extra tid om man måste förbi/genom stan, t ex.
 
Jodå. Men jag tycker att det känns helt ohanterligt att vara utan avlopp även om det bara är på sommaren och helger. Och det är dyrt att fixa.


Ja då får man ju gå upp i pris helt enkelt om man har det som ett krav. När jag var barn och ungdom hyrde mina föräldrar ett litet hus där det var utedass i 3-4 veckor varje sommar. Vi åkte ner till hamnen och duschade, hämtade vatten i gårdens brunn och diskade i en balja. Det gjorde vi i kanske 10 år för att det var en fin och mysig stuga med fint läge på en hästgård där de hade både egna hästar och inackorderingar. Det var verkligen den perfekta sommarvistelsen för hela familjen.
 
Jodå. Men jag tycker att det känns helt ohanterligt att vara utan avlopp även om det bara är på sommaren och helger. Och det är dyrt att fixa.
Det fungerar nog utmärkt för de allra flesta faktiskt.
Utedass, separett eller el-toa fungerar ju utmärkt.
På sommaren så kan man slänga ut diskvattnet på tomten, om det inte är bara klippor då och duschar gör man från påse eller hink.
Om man inte har eget vatten så får man köra dunkar och samla regnvatten.
Eller hämta i sjön om det är sjötomt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 438
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 071
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 446
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 507
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp