Hitta sommarstuga/hur långt till er?

Angående priser. Jag gick förbi ”stugan” vi hade 1-2 år för 20 år sedan häromdagen. De som köpte den av mamma och pappa betalade 400 000 spänn för den och sedan bara övergav de den :confused: Så den är nu bara ett trasigt fallfärdigt ruckel. Och 400 000 för ett litet skjul (skulle gissa på högst 10-15kvm) utan vatten, utan el, utan möjlighet att hämta något av det i närheten, parkering 1km bort, ingen egen tomt och i ett naturreservat så man fick inte göra någonting mer än att klippa gräset precis runtomkring är helt sjukt mycket pengar 😅 Visserligen var det bara fem meter till vattnet, men det var i en pytteliten långgrund övervuxen vik med sumpbotten
 
Inte om de används bara på sommaren.
Men däremot om fritidshuset bebos året om och det ligger i ett område nära en tätort, då är det ju risk för tvångsanslutning. Vilket både är bra och dåligt.
Bra för att det blir ett riktigt och väl fungerande avlopp.
Dåligt för att det kan bli mycket dyrt.
Trist om man redan har ett väl fungerande enskilt avlopp.
Men du skrev.

Som att det var vad som räknades som "lägsta nivå".
D v.s. att allt utan ett riktigt avlopp bara var att bortse ifrån som icke existerande alternativ.
Och så är det ju inte.
Det var alltså din tolkning, som jag inte ids stå till försvars för.
 
Nä, men det är ju inte heller ett verkligt behov att äga två bostäder varav en står tom nästan hela tiden. Om den då dessutom är permanentboenderustad känns det som ännu mer resursslöseri.
Men "verkliga behov", det är ju en idé som man kan pressa nästan hur långt som helst. Och det verkar nästan alltid som att det är andras önskemål/behov som inte anses verkliga nog, medan ens egna är på alla sätt legitima och genuina.

Ofta vill ju folk att sommarstugor, ledigheter och semestrar innebär något positivt för alla berörda. Inte bara med nöd och näppe och hårt arbete klara de allra mest basala behoven.
 
Men "verkliga behov", det är ju en idé som man kan pressa nästan hur långt som helst. Och det verkar nästan alltid som att det är andras önskemål/behov som inte anses verkliga nog, medan ens egna är på alla sätt legitima och genuina.

Ofta vill ju folk att sommarstugor, ledigheter och semestrar innebär något positivt för alla berörda. Inte bara med nöd och näppe och hårt arbete klara de allra mest basala behoven.
Det var ett inlägg jag svarade på.

Men jag tycker nog att ägandet av två stycken permanentrustade bostäder där den ena står tom en stor majoritet av tiden är en lyx som måste kunna ifrågasättas. Som hemkommen från Spanien i början av sommaren från ett område där lokalbefolkningen har svårt att hitta bostäder samtidigt som utlänningar äger en stor del av bostäderna och mest står tomma - så skaver det kanske lite extra. Det man ser skaver mest.

(Sen är ju kanske inte bostadsbristen i storstäderna särskilt behjälpt av att det skulle finnas gott om möjligheter att bo i skärgården och på andra avlägsna ställen - däremot skulle man kunna tänka sig att hålla ned behovet av antal permanentstandards-ledighetshus om vi försökte resursutnyttja dem bättre tillsammans.)
 
Sen är ju kanske inte bostadsbristen i storstäderna särskilt behjälpt av att det skulle finnas gott om möjligheter att bo i skärgården och på andra avlägsna ställen
I Stor-Stockholm (med omnejd) så är sommarstugor med permanentstandard en realitet som alternativ att bo permanent i.
Fritidsområden förvandlas till villaområden.
Visserligen med väldigt små villor, men ändå.
Och så tvångsansluts de små husen till det kommunala avloppsnätet och upphör på något sätt att vara sommarstugor.
 
Ofta vill ju folk att sommarstugor, ledigheter och semestrar innebär något positivt för alla berörda. Inte bara med nöd och näppe och hårt arbete klara de allra mest basala behoven.
Återigen beror det ju på vad man har tänkt och har för behov. Jag uppskattade att det inte gick att tvätta, det gav mer ledighet till mig. Många har ju husbilar idag, de har inte heller någon tvättmaskin men folk verkar klara det rätt bra.

Några kompisar har däremot en sommarstuga som skulle fungera som permanentbostad, de hyr ut sin lägenhet i stan sommartid och bor i sitt sommarhus hela sommaren. Det är också ett sätt att göra det.
 
Det var ett inlägg jag svarade på.

Men jag tycker nog att ägandet av två stycken permanentrustade bostäder där den ena står tom en stor majoritet av tiden är en lyx som måste kunna ifrågasättas. Som hemkommen från Spanien i början av sommaren från ett område där lokalbefolkningen har svårt att hitta bostäder samtidigt som utlänningar äger en stor del av bostäderna och mest står tomma - så skaver det kanske lite extra. Det man ser skaver mest.

(Sen är ju kanske inte bostadsbristen i storstäderna särskilt behjälpt av att det skulle finnas gott om möjligheter att bo i skärgården och på andra avlägsna ställen - däremot skulle man kunna tänka sig att hålla ned behovet av antal permanentstandards-ledighetshus om vi försökte resursutnyttja dem bättre tillsammans.)
Absolut, det är konsumtion på hög nivå att ha två kompletta hem, eller ett komplett och ett ganska komplett.

Om man räknar ordentligt på alternativen, vet jag inte hur sommarstugor står sig mot annan konsumtion, i samma ekonomiska härad, ur tex miljö-, klimat- och andra hållbarhetsaspekter.

Det gäller ju ganska genomgående att folk konsumerar för de pengar de har. Och det tenderar att vara mer eller mindre ohållbart.

De flesta sommarstugor jag känner till, skulle nog inte kunna avhjälpa bostadsbristen på något särskilt realistiskt vis. De ligger tex väldigt avsides, och/eller är inte vinterisolerade osv.
 
Det beror nog på hur vidrigt man tycker att ett utedass är... :wtf:
Alla utedass betyder inte stinkande helveteshål ;)
Finns luktfria varianter också :)

Däremot är det ju oftare mer jobb än med en vattentoa såklart. Man måste upp till ett annat hus oftast osv. Och jag förstår att man inte vill lufta baken vid 20 minusgrader. Men några veckor sommartid så varför inte :D
 
Jodå. Men jag tycker att det känns helt ohanterligt att vara utan avlopp även om det bara är på sommaren och helger. Och det är dyrt att fixa.

Det beror nog på hur vidrigt man tycker att ett utedass är... :wtf:

Det behöver inte vara vattentoalett eller utedass. Finns många bra alternativ idag som separett eller förbränningstoalett. Har man ett enkelt utedass går det ofta att uppgradera till något fräschare ganska enkelt utan så väldigt stora kostnader. En sommarstuga behöver verkligen inte ha en toalettlösning som bygger på vatten.
 
En sommarstuga behöver verkligen inte ha en toalettlösning som bygger på vatten.
Säger vem? Jag tycker generellt inte jag är särskilt fin i kanten eller har höga krav i allmänhet men skulle inte kunna tänka mig att köpa sommarstuga utan vattentoalett. Har testat massor av olika alternativ (separett, förbränning, utedass etc.)Inte hittat något jag skulle kunna leva med (om det var mitt eget ställe..) ens på sommaren. Tänker alla har olika krav på vad ett sommarställe ”måste” ha. Vattentoalett var ett absolut krav för mig. Tillsammans med massor av andra krav så klart. Som tur är ville jag ha sommarställe inne i en ort där tillgång till avlopp är en ickefråga :)
 
Säger vem? Jag tycker generellt inte jag är särskilt fin i kanten eller har höga krav i allmänhet men skulle inte kunna tänka mig att köpa sommarstuga utan vattentoalett. Har testat massor av olika alternativ (separett, förbränning, utedass etc.)Inte hittat något jag skulle kunna leva med (om det var mitt eget ställe..) ens på sommaren. Tänker alla har olika krav på vad ett sommarställe ”måste” ha. Vattentoalett var ett absolut krav för mig. Tillsammans med massor av andra krav så klart. Som tur är ville jag ha sommarställe inne i en ort där tillgång till avlopp är en ickefråga :)

Är det ens en stuga du har? En stuga brukar inte ligga inne i en ort, låter med som ett fritidshus eller sommarbostad men ingen traditionell stuga.

Vill man inte ha en stuga så vill man nog inte heller ha torrtoalett, det förstår jag, men så pratade jag heller aldrig för dig.
 
Är det ens en stuga du har? En stuga brukar inte ligga inne i en ort, låter med som ett fritidshus eller sommarbostad men ingen traditionell stuga.

Vill man inte ha en stuga så vill man nog inte heller ha torrtoalett, det förstår jag, men så pratade jag heller aldrig för dig.
Vad är ens en ”stuga”? Visst kan man kalla min bostad fritidshus eller sommarbostad om man tycker det är bättre, men åtminstone jag har ingen aning om vad skillnaden är mellan alla benämningar du nämner. Tänker det är mer eller mindre synonymer? Eller? Ändrar inte faktumet att jag oavsett benämning på bostad skulle vilja ha vattentoalett ;)
 
Vad är ens en ”stuga”? Visst kan man kalla min bostad fritidshus eller sommarbostad om man tycker det är bättre, men åtminstone jag har ingen aning om vad skillnaden är mellan alla benämningar du nämner. Tänker det är mer eller mindre synonymer? Eller? Ändrar inte faktumet att jag oavsett benämning på bostad skulle vilja ha vattentoalett ;)

I min värld är en sommarstuga något som enbart brukas på sommaren, dvs ej vinterbonad. Är huset för åretruntbruk så är det ett fritidshus.
Men påstår verkligen inte att det är facit.

Enbart stuga vet jag inte, i mitt fritidshus finns en storstuga :p
 
Vad är ens en ”stuga”? Visst kan man kalla min bostad fritidshus eller sommarbostad om man tycker det är bättre, men åtminstone jag har ingen aning om vad skillnaden är mellan alla benämningar du nämner. Tänker det är mer eller mindre synonymer? Eller? Ändrar inte faktumet att jag oavsett benämning på bostad skulle vilja ha vattentoalett ;)

Min uppfattning är att en en stuga i regel är enklare än ett hus (mindre och/eller lägre standard) och ligger snarare utanför än i en ort. Idag har många väldigt hög standard i sina stugor, inte minst fjällstugor, och gränserna suddas ut, men jag har absolut vissa förväntningar om någon bjuder med mig till sin stuga.

Men min definition behöver inte stämma med vad andra tänker. Vad du har, vill ha och tänker kring det du har är inte viktigt för mig. :)
 
I min värld är en sommarstuga något som enbart brukas på sommaren, dvs ej vinterbonad. Är huset för åretruntbruk så är det ett fritidshus.
Men påstår verkligen inte att det är facit.

Enbart stuga vet jag inte, i mitt fritidshus finns en storstuga :p
Ok! Så är det kanske? Jag hör folk använda benämningen ”sommarstuga” om boenden som används mer än på sommaren, men det är så klart lite knasigt när man tänker på det… :) hur som kvarstår faktumet att jag skulle velat ha vattentoalett i min eventuella sommarstuga också..
 
Vad du har, vill ha och tänker kring det du har är inte viktigt för mig. :)
Så klart det fattar tom jag :)
Vände mig nog bara mot att du (vad det lät som) tvärsäkert uttryckte dig om att sommarstugor inte behövde vattentoalett. Finns så klart massor av sommarstugor utan, men jag hade aldrig köpt en.. nog rantat om toaletter 🚽
 
Så klart det fattar tom jag :)
Vände mig nog bara mot att du (vad det lät som) tvärsäkert uttryckte dig om att sommarstugor inte behövde vattentoalett. Finns så klart massor av sommarstugor utan, men jag hade aldrig köpt en.. nog rantat om toaletter 🚽
Jag har bara skrivit att det finns fler lösningar än vattentoalett och utedass, att folk sedan vill ha olika saker blir svårt att ta höjd för! Vissa vill ha slott också, jag kan inte svara för alla. :)
 
Det kan man ha, men jag har fem minuter till bad och strand och det duger för mig!

Klart att det finns massor med människor som bor på västkusten som inte känner behov av sommarstuga, men det gör ju massor med folk i andra delar av landet också. Bad och strand är ju bara en av många anledningar till att folk vill ha ett fritidshus/sommarstuga.

Jag ifrågasatte mest att det skulle finnas någon koppling mellan att bo på just västkusten och inte vilja ha sommarstuga :)
 
Mycket går ju att förenkla och just tvätta behöver man ju inte göra i sommarstugan.
Om stugan ligger vid en sjö så brukar ju barn bada så mycket att de inte behöver tvätta sig så mycket mer än så.
Mathållning går att göra enkel men disken är ju ett elände utan diskmaskin.
Jag skulle nog skaffa en BOB eller motsvarande.
https://teknikveckan.se/bob-minidiskmaskin-charmig-men-svar-att-alska
Men det beror ju på vart sommarstugan ligger. Är det 50 mil hem och man ska åka tåg, så är det ju sjukt opraktiskt att inte kunna tvätta. Disk är ju jämförelsevis inte alls lika besvärligt att lösa utan diskmaskin.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 435
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 071
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 445
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 505
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp