Hitta sommarstuga/hur långt till er?

3.5mil men det är på en ö så tar lite tid att åka. När den köptes hade vi 5 mil ungefär.

Älskar att man bara kan åka dit över dagen och mysa. Blir inte så stort projekt.
 
Blir snart tokig! Letar efter en sommarstuga att köpa. Men jättesvårt. Antingen för långt bort, för dyrt, något annat jag inte gillar.

Hur långt bort ligger er sommarstuga?
Läget är viktigt för det kan man inte ändra på.
Men hur lång tid tar det hitta ? Ja jag vet hur långt är ett snöre. Men sååå frustrerande. Jag kanske måste spara mer pengar för att kunna köpa något. Men vill inte betala mer än 900 000 för något som inte används hela tiden.
Gnäll inlägg kanske.
Men hur långt bort ligger er sommarstuga?
Drygt 60 mil. Men då ville vi verkligen vara i Skåne på sommaren och bor i Stockholm. Vi använder det typ 2 månader sommarmånaderna (turas om jobba på distans), jul, påsk, nån vecka till vår och höst. Åker över helg bara ibland också, men det är så klart lite långt. Då brukar vi dock inte köra utan åka tåg eller flyga.
Jag tycker inte avstånd från hem är viktigt utan mer viktigt VAR jag vill vara när jag är ledig!
 
Ca 70 min norrut och det görs oftast på två dagar. Funkar på en dag också men helst inte.
Min särbo/sambo har 20 mil till sitt också norrut. Mycket rimligare avstånd och går vara där en helg eller så.
 
20-30 min där vi bor nu.
När jag växte upp (vi har haft det sen innan jag föddes) så.var det 1timme15min.
Inte isolerat så verkligen bara sommarställe.
 
2 timmar i bil (20 mil) är min gräns, då kändes det ok att åka upp fredag och hem söndag kväll.

9 timmar i bil är däremot inte kul, så jag sålde och är nöjd med det. Jag hinner inte dit innan jag ska hem, och lägger all tid på att fixa och laga och underhålla. Tack, men nej tack.
 
Har provat många olika avstånd.

Har nu ca 40 min körtid och det är perfekt. Det går att åka endera hållet för mindre saker och kortare stunder. Det är enkelt att anpassa utifrån väder, kan ta vara på en fin eftermiddag efter jobb till exempel.

2-3 timmar är ett bra avstånd som man kan åka för en helg, men knappast för en dag.

Har också provat 6 timmar effektiv körtid och det är för långt, det tar för mycket tid i anspråk och det är svårt att nyttja så som vi ville nyttja det.

Löste det genom att flytta närmare sommarstugan, den var viktigare än vårt permanentboende.
 
Blir snart tokig! Letar efter en sommarstuga att köpa. Men jättesvårt. Antingen för långt bort, för dyrt, något annat jag inte gillar.

Hur långt bort ligger er sommarstuga?
Läget är viktigt för det kan man inte ändra på.
Men hur lång tid tar det hitta ? Ja jag vet hur långt är ett snöre. Men sååå frustrerande. Jag kanske måste spara mer pengar för att kunna köpa något. Men vill inte betala mer än 900 000 för något som inte används hela tiden.
Gnäll inlägg kanske.
Men hur långt bort ligger er sommarstuga?
50 mil bort. Såklart inget man åker till över helgen, men det funkar bra ändå. Det är värt det för att verkligen få miljöombyte, och för läget (populärt turistmål med gångavstånd till havet, mataffär och buss, samt kommunalt vatten och avlopp), inte dyrt, skulle kosta ca 250 000.

Ville absolut inte ha ett sommarställe man känner sig tvungen att åka till varje helg - på helgerna har vi fullt upp hemma.
 
Letar inte stuga eftersom jag bor på västkusten, men håller på att trilla ur soffan när jag ser TS förhoppning om pris. Vad hittar man till det priset, och var?
 
Mor och far byggde stugan själva medan vi växte upp. Fantastisk havsnära tomt i Västerbottn - låg då ungefär en halvmil från boningshuset och vi bodde där i princip hela sommarsäsongen. Nu har de sålt villan och flyttat in till stan så det är ungefär 40min ut till stugan, men den är numera vinterbonad och har vintervatten så de bor där i princip halva året. Jag känner att de har en fantastisk deal som kan rymma från lägenheten precis när de vill men ändå skynda hem utan besvär.
 
35 mil. Det går att åka över en helg men det är ju inte optimalt för det.

Vi har inte valt plats själv (släktställe) och en stor del av poängen är att den ligger där den ligger. Så är bara att gilla läget :)
 
Letar inte stuga eftersom jag bor på västkusten, men håller på att trilla ur soffan när jag ser TS förhoppning om pris. Vad hittar man till det priset, och var?
Min gick på 975 och många fritidshus i området ligger på det. De ligger i skogen men ganska stora tomter (nästan 2000). Inga sjötomter men finns gemensam pool. Ligger ca 10 mil norr om Stockholm.
 
När jag var liten så hade vi två sommarstugor.
Det tog två dagar att åka från Nedre Norrland till Västkusten där den ena stugan låg.
Vi brukade stanna en vecka i varje riktning i den andra stugan som låg på vägen.
När jag nu tänker på det så var det egentligen helt galet att hålla på så.
3 barn, 2 vuxna och en katt i en Peugeot 404 med fullastat takräcke.
Vi fick lirka oss in i bilen mellan alla prylar.
 
Letar inte stuga eftersom jag bor på västkusten, men håller på att trilla ur soffan när jag ser TS förhoppning om pris. Vad hittar man till det priset, och var?
Här i skogarna säljs villor i skogsbryn med 3 km till badsjö för 900 000. Mindre hus för 500 000. Kommer du dock ner till sommarstugeområdet precis vid sjön (som är fullt med folk) så får du dubbla priserna.
 
Letar inte stuga eftersom jag bor på västkusten, men håller på att trilla ur soffan när jag ser TS förhoppning om pris. Vad hittar man till det priset, och var?

I "mina trakter" är det inte alls omöjligt att hitta enklare stugor för väldigt lite pengar. De som ligger väldigt nära hav eller sjö, eller i mer uppstyrda sommarstugeområden (vilket, för mig personligen, förtar hela poängen med en sommarstuga) kostar naturligtvis lite mer, men en enkel stuga "ute i skogen" kan absolut gå för en bit under en miljon.

För att svara på ursprungsfrågan: Ca en timme med bil är lagom, tycker jag. Då kunde vi enkelt åka över dagen, pendla till jobb o. s. v. men det var ändå tillräckligt långt för att ge en känsla av att "åka bort".
 
Jag har 20 minuter med bil från lägenheten till stugan. Det är helt perfekt, jag kan åka dit efter jobbet om jag vill men det är ändå landet och vid en sjö.

Jag hade en gräns på 40 min när jag letade stuga eftersom jag ville kunna åka hem till lägenheten över natten om jag skulle bli för mörkrädd. Det har inte varit något problem men det är väldigt skönt att ha så nära och jag tror inte att jag hade använt den lika mycket om det var längre.
 
15 minuter 😄. Då vi ville kunna bo där hela sommaren så ville vi inte ha långt till jobb/förskola.

Vi letade inte ens sommarstuga men så dök det upp ett i rätt stugområde och vips så hade vi sommarstuga, bästa köpet vi nånsin gjort!
 
Blir snart tokig! Letar efter en sommarstuga att köpa. Men jättesvårt. Antingen för långt bort, för dyrt, något annat jag inte gillar.

Hur långt bort ligger er sommarstuga?
Läget är viktigt för det kan man inte ändra på.
Men hur lång tid tar det hitta ? Ja jag vet hur långt är ett snöre. Men sååå frustrerande. Jag kanske måste spara mer pengar för att kunna köpa något. Men vill inte betala mer än 900 000 för något som inte används hela tiden.
Gnäll inlägg kanske.
Men hur långt bort ligger er sommarstuga?
3-4 mil. Det har den enorma fördelen att jag lätt kan ta mig till både hästen och jobbet oavsett om jag är där eller hemma.

Jag har ärvt huset. Hade absolut inte kunnat köpa så centralt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 438
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 071
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 446
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 507
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp