Hiss eller diss - del 6

Har testat Big Mac BLT (utan tomat :yuck:).
Den får en hiss, den var god men kommer troligtvis inte köpa den igen då den vanliga är godare!
1739207669469.webp

Skärmklipp.webp

Jag känner mig manad att dissa ICA Basics frysta broccoli efter den tredje dåliga påsen vi köpt av fem eller sex stycken. Ja den är billigare och det är ju samma produkt men det är markant sämre bitar. Vår senaste påse slängde vi nästan en fjärdedel för att bitarna enbart består av stam utan kronor alls.

Även om det är billigare så blir det dyrare i längden när man får slänga så pass mycket. Ska man purea det till soppa eller liknande spelar det väl ingen roll men ska man äta som det är är det inte så trevligt.

Visa bifogad fil 162229

Jag känner mig manad att dissa ICA Basics frysta broccoli efter den tredje dåliga påsen vi köpt av fem eller sex stycken. Ja den är billigare och det är ju samma produkt men det är markant sämre bitar. Vår senaste påse slängde vi nästan en fjärdedel för att bitarna enbart består av stam utan kronor alls.

Även om det är billigare så blir det dyrare i längden när man får slänga så pass mycket. Ska man purea det till soppa eller liknande spelar det väl ingen roll men ska man äta som det är är det inte så trevligt.
Den är säkert så dålig, men stammarna är ju inte oätliga och behöver inte kastas. Ska man göra en soppa t ex. går det ju utmärkt att använda dem.

Visa bifogad fil 162229

Man äter väl "stammarna" också?

Visa bifogad fil 162229

Jag tycker att samtliga märken och varianter av broccolibuketter har blivit markant sämre de senaste åren. Oavsett inköpsställe dessutom.

Det är väldigt ofta vi öppnar en ny påse, där buketterna endera har tappat kronorna, är isiga och sammanfrusna (tycks ha tinat), eller på andra sätt ser ofräscha ut.

Undrar om det är i producentledet, på butikskedjans lager, i transporten eller butikerna, som broccolibuketterna misshandlas genom dålig hantering av olika slag?

Kanske misshandlas broccolin lite grann på varje ställe, och slutresultatet blir att jag slutar att köpa?

Någon som vet något?

Den är säkert så dålig, men stammarna är ju inte oätliga och behöver inte kastas. Ska man göra en soppa t ex. går det ju utmärkt att använda dem.
Visst ibland ska man ibland göra soppa, men om tanken är t.ex. ett trevligt tillbehör till en kötträtt, så vill man ju att det ska vara hela buketter.

För bara några år sedan, så var det sällan som "en hel påse" var mosig och ofräsch. Numera så är det snarare så att det sällan är så att större delen av innehållet består av just broccolibuketter.

Visst ibland ska man ibland göra soppa, men om tanken är t.ex. ett trevligt tillbehör till en kötträtt, så vill man ju att det ska vara hela buketter.

För bara några år sedan, så var det sällan som "en hel påse" var mosig och ofräsch. Numera så är det snarare så att det sällan är så att större delen av innehållet består av just broccolibuketter.
Men varför köper du inte färsk broccoli?

På vintern?
Jag köper svenska grönsaker när det finns.
Jag kompletterar de svenska rotfrukterna och kålet med små mängder frysta grönsaker under vintern.
Jag har dessutom 35 km till närmaste butik, och handlar 1 gång/vecka.
Att ha grönsaker i frysen funkar bra.
I synnerhet bladgrönsaker håller inte.
ICA basics frysta broccoli är från Portugal. Denna färska från Willys är från Spanien. https://www.willys.se/produkt/Broccoli-Klass-1-101274134_ST

Eller menar du att den frysta enbart odlas på sommaren i Portugal?

ICA basics frysta broccoli är från Portugal. Denna färska från Willys är från Spanien. https://www.willys.se/produkt/Broccoli-Klass-1-101274134_ST

Eller menar du att den frysta enbart odlas på sommaren i Portugal?
Det typiska för frysta produkter är att de odlas när det är säsong föreer produkten, och att de transporyeras resurseffektivt med föga spill.

Färska produkter transporteras snabbt och det blir en hel del spill.

Var och när det är säsong har jag ingen koll på.

Det typiska för frysta produkter är att de odlas när det är säsong föreer produkten, och att de transporyeras resurseffektivt med föga spill.

Färska produkter transporteras snabbt och det blir en hel del spill.

Var och när det är säsong har jag ingen koll på.
Broccoli verkar odlas året om i Portugal och Spanien.

I Sverige är det ju dock typiskt så, typ frysta gröna ärter. Odlingen sker bara på en säsong.

Men den här frysta från Portugal har antagligen odlats och transporterats på precis samma sätt som den färska från Spanien.

Broccoli verkar odlas året om i Portugal och Spanien.

I Sverige är det ju dock typiskt så, typ frysta gröna ärter. Odlingen sker bara på en säsong.

Men den här frysta från Portugal har antagligen odlats och transporterats på precis samma sätt som den färska från Spanien.
Den har väl ändå frysts först, eller hur?

Och risken för matsvinn runt den frysta borde vara mindre. Den frysta vare sig vissnar, torkar, blir gul, eller utsätts av misstag för skadligt väder. Den frysta kan riskera att utsättas för problem med fryskedjan, men det händer relativt sällan.

Hur som helst.

Jag vill inte köpa färsk broccoli.

Blir det omplanering runt maten, så är det en stor risk att färska grönsaker hinner bli alltför dåliga för att konsumeras.

Speciellt nu i lamningstider, så vet jag inte om vi måste äta snabbt, ståendes vid diskbänken, vad som går att hitta, eller om det finns tid och ork att laga mat mer ordentligt.

Fryst broccoli finns till hands i frysen, när det går att laga mat.

Den har väl ändå frysts först, eller hur?

Och risken för matsvinn runt den frysta borde vara mindre. Den frysta vare sig vissnar, torkar, blir gul, eller utsätts av misstag för skadligt väder. Den frysta kan riskera att utsättas för problem med fryskedjan, men det händer relativt sällan.

Hur som helst.

Jag vill inte köpa färsk broccoli.

Blir det omplanering runt maten, så är det en stor risk att färska grönsaker hinner bli alltför dåliga för att konsumeras.

Speciellt nu i lamningstider, så vet jag inte om vi måste äta snabbt, ståendes vid diskbänken, vad som går att hitta, eller om det finns tid och ork att laga mat mer ordentligt.

Fryst broccoli finns till hands i frysen, när det går att laga mat.
Nu hade ju den som skrivit inlägget slängt just den frysta broccolin, så svinn blev det ju. Du får såklart göra som du vill :)

Men fryst går ju inte att jämföra smakmässigt? Jag använder det enbart i soppor.
Håller med om smaken, men det är enkelt att ha broccoli i frysen.

Jag bor långt från affär, åker inte dagligen till någon tätort med affär, och har ganska stora lager med mat hemma, både färskt och fryst.

Lagar stora omgångar med köttgrytor, köttfärssås, kycklinggryta och en del annat som fungerar som hemgjord färdigmat.

Vi har kött från eget vilt och egna tamdjur i frysen. Samt aborrfiléer och gäddfilé.

Broccoli, fryst sparris, och gröna ärtor är de frysta köpegrönsaker jag har hemma. Det duger för att komplettera maträtter som lagas ur förråden med "lite grönsaker".
Sallad äter vi nästan aldrig efter att odlingssäsongen tagit slut.

Hemodlade vaxbönor, sockerärtor, brytärtor, haricots vertes, persilja och dill finns också i frysen. Av squash och tomater (och lite mer) gör jag ratatouille som fryses in, jag gör rostad tomatsoppa på egna tomater.

Jag har förråd med potatis, vitkål, rödkål, kålrötter, röd och gul lök, grönkål, palsternackor, purjolök, kålrabbi m.m. som tar slut så småningom under vintern.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 085
Senast: Lavinia
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 493
Senast: Spirax
·
Hästvård Var drar ni gränser för när ni - oavsett veterinär och annan mer eller mindre självutnämnd expertis anser - tycker att 'nu är det nog'... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 745
Senast: tretjak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka