Hinknissar?

Jaffa83

Trådstartare
Hur motiverar ni era kompisar att ställa upp som hinknissar?

Var på Bergaritten själv och det gick väl men var ganska jobbig. Planen är att åka till Rönningeritten men att åka dit själv känns inte aktuellt. Problemmet är att det är svårt att motivera min kompisar att ställa upp som hinknissar.

Hur löser ni det med denna frågan?

/Linda
www.hovar.com

Jag har två helt underbara föräldrar som ställer upp så mycket de kan :love: :love:
De gånger inte de har kunnat brukar någon kompis följa med.

kan du inte be någon kompis följa med mot att du gör något för henne/honom?

Min sambo och två av mina bästa kompisar brukar följa med och eftersom de är vuxna så tycker de att det är kul att vara med både för min skull och för att sporten är intressant.

Ungdomar eller kompisar öht kan man väl motivera dels genom att de får se hästar hela dagen, gratis fika, eller att du ställer upp som hästskötare när de ska tävla.

Det bästa är att hitta ett par tre stycken som du trimmar in just hur du vill ha groomat på tävlingar. Ha en utbildning för dem och visa tex videofilmer om distansritt. Har de väl fått utbildning och mer info om hur det går till så blir de nog mer engagerad eftersom de då känner att de kan det där - att det är deras uppgift liksom. Gör dem mer delaktig!

/Camilla

Jag är medryttare på hennes ponny, så jag ställer upp alldeles frivilligt som hinkisse :D Gör det istället för att betala och som tack för att jag får rida och tävla på hennes ponny. Tycker det är kul dessutom!
Tycker inte man ska låta hinknissarna betala något (förutom maten då) när man är ute (dvs. sovplats och dyl.). Det kan påverka dem så de inte vill ställa upp.

Jag har två av mina medryttare, två tjejer på 14 år som tycker att det är jättekul att få följa med. Dom avbokar så gott som allting för att få följa med. Vid tillfällen då det är längre Distanser så man behöver någon som kan köra bil så följer dessa tjejer med och så har jag en kompis som ställer upp när han har tillfälle eftersom han brukar få rida en av mina hästar utan att betala något och även vara med på distanser då jag inte själv ska vara med på just den hästen.
Självklart så står jag för ALLA kostnader för medhjälparna som logi och mat och annat som kan tänkas behöva.
Prova gärna med några yngre tjejer som kanske inte har egen häst, utan går på ridskola och tycker att det skulle vara kul att följa med på tävlingar. På många kortare distanser så går det bra att klara sig med medhjälpare som finns i veterinärgrinden.

Jag undrar, klarar man sig på en hinknisse? för jag har sambon som kan ställa upp.
Sen vet jag ingen mer som vill hjälpa till. Föräldrarna är halft om halft rädda för hästar och de kan ingenting heller.
Jag tänkte att sambon får gör allt, köra, hinka osv. :)
Funkar det även på längre distanser?

Jag har min underbara mamma som hinknisse. Hon är oftast ensam.
Vi har försökt förenkla vissa saker så att hon inte behöver leka packåsna.
Tex så har jag själv dricka i en hemmasydd flaskhållare på sadeln. Vattenspannar har vi en i bilen och en i vetgrinden så slipper man kånka på den.
Man får vara snäll vid planeringen av mötesställen så de är lätthittade och enkla att färdas mellan.
Personer som är livrädda för hästar kan ju serva dig och inte hästen. De kan vara kartläsare eller chafförer.
// Linda

Jag sitter i en ganska bra sits; jag har hjälpt mirage med tävlingar, alltså hjälper hon mig! :D Dessutom skulle hon ändå inte kunna hålla sig från tävlingarna, så då passar det bra! ;) (Antar att det är ömsesidigt - jag har svårt att vara frånvarande när hon tävlar...) :angel:
När hennes häst är ordentligt igångsatt och i bra skick kommer hon troligtvis försöka sig på en ritt eller två, vilket ger mig problem...men då får jag helt enkelt ragga lite bland kompisarna.
Man får väl locka med en dag/helg med gratis mat o dryck o sol...och att man hjälper dem en annan gång! Det är ju lite lättare med folk som är intresserade, men är man bara tillräckligt snäll borde det gå med andra också...?

Det är bra om man som hinknisse har sällskap! Annars kan timmarna bli långa. På Bergaritten hade jag laddat bilen full med tidningar, mat och godis, och det verkade räcka för en 4-milare, men jag tror inte det skulle räcka för längre tävlingar. Trevligare med nån att prata med (om man inte känner nån annan som är där som hinknisse så klart).

Jag har hittills betalt allt. Jag har lagat maten, fixat med godis, dricka, handdukar, frukt m m. Om vi åker iväg är det ju jag som behöver hjälp, alltså är det jag som ska betala för logi m m.

om jag säger såhär, mina föräldrar vill gärna titta på tävlig, OM den inte är på semester/bortresta (de lever halvt pensionärsliv :smirk:) De vill/orkar inte så mycket längre. Men de kan heja på om de har tid att åka.
Men mamma kunde tänka sig att sponsra med ett tävlingstäcke! :)

SÅ det bästa är ju ifall sambon kan göra allt, sen får han sitta med sin bärbara dator när det inte händer något! för visst finns det trådlöst nätverk/internet i skogen :angel:

Då är det bra med många hinkar alltså. Jag kan ju oxå göra endel. tex förbereda saker, så att det bara är att ta fram om det behövs.

Man får väl locka med en dag/helg med gratis mat o dryck o sol...

Hehe.. apropå locka hinknissar med sol..
Fick ju med mig en kille från stallet som var lite nyfiken på distansritt (fast hans egen häst var bara föl då, så han hade ju inget att tävla själv). Jag hade svamlat om sol och frisk luft och naturen och alla hästarna och där stod han och servade mig en hel dag i isregn på tvären (Nybygget -02). :angel:

Vete fasen om jag får med mig honom ut nån mer gång eller om han själv känner sig så sugen på att börja med distansritt efter det, men dåligt väder är ju också en del av alla utomhussporter...

:banana: :banana: :banana:

Nej, att åka själv är inte aktuellt. Skulle aldrig klara det. :crazy: Även om man kanske under vissa ritter skulle klara sig utan hjälp efter banan, så vill man ju ha hjälp i grinden osv. :)

Jag har turen att ha en kompis som själv tävlat distans. Men inte senaste åren då hon ej haft någon häst, så då har hon hjälpt mig. :) Jag hjälpte henne innan, innan jag började tävla. Hon kan alla rutiner, vet hur allt ska vara osv, helt perfekt.
Sedan är i princip alltid mamma och sambon med osså. Mamma kan inte så mkt om hästar, men hon servar fika, håller ordning osv. Sambon är lite allt i allo. ;)
Tycker det är lagomt med 3 medhjälpare, men har klarat mig flera ggr på en osså. En gång hade jag 7 stycken då det var flera som ville följa, snacka om lyx. Jag gjorde ingenting ju, förrutom att rida. :D ;)

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 800
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 165
Senast: Wingates
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 867
Senast: Oh_really
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka