• Avel
  • Trådstartare Trådstartare beachbunny
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingstval

Jag skulle i så fall hellre ta hans son MrCarrera om du vill avla dressyr.
Väldigt snygg och rörlig.

Det finns flera avkommor efter Figaro R bland filmklippen på YouTube, kolla där. Finns även flera riktigt snygga avkommor till salu bland hästannonserna på nätet.

In real life har jag sett mycket föl, långbenta och vackra! Har även sett två stycken tvååringar. Ingen har som sagt varit tung.

Smaken är som baken och uppfattningen om vad som är rätt eller fel skiljer sig väldigt mycket från person till person.

Vissa föredrar fullblodsliknande halvblod och andra föredrar den gamla goda modellen med lite mer massa. Som sagt, smaken är som baken. Det gäller att respektera vad andra tycker och inte bara rusa på och berätta om vad man själv tycker och tro att det är det enda rätta.

Jag läste i en text, tror det var i Flyinges katalog eller i Hingstkatalogen att Belamour var lågställd. Därifrån har jag fått det.

Men vi har väl inte diskuterat om vad som är rätt o fel utan om huruvida hans avkommor är tunga eller ej..heller inte om vad vi tycker om eller ej, smaken är som du nämner ju delad, utan det är det FAKTUM hur avkommorna faktiskt ser ut.
Fölen har vi alla varit överens om att de varit fina och att det är när de är några år som de blivit tyngre o med mer massa.
Du säjer ju själv att du tycker om mer massa på hästarna, grövre ben osv och att du tycker om Figaros avkommor, men att de inte har detta ändå då de inte är av den grövre sorten?
Har tyvärr ingen möjlighet nu att sitta o söka på youtube, men du menar att där sett avkommorna som är äldre än tre?

De avkommorna jag sett på YouTube gick treårstesten i videorna. De var med andra ord tre år gamla. Har jag sagt att jag sett avkommor som är äldre? Jag sa ÄLDRE avkommor! Jag sa jag sett föl och tvååringar samt äldre hästar.. dvs, treåringar. :cool:

Och jo, jag tycker nog att vissa har påstått att Figaro R lämnar tunga avkommor.

Finns flera avkommor som är tre.. som visas på treårstesten.. om det finns äldre avkommor på youtube har jag ingen aning om.

men läs vad Ann80 skriver?

du skriver själv att du gillar tyngre typen och att du älskar Figaro R men ändå är hans avkommor inte tunga? vart är din logik?

Vad är ditt syfte?
Att försöka övertyga oss om att vi har sett fel och du har rätt?

Väldigt långbenta och trevliga avkommor och då har jag sett både föl, åringar, treåringar och äldre hästar!!

Tryckfelsnisse ?

I vilket fall kan vi nog enas om att det inte finns äldre avkommor än treåringar i år.

Men det är väl ändå ingen här som säger att Figaro R INTE är en trevlig häst som ger trevliga avkommor?
Bara att han kanske inte är förstahandsvalet om man föredrar den lättare typen av häst och vill ha en förädlare till sitt sto.

Du säger ju att du gillar den grövre typen halvblod- och det är inget fel i det, men då förstår du väl att det rimmar illa med att välja en häst som ger lite rejälare avkommor om man inte är ute efter samma ideal som du?

Jag tycker Figaro-avkommorna är jättefina, men personligen vill jag gärna att en treåring ska vara lättare i typen för de växer ju och blir en del grövre med ålder, träning och utbildning.
Hade treåringarna varit sexåringar som sett ut så hade det fallit mig mer på läppen- men så är jag också förtjust i fullblodstypen!

Smaken är som baken, och hur mycket man än ÄLSKAR en hingst så är den inte ultimat till alla ston och till allas ideal, eller hur?

Hoppsan! Jag har aldrig sett en avkomma som är äldre (tror jag), skrev nog fel. Ibland rullar tankarna iväg på annat håll.. :) Men som sagt, flera väl utvecklade treåringar har jag sett.

Jag personligen vill rida runt på en maffigare häst för det är min smak men eftersom att jag skulle sålt min avkomma som var e.Figaro R så spelar ju inte min smak någon roll utan marknadens och läser man bland annonserna vill 99% ha ädla och ej tunga hästar och eftersom att min uppfattning då var att Figaro R lämnar riktigt trevliga avkommor (ej tunga) så valde jag honom till mitt sto.

Om jag avlar för att sälja, då gäller det att ge marknaden vad den vill ha men mitt första föl som jag tog fram är till mig själv - alltså maffig!

Förstår ni? :rofl:

Vad är ditt syfte?
Att försöka övertyga oss om att vi har sett fel och du har rätt?

Haha, nej.. det är nog omöjligt.. :angel:

Jag ville bara visa filmerna som jag tittat på för det verkade ju vara svårt för er att hitta dom. Se och njut av filmerna istället för att tjöta så mycket.

Men du...vi har ju alla redan sett avkommor efter honom...IR. Annars hade vi knappast haft åsikter om dem. Huruvida de är i ens egen smak eller ej har fortfarande inte något med att göra med deras verkliga fysik.
Men låt oss lämna detta därhän o bara inse att vi har olika åsikter, trots att dina motsäger sej själva en del, och återgå till TS fråga.

Senast ändrad:

tråkigt att det blev sån diskussion... Fler hingsttips istället kanske?

Förädlande blod och trakehner var några tankar som man kan ha med sig, sedan kan det vara bra att ha i tanke att Weltmeyer är känd för mycket, men kanske inte i första hand för att nedärva fantastiskt temperament (även om ditt sto har ett trevligt temperament).
Vad finns det mer än Weltmeyer i henne? Vad har stoet gjort? Svagheter/styrkor? Vad får det kosta?
/U

pengarna har inte så stor betydelse, på mammans sida är det gammal tysk hingst, Trapper. Alltså ingen direkt känd stam.
Stoet har tävlat både dressyr o hoppning, men hoppningen är väl hennes starka sida tyvärr då jag är mer intresserad av dressyr.
Hoppar mycket bra och tycker det är kul.
Lätt att länga sig men otroligt svårt att korta sig o jobba "på bakbenen".

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 121
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka