• Avel
  • Trådstartare Trådstartare beachbunny
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingstval

Jag har bara sett ett fåtal, men har samma erfarenhet som dig.
Fölen har dock sett nätta och ädla ut, men de verkar få mer massa som vuxna.

Jag har sett tvärtom! Väldigt långbenta och trevliga avkommor och då har jag sett både föl, åringar, treåringar och äldre hästar!! Ingen har varit tung!! Ja, var och en gör som dom vill. Jag till exempel undviker gärna fullblod så mycket det går.

stoet är långbent och lätt i typen men skulle va bra om fölet blev mer byggt i uppförsbacke och lite kvickare i benen. Hon har som sagt enorma gångarter som är svåra att samla. Har en 3 åring i stallet efter Figaro R som är superfin!

Men hon är lågställd ? För mig blir det lite av en motsägelse, lågställd men långbent..

Jag tycker att du skall vänta litet med att bestämma dig, det kan alltid komma något jättespännande nytt på bruksprovet.

I övrigt så är Belamour en favorit hos mig han vann ju femårsfinalen nu på Championaten. Riktigt, riktigt fin.
Om Maserati går igenom skulle jag tycka att han kan vara ett spännande val, oerhört rörlig, snygg och med en inte alltför lång rygg.

Vad det gäller Figaro R så föddes hans första årgång 2006, så äldre än treåringar finns inte

Ja hon är bygd lite annorlunda kan man säga! Hon är jättefin när hon får under sig sina långa bakben men får hon välja går hon lång o låg på bogarna. Har riktigt svårt att höja sig fram.

Jag har bara sett ett fåtal, men har samma erfarenhet som dig.
Fölen har dock sett nätta och ädla ut, men de verkar få mer massa som vuxna.

Har med sett ett fåtal men de har varit mycket massa på dem, till min stora besvikelse. Fina hästar men alldeles för tunga.

Tunga? Herregud! :o

Om ni tycker att en sådan häst är tung, hur ser egentligen en ädel häst ut för er? Måste det då vara ett rent fullblod? Man kan ju fråga sig! För mig är en RIKTIG häst en häst med stadiga ben.. och alltså inte en häst med tandpetare till ben. Jag menar, hästarna ni kallar tunga är ju knappast ardennerhästar.

Nej, tack.. hållbara ben framför tandpetarben.

Jag syftar inte på benens omkrets utan på att de som jag sett på bla 3års, HAR varit av den grövre, tyngre sorten, har så även fått de betygen så det är inte bara i mitt tycke.

Jag har också sett flera på treårs och var inte särskilt imponerad. Inte för att de var dåliga men de glänste inte heller.

Det tycker inte jag att han är.
Däremot så vet man ju väldigt litet om hans avkommor eftersom han verkat i aveln såpass kort tid.

Belamour är lågställd. ;)

Belamours exteriöra utlåtande:

Långlinjerad, välproportionerlig. Litet uttrycksfullt huvud, rak hals, lång manke, djup bog, öppet ländparti, välformat något kort kors. Mycket välbenad. energisk, avspänd, rörlig, vägvinnande skritt. Taktmässig, luftig bogfri trav med god bakbensaktivitet, dock med något bristande bärighet.

Ser inget om att han ska vara lågställd. Halsen är ju sådär, men inte är han väl lågställd.

46629.jpg

Detta är en lågställd häst:
27339838.jpg

Jag håller med om era reflektioner. Fölen jag har sett har sett moderna ut i typen medan flera verkar bli av grövre modell, (men många av dem har sett har ändå sett mycket trevliga ut), det var det som fick mig att välja bort honom i år var att flera avkommor sett grova ut redan som 3:åringar. Jag kan tänka mig att det är en hingst som gör sig riktigt bra på ett fullblodssto, eller ett ädelt halvblod.
/U

Det låter spännande att Du sett så många Figaro R-avkommor och att Du också sett de som är äldre än tre år.
Dessa kan väl inte vara här i Sverige?? Hans äldsta avkommor här är födda 2006 men visst kan det vara så att han använts som treåring i Tyskland. Du får gärna berätta mer om de äldre avkommor Du sett.

*KL*
Jag är med väldigt nyfiken! Eftersom Du har en helt annan uppfattning om Figaroavkommorna än oss andra och även har sett äldre exemplar än vad vi har gjort.

Ett tips: Eighty-Eight Keys xx
Jag hade ett halvblodssto av den äldre modellen, maffig, lång o lågställd, som vi betäckte med honom. Fölet blev modern i typen, högrest o långbent, med väldigt fina gångarter o fantastisk ridbarhet. Hon är väldigt vaken o lite ängslig av sig, men det är egenskaper som hennes mor också har fast i lite mindre grad. Men, som sagt, fölet växte upp till en häst som är otroligt trevlig att rida o arbeta med, alltid positiv o samarbetsvillig o lättlärd. Hon är "byggd för ridning", dvs hon bär sig själv o har väldigt lätt för att vara "på tygeln".

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 121
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka