• Avel
  • Trådstartare Trådstartare beachbunny
  • Startdatum Startdatum
B

beachbunny

Har råkat få en summa pengar över, (händer inte så ofta) och tänkte använda dom till att betäcka mitt sto. Hon är lite lång i ryggen och något lågställd, skulle vilja ha tips på hingstar (dressyr) som kan förbättra exteriört.
Stoet är 170 cm e Weltmeyer och väldigt stabil i psyket.

Sv: Hingstval

har faktiskt tittat lite på honom, helt klart intressant.

Jazz-blodet har ju varit väldigt framgångsrikt i år. De är kvickare, både i skalle och ben, och det skulle kunna passa stabilt Weltmeyer-sto.

Florestan-blod/-Weltmeyer låter som att det skulle kunna bli mycket gång, men lite tungt. Jag skulle hellre leta efter lite mer högställd hingst och helst lite rappare.

Figaro R lämnar långbenta och moderna sporthästar med väldigt bra gång och trevligt temperament. Han lämnar verkligen inte tunga hästar! Var har du fått det ifrån?

Weltmeyer har lämnat väldigt bra tillsammans med förädlarblod, ffa Lauries Crusador xx. I Figaro R finns inget förädlande blod, han saknar fullblodsinslag de närmaste fyra generationerna. Sen lämnar han inte grövre än nån annan utan fullblod, och jag har inget emot honom. Men för att Weltmeyer-avkommorna ska bli "optimala" så får det gärna vara en skvätt lättare blod. Han ligger ju ofta i tredje-fjärde led nu på hästar i unghäst-VM, och man kan ju titta på vad man lagt för hingstar på dessa Weltmeyer-ston...

Jag håller med Trevita!

Jag tycker TS kan titta på hingstarna med trakehnerblod också. De lämnar mycket bra tillsammans med Weltmeyer i Tyskland! Tittar man på de hingstar som är utvalda till premieringarna i hannover nu som har Weltmeyer i stammen så finns det som regel fullblod eller trakehnerblod i de närmsta leden!

Låter bra det där med fullblod. Behöver verkligen bli lite rappare i benen!
Har enormt stora gångarter som är svårt att samla, så lite kvickare vore fint!

Vad har du för tips på hingstar med trakehnerblod som är verksamma i Sverige? :) Såklart Hohenstein och hans söner, men flera? :)

Gå in på ASVHs hemsida och titta på vilka hingstar som är listade under hingstar; faktablad; godkända. Dessa är de hingstar som löst licens = ger gröna papper om man seminerar i Sverige. Vill du ha någon annan får du åka utomlands med stoet eller bli importör själv (av hingst som ASVH godkänner, annars blir det ju givetvis inte gröna papper).

Figaro R lämnar som sagt väldigt moderna och lätta sporthästar. Det verkar som att han inte behöver ha fullblodsinslag i sig. Han är redan en lätt och fin hingst och kan därför rekommenderas till tyngre ston. Jag har sett tre avkommor efter honom där stoet har varit åt det tyngre hållet och avkommorna har alla varit väldigt moderna och smäckra.

Om Faustinus finns tillgänglig på import nästa år tror jag att han hade varit kalas. Han kombinerar F-blodet med trakhenerblod. Han är högställd, lätt och kort i kroppen. Synd att Tsarevitj inte längre finns kvar, annars hade han cokså kunna passa bra med sitt stora fullblodsinslag.

Finns Lauries Crusador tillgänglig i Sverige?

Nej du måste åka till Celle för att betäcka med honom, om de inte ändrat sig vilket jag inte tror.

Finns ju dock några hingstar där han finns i första resp andra led.
Har väl runt 50 godkända söner och sen barnbarn på det..

Figaro R lämnar som sagt väldigt moderna och lätta sporthästar. Det verkar som att han inte behöver ha fullblodsinslag i sig. Han är redan en lätt och fin hingst och kan därför rekommenderas till tyngre ston. Jag har sett tre avkommor efter honom där stoet har varit åt det tyngre hållet och avkommorna har alla varit väldigt moderna och smäckra.

Jag skulle inte använda Figaro i syfte att "lätta upp" utan istället använda en hingst med mer "förädlarblod".

Men Figaro R gör ju samma jobb som ett fullblod, fast bättre. Tyvärr, använder mig hellre av Figaro R som typförbättrare än ett fullblod. Jag gillar faktiskt inte fullblod.. inte för mycket i alla fall.

De Figaroavkommor jag har sett har varit väldigt fina men definitivt av rejälare typ. Så enligt min erfarenhet (och flera andra i tråden) så är han inte en förädlare (vilket ju också hade varit lite konstigt med tanke på hans stam).

Jag tycker att han ger mkt trevliga avkommor och har absolut inget emot honom som hingst men är det just förädling jag är ute efter väljer jag en annan hingst. Hur du gör är helt upp till dig.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 121
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka