Hingstval 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 357
  • Visningar Visningar 36 433
Sv: Hingstval 2008

Försökte alldeles nyss att gå in där man jag fattade inte hur man får igång eländet, är ju så :devil: oteknisk på datorer ibland så man får ju spader.

Jag måste också vara oteknisk,jag kunde se sändningen men inte just den hingsten jag är intresserad av mest, givtevis Rentino. Vet någon om han var med på visningen och i så fall,hur såg han ut?

Jag måste också vara oteknisk,jag kunde se sändningen men inte just den hingsten jag är intresserad av mest, givtevis Rentino. Vet någon om han var med på visningen och i så fall,hur såg han ut?

Hur kunde du se sändningen? Jag kom bara till en sida där det stod att man kunde ladda ner Windows media player men det har jag ju redan en nyare version av än den som stod där så det gick ju inte. sedan hände inget mer där?? Fattar ingenting

Är sugen på att kolla på visningen en gång till! typ 4:e gången eller nåt, men idag funkar det inte för mig!! Har nån samma problem?
Och har någon en åsikt om Chirlon verkligen skulle passa mitt sto? Funkar länken?

konstigt, för mig är det inga problem, när jag klickar på länken så öppnas ett nytt fönster och sändningen startar automatiskt. Vill man inte se sändningen från början till slut får man spola fram till den hingst man vill se, men jag tror att alla Tullstorp hingstarna var med och ett antal avkommor också.

Oj det var visst inte bara jag som hade problem! Det ska ju bara starta av sig själv i den "svarta" rutan till höger, ska inte behöva trycka på nåt mer en möjligtvis play!
Jag såg Rentino i går på direktsändningen, han såg kalas fin ut! Mycket trevlig häst!

Jag tänkte ju tagit Master 850 till mitt halvblodssto, men han skulle tydligen inte finnas tillgänglig i Sverige i år och kanske inte nästa år heller, så det blir till att söka vidare. Synd, för jag var verkligen inne på att ta honom.

Jag har sedan ett ponnysto som ska betäckas med EG Pauli - bokat och klart. Nu väntar vi bara på våren.. :angel:

Jag kom nu att tänka på Belamour. Skulle han kunna passa ett sto e.D-Day 935 rent generellt?

Senast ändrad av en moderator:

Antar att han exporterades för att hans ägare fick bra betalt för honom.

Chirlon kommer från stofamilj 5, Hoby-familjen. I grunden är han från samma linje av familjen som Gaspari 340 och Casanova. Hans mormors mormors mor Rusette var även mormor till Gaspari och Casnova. Hennes uppfödare Bernard Willner behöll en linje av familjen som bl a Gigolo 965 kommer ifrån. Hans mormor är Chirlons mormors mor.

Enligt hingstkatalogen från -94 ägdes han då av Åke Rosdahl, Ljungbyhed och hade det årets betäckningsstation hos ägaren.

Nu har jag bestämt mig. Efter att ha pratat med Tullstorp blev det Chirlon :love: som drog det längsta strået. Nu ska bara hästeländet klämma ut den lilla som ligger på jäsning (beräknad 31 maj), så drar vi till Knivsta för seminering så snart det går. Sprutar nog igång henne efter fölbrunsten för att försöka få en något tidigare fölning nästa gång. Då kan man ju ha chansen för omseminering också en gång om det inte tar sig på första försöket.

Nu har jag bestämt mig. Efter att ha pratat med Tullstorp blev det Chirlon :love: som drog det längsta strået. Nu ska bara hästeländet klämma ut den lilla som ligger på jäsning (beräknad 31 maj), så drar vi till Knivsta för seminering så snart det går. Sprutar nog igång henne efter fölbrunsten för att försöka få en något tidigare fölning nästa gång. Då kan man ju ha chansen för omseminering också en gång om det inte tar sig på första försöket.

Så har det nu gått någon dag och jag har blivit förvirrad igen. Hingsten Impuls som jag försökte med förra året men som togs ur avel pga fertilitetsproblem har nu konstaterats att han hade baciller i sperman så han är bättre nu och ska betäcka ett litet antal ston i år. Är ju hemskt sugen på honom men vågar man chansa och ta honom med risken att inte få dräktigt öht i år eller ska man gå på den gamla linjen med Chirlon i år och kanske ta Impuls nästa år om det visar sig att han funkar. HJÄLP MIG!!!! Mitt sto fölar ju sent så man kan ju avvakta för att se om Impuls får några dräktiga innan man bestämmer sig. Vad skulle ni ha gjort??

Jag skulle ha tagit Chirlon först för att han är äldst så chansen är större att han dör än att Impuls gör det.

Ja, jag tänkte lite så också. Chirlon vet man ju ingenting om vad gäller framtida avel i sverige medans Impuls garanterat kommer att verka i avel i flera år om han nu är fertil. Dessutom riskerar jag ju att inte få något föl alls om jag tar Impuls, det gör man väl i och för sig vem man än betäcker med men hans % kanske är 0. Tack för att du leder mig in på rätt spår :bow::bow:

*KL*
Jag lutar åt Lancier åt Elanca, han känns förärvingssäker, fast ev. Cosmeo, fast där gillar jag inte den höga språngavgiften. Elanca är ju inte ung direkt...

Det var så lite så:)

Väljer själv hingst enligt principen att jag tar den äldsta först när jag har flera att välja mellan. Inte för att det förstås behöver betyda att den yngsta lever längst, men chansen är oftast större att han gör det.

Det var så jag gjorde förra gången. Då valde jag mellan Napoleon och Zephyr. Valet hamnade ju på Napoleon eftersom han var äldst. Känns bra såhär i efterhand eftersom han dog något år senare.

*KL*

Jahapp då har jag bestämt mig för att betäcka mitt ena sto i år. Hon har haft två föl tidigare och allt har gått bra. Då hade uppfödaren henne fortfarande. Jag har haft henne i 6 år och hon är riden och tävlad dessa år. Nu är tanken att hon ska gå i avel och jag är helt nybörjare på detta.
Hur börjar man? Ska man göra någon undersökning på stoet innan man börjar?
När bör man betäcka? Vill ha en rätt så tidig fölis, och om det inte skulle ta sig är det ju bra att kunna göra ett nytt försök.
Hon har haft enkla fölningar och tagit sig snabbt båda gångerna.

Hon är efter Dalby Jaguar xx 830 och ue. Castello
Hon är ganska så lång med långa bakben. Något intåad på ena frambenet. Helt okej gångarter, och hoppar bra. Tävlad LA dressyr, 120 hopp, lätt fälttävlan.

Så tips på hingst emottages tacksamt =))
Har lite egna funderingar men vill höra era åsikter. Tanken är att fölis ska användas till fälttävlan, så både gångarter och hopp önskas.

Liknande trådar

Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 678
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna