Hingstval 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 357
  • Visningar Visningar 36 433
Sv: Hingstval 2008

Kan hända...Jag vet inte vem du är? Men under åren -96-99 så hade vi en hel del landslagsträningar och varje år arrangerade vi tillsammans med Everlövs RK Svårklass tävling varje år på min arbetsplats... Försöken på ft-hästar gjorde vi med våra elever/JJ/samt veterinär Madde Björk, samt några S-klass ryttare, du kanske var en av dom?

Jag känner JJ sedan 1986, 1987 var jag med i truppen för juniorer :D Så det är ju lite längre tillbaka. Red i truppen något av de åren du var på Snoge och även tävlingen samtliga år.

Dock var jag inte med i några försök under de åren men väl tidigare. Har även sprungit Snogen terrängbana i ridstövlar efter JJ påhitt ett år :rofl:

KL
Behöver hjälp med hingstval till mitt sto inför betäckningssäsongen 2008. Hon är idag dräktig med Tornesch, och väntar alltså sitt första föl i maj.
Hon är e: Maistic - Uskudar Des Malais och tillhör den mycket framgångsrika stofamiljen 46. Hon är 10 år och och visad på 3-års test med 8 på typ. Hon är tävlad LA hopp & dressyr.
Hon själv är väldigt känslig att rida, kräver sin ryttare men är aldrig nånsin dum. Behöver en hingst som är lite mer "enkel".
Betäckningssätt är mindre viktigt, fryst möjligt vid dräktighetsprocent över 70%.
Hingsten bör vara hoppinriktad.

14698490.jpg
[/url][/IMG]

Tacksam för hjälp !

Hejsan, har ni kikat vidare mot fullblodshingstarna?? Jag vet att Local Hero ger toppen hästar. han har gått på bana nu mera så står han bara för betäckning han är utbildag ganska högt inom dressyr.. jag ska i alla fall använda honom på mitt sto..

Hej! "lånar knapp"

Jag behöver lite synpunkter och förslag.

Jag ska nog betäcka mitt ena sto i år. Hon är e:Lancier - Marocco, ca 166cm, bra temperament. Bra balans och takt och fin bakbens aktivitet. Jag vill ha en hingst med fint/vackert huvud, åt det högställda hållet, bra bakben och hovar(stoet är ngt vinklad i hasarna och ngt platta hovar). Stoet kommer att utb i både hoppning och dressyr då hon har förutsättningar för båda, men tonvikten ligger nog åt hoppning.

Hingstar jag funderat på är:

Ludwigs Champion *
Careme (han går nog bort pga avg 8000 vid 45 dygn:eek:)
Balougraph (tycket han e lite dyr för att vara nygodkänd:cry:)
Fetcher N *(begränsad tillgång på TAI i år:crazy:)
Rubignon*
Almoretto *(vet ej om han finns tillgänglig i år)
Cartier
Szkoopul
Cyrano De Bergerac*
Bourbon
Guido
Bocelli, dressyr hingst jag vet...;)

* = de jag har högst på listan just i dag....;)

Senast ändrad av en moderator:

Hej! "lånar knapp"

Jag behöver lite synpunkter och förslag.

Jag ska nog betäcka mitt ena sto i år. Hon är e:Lancier - Marocco, ca 166cm, bra temperament. Bra balans och takt och fin bakbens aktivitet. Jag vill ha en hingst med fint/vackert huvud, åt det högställda hållet, bra bakben och hovar(stoet är ngt vinklad i hasarna och ngt platta hovar). Stoet kommer att utb i både hoppning och dressyr då hon har förutsättningar för båda, men tonvikten ligger nog åt hoppning.

Hingstar jag funderat på är:

Ludwigs Champion *
Careme (han går nog bort pga avg 8000 vid 45 dygn:eek:)
Balougraph (tycket han e lite dyr för att vara nygodkänd:cry:)
Fetcher N *(begränsad tillgång på TAI i år:crazy:)
Rubignon*
Almoretto *(vet ej om han finns tillgänglig i år)
Cartier
Szkoopul
Cyrano De Bergerac*
Bourbon
Guido
Bocelli, dressyr hingst jag vet...;)

* = de jag har högst på listan just i dag....;)

Ludwigs Champion tycker jag låter som ett bra val. Han har inga bedömningsbara avkommor visserigen så det är lite chansning men han har kvaliteter (bra hopp OCH gång) som gör att jag själv skulle kunna ta "risken" att använda honom.

Fetcher N är också ett intressant alternativ men på fryst så. Kvaliten på seminen?

Rubignon är en trevlig hingst ch jag tycker om avkommorna men han skulle gå bort då du vill avla mer hoppinriktat. Hur avkommorna hoppar vet jag inte iofs!

Cyrano de Bergerac skulle också gå bort. Fin hingst som lämnar vackra huvuden MEN de kan även vara långa och i vissa fall av tyngre modell. Du ville väl "korta upp lite"? Skulle använda honom på korta välbenade sto (baserat på avkommorna jag sett). Fin hingst annars!

Ett annat alternativ kan kanske vara Hip-Hop eller Radiator (sett många fina avkommor, ädla och högställda med bra gång)

Jag har själv ett Martini-sto jag tänkt betäcka med Balougraph

Ludwig är urtjusig! Men han har väldigt mycket kropp. Jag väljer själv Balougraph i år för att få en smidigare figur. Bocelli är lång, om stoet är lång är det nog inte så bra, annars är han fantasisk.

Nobel är väl ett bra exempel på just detta med tanke på att han har plac i svår hoppning och är på väg i svår dressyr

Mitt sto beräknas föla närsomhelst. Stolte fadern är just Nobel. Jag valde honom till mitt fullblodssto som själv har meriter från msv fälttävlan just i syfte att producera en fälttävlanshäst.
Han har som sagt meriter i både svår hoppning och svår dressyr och ett mycket trevligt temperament. På fullblod tror jag inte heller risken finns att det blir för tungt eller burkigt. Tidigare avkomma med Nobel är lätt och trevlig i typen.

Hej! Svarar alla

Det är för mycket ladykiller xx och Landgraf nära i stammen på Lucky Point. Även "Ludde" har en del Ladykiller men längre bort. Hip hop diggar jag men inte till detta sto. Hingsten behöver inte vara överdrivet högställd då stoet har en fin modell, men halsansättningen får gärna vara bra och vackert huvud. Stoet är varken kortlinjerat eller långlinjerat = rätt ok faktiskt, men en avkomma kan väl aldrig bli för högställd..? Eller?

Rubignon är visserligen avlad för dressyr, men han har lämmnat mycket avkommor som hoppar bra (grannen har en som fick 9,10 i hoppning)

Niklas är även en hingst som jag tycker är underskattad i svensk avel, men jag är lite rädd för om han lämnar smått (soets mamma är bara 156 cm i mkh och hennes anfädrar är inte mycket större)

Mvh M

Hej!

Tänkte bara tillägga att mitt Lancier sto har ca 48% fbl i sig så grovleken på hingsten är av mindre betydelse:)

Mer förslag är välkomna:d

Är även intresserad av Aerline H

Och "alla" med Ramiro blod i sig (då det ska vara en bra kombination med Lanciers blod)

Där av är Careme och Radiator intressanta. Men tyvärr tycker jag inte om en dyr 45 dygns avg på en 3åring. Och gillar inte 90 dygn heller så mycket (men vid rätt hingst så kan det väl gå ändå) Radiator är lite för dyr för mig i år. Men om hon presterar bra i framtiden, så kommer jag att kosta på lite till.

Hej.

Ska försöka lägga in en bild på henne. Har dock inte någon bra bild ännu.Vet tyvärr inte hur man förminskar bilderna..
20070801083.jpg
20070801084.jpg

Ja, jag har kollat på Balougraph, jättefin verkligen men vet inte om jag törs lägga en obeprövad hingst på henne eftersom att jag inte vet vad hon själv lämnar.

Är det verkligen ingen som har några förslag ?

Liknande trådar

Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 677
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka