Hingstval 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 357
  • Visningar Visningar 36 433
Sv: Hingstval 2008

Då är det ju konstigt att hingsten inte kan hoppa då.. :angel:

Jag förökte klargöra det lite: :smirk:

Upprepar:
Men då kanske man ska ha i åtanke att ägaren till BF absolut inte lägger ner mkt tid på att hoppträna sina hingstar, utan satsar "allt" på att få fram fian gångarter avsuttna och uppsuttna.

Nej, men jag vill köra på säkra kort och väljer därför en hingst som visar klart och tydligt att den kan både det och det.. tack. :bow:

Snälla, kan du sluta med dina: :smirk: , det ger ett otrevligt intryck.

Kan bara hålla med, en dressyrhingst bör inte ligga under 5 på sin hoppning och en hopphingst bör ju inte heller ha för dåliga gångarter.

Jag är i grunden emot indelningen i hopp- och gångartsavel och anser att en avelshingst ska vara så komplett som möjligt.

Det är klart att man vill ha en så komplett häst som möjligt och därför försöker man ju hitta en så komplett hingst som möjligt.
Men de där hingstarna växer ju inte på träd. Men jag tycker inte att det skall vara några riktiga bottenpoäng typ 3 i hoppning eller 5 på någon av sina gångarter. Jag vet, nu vill massor av folk strypa mig- många brukar bli väldigt upprörda när jag säger det.
Så jag vill hålla med dig.

Jag är i grunden emot indelningen i hopp- och gångartsavel och anser att en avelshingst ska vara så komplett som möjligt.

jag håller helt med och letar med ljus och lykta efter den kompletta hingsten.

Det vore väl drömmen för de allra flesta uppfödare? Att hitta den optimala, fulländade allroundhingsten...:love:

Vi har ju faktiskt flera fina allroundhingstar, varav bland annat Nobel, Aerline H och Cairo.. bara några exempel på hingstar som både kan röra sig och hoppa och som dessutom har toppenbra temperament. :idea:

Jag tror att man måste bestämma sig i sitt avelsmål, antingen avlar man på dressyr eller hoppning beroende på vad man har för stomaterial, Härstammning och meriter, avkommernas prestation etc. Att avla på både och känns väldigt riskabelt, dvs det finns en stor risk att den varken rör sig bra eller hoppar bra...:(

Jag blev väldigt förtjust i Ludwigs Champion på bruksprovet i år. Han har exteriören, gången och hoppförmågan som jag anser att en avelshingst ska ha!

Highlight har ju strålande blup, någon som vet varför han inte används så mycket?

Fälttävlanshästar på den högsta nivån hoppar ju i och för sig sällan högre i banhoppning än 120-eller 130, vilket många normala hästar klarar av med en bra ryttare...

Visst gör dom det, men jag försöker ändå välja hingstar som hoppar bra och inte har för dåliga gångarter. Har en märr efter Ceylon som är dubbeltalang.

Vi har ju faktiskt flera fina allroundhingstar, varav bland annat Nobel, Aerline H och Cairo.. bara några exempel på hingstar som både kan röra sig och hoppa och som dessutom har toppenbra temperament. :idea:

Visst är dom talanger i två discipliner - men när jag pratar om "den optimala, fulländade allroundhingsten" så menar jag verkliegn det, dvs en hingst som placerat sig i bägge disciplinerna på de HÖGSTA nivåerna:)
detta är stor skillnad på att röra sig och hoppa bra, och att röra sig och hoppa på Elitnivå.

Detta lär nog kanske aldrig hända igen, eftersom aveln blir allt mer inriktad på gångarts resp. hoppavel.

Jag tror att man måste bestämma sig i sitt avelsmål, antingen avlar man på dressyr eller hoppning beroende på vad man har för stomaterial, Härstammning och meriter, avkommernas prestation etc. Att avla på både och känns väldigt riskabelt, dvs det finns en stor risk att den varken rör sig bra eller hoppar bra...:(

Jag tror också du har rätt i det du säger, tyvärr måste jag säga för jag önskar att det vore tvärtom...

Jag försöker in i det längsta att välja hopphingstar med rytmiska och taktmässiga rörelser upptill, men jag inser(erkänner) att jag drar mig mer och mer emot rena hopptalanger, mest beroende på marknadens önskemål.
Dock är jag fortfarande otroligt sugen på att betäcka vårt Electrosto med en gångartshingst...

Jag står i valet i kvalet mellan att betäcka med Dee J.v.D och Caressini L - två helt olika hingstar, men bägge två passar ypperligt på mitt sto e. Acapulco Gold - Nepal som iår går dräktig med Careful.
Dock tror jag att det lutar åt att bli Caressini eftersom jag gissar att detta kommer att bli hans sista avelssäsong i Sverige. Tänker lite taktiskt iår eftersom jag velat betäcka med Caressini sedan 06 men sedan "skjutit upp" det till nästa och nästa år, och nu när jag tror att det är sista säsongen så måste man ju passa på :idea:

Jag håller med dig om att man måste ha något sorts mål med sin avel men tycker ändå att det måste finnas någon nedre gräns för att bli godkänd för avel. Jag tycker inte att hur låga poäng som helst ska få förekomma. En dressyrhäst ska ju ändå kunna ta sig över ett hinder och en hopphingst ska väl ändå kunna röra sig trevligt i alla gångarter inte bara i galopp. Men kan det vara så att en del hingstar inte tränas riktigt på rätt sätt inför sitt bruksprov, typ att man tycker att det där med hoppningen bryr vi oss inte så mycket om eftersom det inte det vi ska syssla med i framtiden. Det är ju inte lätt att göra något bra om man knappt har blivit tränad på eller har gjort det så många gånger i livet. Oavsett vilken gren så kan det handla om utbildning och träning och det är klart olika individer är tallangfulla och bra på olika saker man är sällan bra på allt. Alla kan inte inte bli världmästare och en del är mer begåvade på det ena än det andra. Men på sitt bruksprov ska man prestera ett hyfsat resultat.

Du vill inte sitta på en häst vars maxkapacitet är 120-130 i terrängen, sen att de inte presterar bättre på hoppbanan , för att de lärt sig att man kan klättra på hindren är en helt annan sak, kapacitet måste de ha! och har nog också, även om många liksom du verkar tro att det är skräpet som inte duger till ngt annat som går ft.

Ta Caressini, om han inte blir kvar i landet så kommer du att ångra dig, den andra kommer nog att vara kvar ett tag till.

Liknande trådar

Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 677
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka