Hingstval 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 357
  • Visningar Visningar 36 433
Sv: Hingstval 2008

Highlight och Aerline H har höga blup på allt.

Ludwigs Champion fick på bruksprovet i år 99898=43 på exteriör, 9 8 på hoppning och 9 8 8 på gångarter.

Hej var hittar jag en islandshingst åt mitt islandssto som inte är renrasig???:angel:

*kl*

Min kompis funderar på att betäcka sitt sto med Lancir.
Blir nog ett föl med temprament tror jag. Stoet har egerländer som far tro jag. blir iaf spännande med denna kombination.

Så har det nu gått någon dag och jag har blivit förvirrad igen. Hingsten Impuls som jag försökte med förra året men som togs ur avel pga fertilitetsproblem har nu konstaterats att han hade baciller i sperman så han är bättre nu och ska betäcka ett litet antal ston i år. Är ju hemskt sugen på honom men vågar man chansa och ta honom med risken att inte få dräktigt öht i år eller ska man gå på den gamla linjen med Chirlon i år och kanske ta Impuls nästa år om det visar sig att han funkar. HJÄLP MIG!!!! Mitt sto fölar ju sent så man kan ju avvakta för att se om Impuls får några dräktiga innan man bestämmer sig. Vad skulle ni ha gjort??

Jag tycker de är ganska olika, inte minst stammässigt (Ceylon till trots), så jag hade tagit den som passar stoet bäst.

Aha spännande, dem ska jag kolla in lite extra.
Vad tycker du om Fetcher som vann bruksprovet förra året?

Elanca e. Athlet Z ue. Lepanto (Ladykiller xx) - Farnese
Är dräktig med Tenerife VDL i år

Tanke på henne:

Twilight 1062
Lancier 987

ev. Cosmeo men jag vågar nog inte ta en så hög språngavgift, hon är inte helt ung;)

Kom gärna med synpunkter!:)

Senast ändrad av en moderator:

Lancier är kan nog bli bra! Var och kikade på en avkomma till honom förra helgen och en så snygg häst!!! Låååånga ben, mkt fin, lång och välansatt hals. Vacker huvud och och så trevlig:love: :love:Hingst två år men så mysig och snäll (1,67 i mankhöjd) Mamman är e:Labrador stor rejäl och lite äldre modell...
Just det Lanicer kommer även stå på semin i år!

Åh, kul att höra! Med Twilight är jag lite "kär" i stammen:d

Haha okej, själv har jag stött på några Feliciano avkommor och ridit en del, de tävlas i lite högre i hoppning (140-150 cm)

Fetcher träffar jag en hel del, har även ridit honom ganska mycket. Är väldigt svag för honom, hans ridbarhet är enorm, hans gångarter mycket trevliga och han hoppar ju jätte bra. Han har så lätt för sig. Sen hans psyke det viktigaste av allt på mitt sto.
Men han är ju lite oprövat kort, vet ju inte riktigt vad han lämnar. Han kanske är lite för stor för mitt sto, men han är ju inte jätte lång i kroppen. Gud så svårt det är...

Så har det nu gått någon dag och jag har blivit förvirrad igen. Hingsten Impuls som jag försökte med förra året men som togs ur avel pga fertilitetsproblem har nu konstaterats att han hade baciller i sperman så han är bättre nu och ska betäcka ett litet antal ston i år. Är ju hemskt sugen på honom men vågar man chansa och ta honom med risken att inte få dräktigt öht i år eller ska man gå på den gamla linjen med Chirlon i år och kanske ta Impuls nästa år om det visar sig att han funkar. HJÄLP MIG!!!! Mitt sto fölar ju sent så man kan ju avvakta för att se om Impuls får några dräktiga innan man bestämmer sig. Vad skulle ni ha gjort??

Jag håller med Görel, ta Chirlon du som kan! Jag har redan bestämt mig :D det blir BC, om tanten behagar klämma i tid vill säga och framförallt får vara friskus.

Vem är BC? Kan vi inte skriva ut hela namnen om det inte är en officiell förkortning eller smeknamn så slipper man fundera? Det är ju inte här som smeknamn ska skapas... T.ex "Flippan" är väl ett vedertaget smeknamn...

Sitter oxå och har lite kris i huvudet vem som ska få bli
Thyras kavaljer detta året.
I maj kommer det ut ett litet mirakel e: Aerline H
som har överlevt både Thyras bukoperation, lever och njursvikt
när lill plutten bara var 20 dygn. Ingen trodde att fostret skullle
överleva. Men Thyra är en super mamma, hon gjorde allt för att
rädda både sig själv och lilla plutten i magen.

http://www.blup.se/horses/189893-thyra-ii
länk till blup.se för stam och foto

Bilden är tagen när hon kom hem efter opertionen,
inte många hästar som ser ut så efter 20 dygn på djursjukhuset
efter att ha fått hela magen öppnad.:crazy:, älskade lilla Baby

Men tilltänka herrar är
Numero Uno (e:Libero H, Lord, Calando)
Calido I (e: Cantus,)
Corlando (Cor de la Bryére)

Typ, ridbarhet och hoppteknik, är inget som behöver "förbättras" ;)
Utan galoppen (har tyvärr lite PiaLotta galopp) och ett bra huvud
prioteras högre.
Stammen ska vara akttraktiv på marknaden.

Nå, några fler förslag eller för och nakdelar med respektive hingst

Jag har ingen aning om vilken hingst jag ska välja till Wilma i år men jag har ett par kandidater som eventuellt skulle kunna vara aktuella och de är alla hingstar ifrån Flyinge; Black Coffee, Belamour (den är jag mest inne på) men annars gillar jag även Daytona. Jag tycker att Dyanosis också är fin, men tyvärr verkar ju han enbart via fryst och det är jag skeptisk mot.

Jag tror de flesta av er vet vem Wilma är men för er som inte vet det så är hon ett sto f.-98 e.D-Day 935 ue.Martini 744. Hon får sitt första föl nu i april och det är e.Cairo 869.

Wilma behöver en högställd hingst och jag önskar en ren dressyrhäst, som gärna även ska kunna hoppa lite. BRA PSYKE = KRAV! Hingsten bör vara minst 165 cm och inte så tung. Tips mottages och är mycket tacksamt!

Vad tycker du om Twiligt? Honom har jag funderat på till mitt sto. Läste när han gjort 3 och 4 års tester och där har han fått höga poäng, om jag nu tolkat det rätt.

Tror du att ett föl e.Twiligt ue.D-Day 935 skulle vara eftertraktad då? :) Vad lämnar han för avkommor? Varför är Stall Millegarne så dåliga på att skriva ut vad hingstarna kostar? Grr. :P

Senast ändrad av en moderator:

Hmm, ska ringa dem o fråga. Förstår inte varför inte alla hingsthållare är mer noga med sina hemsidor.

Liknande trådar

Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 678
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • FÅRtråden