Hingstval 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 357
  • Visningar Visningar 36 433
Sv: Hingstval 2008

Du vill inte sitta på en häst vars maxkapacitet är 120-130 i terrängen, sen att de inte presterar bättre på hoppbanan , för att de lärt sig att man kan klättra på hindren är en helt annan sak, kapacitet måste de ha! och har nog också, även om många liksom du verkar tro att det är skräpet som inte duger till ngt annat som går ft.

Men tagga ner tonen! Vart har jag skrivit att skräpet går fälttävlan?

Jag uppfattade inte det som att du menade att skräpet gick till FT = dom som inte är en talang på varken hopp eller dressyr men det lät lite som att en FT-häst inte behöver vara nån vidare hopptalang eftersom de inte hoppar högt utan kan vara lite "medioker" :)

Jag avlar själv mot FT och är av den bestämda uppfattningen att det krävs jävligt mycket mer av en häst för att bli en bra FT häst jämnfört med antingen hopp eller dressyr.
FT hästar är atleter, de är hardcore, de måste vara mer kompletta än en häst som inriktar sig på en disiplin.
Dagens fälttävlan avgörs ofta i dressyren, alltså funkar det inte med en häst som bara har en bra galopp och en bra hoppteknik, goda grundgångarter och elastisitet är mycket viktigt och inget man kan tulla på längre.
Som det länge sagts så kan så gott som vilken häst som helst klamra sig över en 1,20cm hoppbana på en vettig tid, där sållas inte agnarna från vetet särskilt mycket längre, terrängen kräven en modig och stark häst med stor lungkapacitet och en bra galopp, här är det också förhållandevis jämnt, men i dressyren ser man skillnaden på poängen, goda gångarter och hög ridbarhet är mycket viktigt!

Oj nu blev det lite långt men jag hoppas verkligen inte att folk tror att man avlar medelmåttor bara för att man inriktar sig på FT :eek:
Jag vill ha ston med goda blodslinjer för hopp och fälttävlan men jag vill också att de rör sig bra, nu rör sig mitt ena sto lite halvdant i skritt och trav så jag ska inte sitta här och kasta sten i mitt lilla glashus MEN jag tittar på hingstar med extra goda gångarter i just skritt och trav utan att för dens skull göra avkall på galoppen som är viktigast men stoet hoppar och galopperar så enormt bra att jag inte är villig att släppa henne. Dessutom har hon en stam som man inte kan beskriva på nåt annat sätt en guldkantat vad gäller FT

Sen verkar ju faktiskt även Bocelli, trots sin egna usla hoppning på bruksprovet (3-3 har jag för mig) ger avkommor som kan hoppa... :angel:
Det var 3 av de 17 visade i hans första årgång som fick diplom som hopphästar, bättre resultat där än flera erkända hopphästar.
Min fick klass 2 som hopphäst men har nu vuxit i sig och hoppar med väldigt god teknik (även om hon ska bli dressyrhäst).
Att de duger i gångarter är väl rätt klart så här långt men sen får vi väl se hur det ser ut när de börjar tävlas ;)

Jag håller med till 100%, även dressyrstammade hästar skall kunna hoppa runt den lilla banan som krävs på bruksprovet för att få betyg 5/5. Dom hoppar dessutom en förkortad bana på lägre höjd än dom hopphärstammade hingstarna. Ja, visst handlar det många ggr om att förbereda sin häst och träna den för sin uppgift på bästa sätt. Men det ser man ju även i andra unghästsammanhang, ex på 3-årstester, kvalites etc. Där hade många hästar gjort bättre resultat med träning hos en proffsig unghästutbildare!

Jag är fullständigt medveten av vad som krävs för en fälttävlanshäst på den allra högsta nivån, har haft förmånen i mitt arbete att jobba 10 år i hop med Landslagskaptenen JJ och har ihop med honom och veterinärer gjort ett 10-tal försök på presterande hästar på alla nivåer. Samt bor granne med en av världens bästa fälttävlansryttarinnor, så jag smutskastar verkligen inte fälttävlansaveln!!! Även jag är medveten om att en bra dressyr är många ggr avgörande i striden om tätplaceringen, men även hoppningen måste göras på ett bättre sätt än för 10-år sedan, i och med dom nya reglerna får dom ju inte vara alltför oförsiktiga i banhoppningen då får dom ju inte starta i terrängen...

De får inte starta fälttävlan överhuvudtaget om de hoppar för dåligt, men det är en annan historia..

*kl*
Nu är det så att jag egentligen inte skulle betäcka iår igen (pga ekonomi), men nu ser det betydligt ljusare ut . Hon är idag dräktig med Qalle. Funderar nu på hingst och vet inte riktigt vad jag ska välja. Har ingen exteriörbild på denna dator tyvärr... Slänger in den jag har. Det som är viktigt är att jag vill korta upp henne lite, och gärna lätta upp lite. Hon har 3 bra gångarter och hoppar med bra teknik och vilja.
Vill inte ha fryst eller utländsk hingst.
Har blivit förälskad i Careful, vad tror ni om honom?, vet inte vad han lämnar riktigt... Tror ni han är för långlinjerad?
Ev andra förslag?

w8q8up.jpg

Hon är efter Uttini-Bordeaux. Tävlad upp tom 120. Köpte henne på ridskola pga att hennes helbror gått 150 hoppning och den andra helbrodern St Georg, så vi ville avla på henne. Hon har mest gått i en hage hela livet pga ägarens ointresse för ridnig öht...:smirk:
Men är den jättetrevlig ridhäst och hoppar kanon :)
Målet med avkomman är att få fram en trevlig individ med stor hoppkapacitet.

Jag är fullständigt medveten av vad som krävs för en fälttävlanshäst på den allra högsta nivån, har haft förmånen i mitt arbete att jobba 10 år i hop med Landslagskaptenen JJ och har ihop med honom och veterinärer gjort ett 10-tal försök på presterande hästar på alla nivåer. Samt bor granne med en av världens bästa fälttävlansryttarinnor, så jag smutskastar verkligen inte fälttävlansaveln!!! Även jag är medveten om att en bra dressyr är många ggr avgörande i striden om tätplaceringen, men även hoppningen måste göras på ett bättre sätt än för 10-år sedan, i och med dom nya reglerna får dom ju inte vara alltför oförsiktiga i banhoppningen då får dom ju inte starta i terrängen...

Då borde jag ju ha träffat på dig någon gång?? Har jag det utan att veta om det :crazy:

Fälttävlanshästar på den högsta nivån hoppar ju i och för sig sällan högre i banhoppning än 120-eller 130, vilket många normala hästar klarar av med en bra ryttare...

Fast idag krävs det minst 130cm hoppning på dessa hästar för ens att starta ;)

Visst är dom talanger i två discipliner - men när jag pratar om "den optimala, fulländade allroundhingsten" så menar jag verkliegn det, dvs en hingst som placerat sig i bägge disciplinerna på de HÖGSTA nivåerna:)
detta är stor skillnad på att röra sig och hoppa bra, och att röra sig och hoppa på Elitnivå.

Detta lär nog kanske aldrig hända igen, eftersom aveln blir allt mer inriktad på gångarts resp. hoppavel.

Nobel är väl ett bra exempel på just detta med tanke på att han har plac i svår hoppning och är på väg i svår dressyr

Jag minns att han vann en 150 hoppning i Varberg för några år sedan, och då var han riktigt fin i sin hoppning, och mycket välriden redan på den tiden:)

Jag ser verkligen fram emot hans framtida framgångar med Rose i sadeln - det har ju startat väldigt trevligt...

Ja jag såg honom på våra hemmatävlingar för något år sedan och han var verkligen superfin (dressyr då)

Om du läser min sista mening så skriver jag det:angel:

I såna fall har du formulerat dig lite fel, terräng är nämligen inte fälttävlan utan bara ett moment av tre. Och du får inte starta fälttävlan om du inte hoppar först, nytt från i år, men strunt samma , detta känns inte relavant till trådens ämne

Jag såg Nobel på hingsttåget förra året och gillade hon om mycket. Han ser mkt ridbar och sympatisk ut och de avkommor jag sett har jag gillat.
Mitt fullblodssto skall få en date med honom i år.

jättefin, men inte till mitt sto, måste vara mycket ädlare. den kompletta hingsten till mitt sto är ädel, långlinjerad, röra sig lätt med luftiga framben och reaktionssnabb i hoppningen (för att kompensera hennes brister). och så ska han helst inte vara för stor.
Bra påskjut, bra bakbensteknik i hoppningen, taktmässiga gångarter, ett bra temperament och hög ridbarhet (för att förstärka hennes starka sidor)

Några förslag? hittar tyvärr ingen som stämmer på mina önskemål av de som står i Sverige. Annars har jag några favoriter på import:
Chico's Boy, Stalypso (som nog tyvärr är för kort i ryggen), Quintender. Om man ska ta dressyrhingstar som hoppar bra så gillar jag Herzensdieb och Hampton.
Om man kan få Danska-åriga 3 flöjehingsten i år, Quinton godkänd i Sverige så slår jag till, han är suverän och ser ut exakt som jag vill ha det. Och så har jag länge drömt om en häst med Quinarblod.

I såna fall har du formulerat dig lite fel, terräng är nämligen inte fälttävlan utan bara ett moment av tre. Och du får inte starta fälttävlan om du inte hoppar först, nytt från i år, men strunt samma , detta känns inte relavant till trådens ämne

Detta skrev jag i ett tidigare inlägg, kan det missuppfattas?

men även hoppningen måste göras på ett bättre sätt än för 10-år sedan, i och med dom nya reglerna får dom ju inte vara alltför oförsiktiga i banhoppningen då får dom ju inte starta i terrängen

Om det är för att jag skrev Terrängen, så är det väl bara för att du vill "märka" ord, jag tror majoriteten som läser förstod innebörden av mitt inlägg trots att jag skrev "fel" ord...

Även jag vet att det är tre moment i Fälttävlan, har faktiskt ridit ett par klasser själv:angel:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 677
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka