Hingstval 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 357
  • Visningar Visningar 36 433
Sv: Hingstval 2008

Ja, Ludde:love::love:
jag vill ha honom till Nea, men jag ska ju inte betäcka henne......

Det var första gången jag såg honom och han var verkligen tilltalande!:love:

Hade Cezzan varit yngre hade jag kunnat tänka mig att testa honom på henne, men jag har gjort andra val för i år och nästa.

Igår sa den som blev intervjuad på bruksprovet något om att han bara skulle vara kvar i Sverige den här säsongen men att de skulle försöka få ha kvar honom ytterligare.

Ja, Szkopoul känns lite som man borde använde innan det är försent

jag var också där och såg honom, men jag är nog för feg för att våga välja en oprövad hingst utan avkommor dessvärre = (

Är nybörjare så jag hoppas man kan hoppa in så här! Annars ber jag om ursäkt.
Jag funderar på att betäcka för första gången och behöver lite tips och råd om hingst val.

Mitt sto har "ofärgade" papper men avkomman är bara till mig själv!
Jag vill inte ta en alltför dyr hingst p.g.a. det! runt 15-20 000 med alla omkostnader.

Mitt sto är halvblodskorsning. Hennes far är efter Lavirco 967 och ue. Robin Z. Hon är 161 cm hög, kort och kompakt, högrest och lite åt det grövre hållet, men absolut inte tung. Hon har ett underbart temprament, orädd, arbetsvillig och positiv för det mesta.
Hon är nu 6 år och jag hoppar 1,10 på träning och hon har helt ok teknik. Hon har bra gångarter med + för traven.

Det jag önskar av avkomman är att bättra på grund gångarterna och att den kan bli lite mer på hugget i hoppningen, lite kvickare gärna lite het. Är nöjd om den kommer att kunna gå 1,20 (kanske nån 1,30). Vill gärna kunna tävla lite dressyr också. Det är mycket viktigt att den får mammans korta, högresta typ, gärna några cm högre och självklart ädlare. Mina egna funderingar på hingst är: Briar, Corlensky G, Nobel, Niveau. Vad tror ni? Jag vet redan att jag kanske har för höga krav med tanke på modern! Men hon är faktiskt fin trots gråa papper!:)

Nobel hade nog kunnat ge dig en önskvärd avkomma. Han är en riktig multitalang och ger avkommor med både gång och hopp i sig. Det finns annars en fin skimmelhingst som heter Aerline H som både kan röra sig och hoppa. Han har också mycket bra psyke! Lycka till med ditt hingstval!

Hermes blir det nog för min del.

Fick rådet av Jan-ove när jag visade henne för honom i veckan. :bump:

Jag tror också mycket på Nobel, han har varit en favorit hela tiden. Vet nån om han ska tävla eller vara med på nån hingst visning runt Örebro trakten eller i Strömsholm? Eller någon kanske vet vart man kan hitta nån film på honom?
Aerline H kollade jag upp lite närmare, kan nog också va nåt! Hur är han på att förädla? Avkommorna på hemsidan såg ut att vara lite i grövsta laget om man nu vill lätta upp, men man ser ju inte så bra på alla foton kanske.
Vad tros om Briar annars, han kan ju lämna lite vassare avkommor har jag hört, det kan ju vara en nackdel! Men kombinationen utöver det?
Det jag önskar mest med avkomman är att den skall bli ädel, kort och högrest och vara lite mer "vaken".

Jag tror att varken Aerline eller Briar förädlar

Gör inte Briar det heller? Då har jag nog missförstått det här med index, på blup.se är det en väldigt hög grön stapel på typ.:confused: Som sagt är detta första gången jag har försökt blivit lite insatt i det här med avel. Det är tur att man har er som kan detta!
Är Nobel en förädlare?
Jag vill inte lägga på nåt med mycket fullblod, är rädd att det kan bli för hett och lågställt. Kan jag ha rätt?

*kl*
Jag hade tidigt bestämt mig för Black coffee. Sedan kom jag på tanken med att kanske lägga på med Master. Dock blir det lite linjeavel på Iran där så jag kände mig lite osäker. Nu har ju den underbara Chirlon kommit tillbaka till sverige och hans blod skulle jag gärna vilja kombinera med mitt sto så nu kanske jag ändrar mig igen. Tur att hon inte fölar förrän slutet av maj/början på juni så man har ett tag på sig att bestämma sig :eek:. Tyckte detta var svårt förra året men i år har det varit ännu värre.

Ta Chirlon du som kan!;)

Min märr är ju efter Ceylon så det är inget alternativ för mig:(

Ta Chirlon du som kan!;)

Min märr är ju efter Ceylon så det är inget alternativ för mig:(

Ja, det lutar verkligen åt honom, han är ju så fantastiskt vacker. Känns ju som man ska passa på med honom för han kanske inte är kvar i landet så länge, eller vad tror ni, blir han kvar forever kanske. Black coffee kan jag ju ta nästa år eftersom han har godkänt till 2009 om jag inte minns fel.

Såg just på hingst visningen från tullstorp.nu på webb-tv, det kan man göra till måndag em om nån undrar.
Där såg jag Chirlon!!!
Wow vilken häst, blev tårögd!
Jag har ju bett om hingst råd eftersom jag ska betäcka för första gången. (avkomman är till mig själv)
Ska försöka få in en bild på mitt sto som är 161 cm och är efter Dream On som är e. Lavirco ue. Robin Z. Kanske går lättare att få hjälp med att hitta rätt hingst!
Kommentera gärna vad ni tycker om henne. Skäck motståndare göre sig icke besvär.;)
Jag vill gärna ta Chirlon, Biggles föll mig också i smaken! Vad tror ni? Kan de passa mitt sto? Hjälp mig snälla!:bow:
http://webmail.bredband.net/cp/ps/x/p/bredband.net/cpuser_b494374/

Vad roligt att du tyckte om honom. Synd att man inte visste om den webbsändningen, då hade jag suttit klistrad när han var med. Har nog bestämt mig för honom i alla fall men det skulle vara kul att se honom i "arbete". Har ju lite långt att åka till Tullstorp från Norrtälje annars hade man ju kunnat ta en liten utflykt dit.

Vad roligt att du tyckte om honom. Synd att man inte visste om den webbsändningen, då hade jag suttit klistrad när han var med. Har nog bestämt mig för honom i alla fall men det skulle vara kul att se honom i "arbete". Har ju lite långt att åka till Tullstorp från Norrtälje annars hade man ju kunnat ta en liten utflykt dit.

webbsändningen kan fortfarande ses, så du har inte missat den än...

Liknande trådar

Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 678
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna