Hingstlicenserna chockhöjs

Veronika

Trådstartare
Läste i nya Ridsport idag att hingstlicenserna chockhöjs från 1500 kr till 5000 kr :eek:
Undrar hur många hingstar som "faller bort", dvs såna hingstar som kanske inte fått så många ston tidigare år, förra året löstes licens för 253 hingstar. Och hur det kommer att påverka priserna för stoägarna med språng/lev. föl avgifter.. Har man kanske inte råd att betäcka i år som planerat :cry: dessutom finns kanske risken att "min" hingst inte löser licens :(

Senast ändrad:
Sv: Hingstlicenserna chockhöjs

Hoppas verkligen att det inte ska gälla ponnyhingstarna som får rutn 2-4 ston för en summa av 1500 st :crazy: då försvinner nog många ponnyhingstar..........

Underbart!

Då har jag något att se fram emot när jag kommer hem ikväll!
Efter middagen :crazy:

Det är nog endast halvblodshingstar, det andra sköts av avelsföreningarna för ponny

Ja, det var det jag menade, att det endast stod om Hbl men att det kanske gäller även ponny men att det inte stod om det i Ridsport...

Läste om detta någon annanstans innan nyår och var det inte för importhingstarna det gällde?! Alltså inte de halvblodshingstar som är godkända och står i Sverige.

Får väl lusläsa på ASVH's sidor

Senast ändrad:

Som sagt, det skulle vara intressant vad som ligger till grund for prishojningen!

Dom menar att hingstar som får lite ston har liten möjlighet att föra svensk avel framåt, det behövs alltså ett stort antal betäckningar för att få fram "stjärnor" + att avelsvärderingsnämnden ska ha råd att åka till europeiska premieringar och följa det internationella avelsarbetet, i utbildningssyfte.
Dessutom menar dom att det i många fall varit billigare att ta en utländsk hingst då det är billigare med import-sperma och att vi måste värna om våra egna hingstar och de svenska linjerna. Det kommer fortfarande att vara möjligt att använda hingstar som får få ston men det kommer att bli dyrare..

cusan skrev:
:eek: :eek: :eek: vad är anledningen till det? lär ju inte främja aveln direkt.

det är säkert som så att de måste ta in pengar någonannanstans nu eftersom man nu kan skaffa tävlingslicens till importhästarna :bow: utan att regga dem!

Jag blev ju väldigt glad över det, är ju väldigt konstigt att behöva regga sin fullt godkända Tyskimport med fulla papper och pass i svenska avelsförbundet!!

Det var nog inget som ASVH räknat med att de skulle förlora när de tvistade om det!!

Kanske inte orsaken men helt klart en tanke

ok, ....*tänker* lite synd eftersom det kostar mycket att få fram en godkänd hingst och då kanske fler skiter i det eftersom det blir svårare för hingstarna att gå runt ekonomiskt. + tusen andra argument emot som poppar upp i huvet.
hur som haver så är det en MYCKET kraftig höjning % sett! borde vara förbjudet att höja så mycket på bara ett år!

Det gäller ALLA halvblodshingstar i svensk avel, inte ponnyer.

Ska bli intressant att se vad det kommer att kosta att betäcka framöver :smirk:

I år höjer man tydligen alla avgifter rörande hingstar + lägger till lite extra kostnader för säkerhets skull. Förhandsvisningen höjdes från 400:- till 1000:- Innan fick man 2000:- rabatt på bruksprovsavgiften om hingsten visades på förhandsvisningen (alltså man betalde 400:- och fick 2000:- i rabatt sedan ) Sedan chockhöjer man avgiften till 1000:- och nu får man endast 1000:- i rabatt alltså jämt ut (om man bara visat hingsten en gång på förhandsvisningen. De villju gärna se dem vart år från 1,5 års ålder) Inte nog med det sedan höjer man priset i fas I på bruksprovet från 7000:- till 10000:-. Och förutom det så inför man obligatorisk chipsmärkning vilket gör att alla hingstar som redan har röntgenplåtarna färdiga måste chippas och röntgas om här springer ytterligare ca 4000:- iväg. Och sedan inför man en avgift om 400:- för att granska plåtarna vilket innan varit gratis. Sedan inför man obligatorisk härstamningsprövning som hellst skall vara klart innan bruksprovet ytterligare 500:-? .
Och som toppen på isberget så höjer man alltså licensen från 1500:- till 5000:-....
Vilket lite lätt huvudräkning kan räkna ut att jämföra detta år med föregående så kostade det i rena avgifter för att genomföra bruksprov och lösa licens på hingsten ca dubbelt så mkt i år gemfört med föregående år inte liten höjning. Skall till många ston innan detta är betalt och då räknar jag ändå inte in alla andra kostnader som snabbt drar iväg inför bruksprovet.

Helt otroligt. Detta kan knappast gynna svensk avel, och speciellt inte dom med gammal svensk stam. Frågan är också hur mkt ston som kommer att falla bort på detta, visst ett visst svinn på hingstar lär det bli, men stona kommer att bli ofantligt många fler. Kommer nog att bli många som inte anser sig ha råd att betäcka mer nu. Tyvärr får jag vänta till på Måndag för att få läsa det ordentligt.

Görel, vi får nog kanske frångå våran filosofi om svenska hingstar nu.

Liknande trådar

Avel Såg ingen annan tråd men kan ju ja missat det. Snart nytt år och nya föl att planera. Hur många ston ska ni betäcka och har ni redan...
41 42 43
Svar
847
· Visningar
70 107
Senast: Design05
·
Hemmet Hej. Håller för fullt på och planerar för renovering av mitt badrum i min bostadsrätt och är i valet och kvalet om jag ska lägga in...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 167
Senast: Stekspaden
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 594
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka