Hur snabbt kan man spruta i gång ny brunst när ägget gått? Har tokbrunstigt sto nu och ingen sperma I sikte....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tidigare var regeln en vecka 10 dagar efterHur snabbt kan man spruta i gång ny brunst när ägget gått? Har tokbrunstigt sto nu och ingen sperma I sikte....
De fick inte in henne i seminspiltan! Och veterinären kom inte nära henne... Bara att ta hem henne, rida några år så hon blir lite mer världsvan och så får vi testa igen då. Men kör nog dit storasyster i stället.Varför kan de inte undersöka henne?
Hur snabbt kan man spruta i gång ny brunst när ägget gått? Har tokbrunstigt sto nu och ingen sperma I sikte....
Okej, fyra dygn då minst, och sedan tar det typ en vecka från de får sprutan tills de brunstar om?Minst 96 timmar ska gå efter äggsläpp.
Okej, fyra dygn då minst, och sedan tar det typ en vecka från de får sprutan tills de brunstar om?
Äggsläpp inom 4-7 dagar brukar vi säga.
Jag hoppar in i denna tråd igen, och fortsätter mina funderingar.Svarar till flera som kommit med tips.
Först blev jag glad när det såg ut som att Daho står nära där jag bor, men sedan såg jag att han står på fryst. Jag har inte betäckt detta sto tidigare, och hon är nu 13 år gammal. Mamman fick bara ett föl, så vet inte hur fertiliteten är i den linjen. Vad är era erfarenheter av fryst? Man hör ju så mycket problem runt det?
Gasque verkar intressant! Jag ska ta och kika på avkommorna. Det är ju tusan att alla ponnytävlingar är inställda nu...
Är det någon som har erfarenhet av connemara till SWB-ston? Jag tänker att de connemaror som finns häromkring (från Jörgen Folkessons uppfödning) skulle komplettera mitt sto väl. De hoppar bra, lite rejälare ben än min, och verkar över lag vara trevliga i temperamentet.
En bekant har fött upp två stycken som är mycket trevliga. Vakna och "med" men inte så ängsliga eller för reaktiva. Tänkte använda Rockabye på vår reåring men jag backade pga. att jag inte vill spä på hennes tendens till mjuka kotor, något jag tycker man ska ha i åtanke med Revolution/Rockabye.Vet inte om jag törs skriva något mer här, känner mig så förvirrad och osäker! Vad vet ni om hur Revolution avkommor här i temperament? Min station rekommenderar Gränsbo för där fungerar skicken bäst, jag har ingen het kandidat därifrån egentligen men har tittat lite på Rockabye S. Men vad tror ni om temperament och ridbarhet?
Tack! Det är ju de där kotorna sim jag ser dom en svaghet, stoet är mer vek än upprätt i dina kotor men inte anmärkningsvärt. Men jag ska kolla hennes bedömningsprotokoll från unghästtestet för att se vad de skrev. Stoet är i övrigt litet, kompakt men med fullblodsmamma så mycket ädelt bakom, supertrevlig men har haft problem med sadeltvång och spänningar efter det, som till viss del hänger ihop med brunst. Galoppen ör hennes svagaste gångart och hon har lite sämre hovarEn bekant har fött upp två stycken som är mycket trevliga. Vakna och "med" men inte så ängsliga eller för reaktiva. Tänkte använda Rockabye på vår reåring men jag backade pga. att jag inte vill spä på hennes tendens till mjuka kotor, något jag tycker man ska ha i åtanke med Revolution/Rockabye.
Jag har ett par syskon till stoet i fråga som också är något mjuka i kotorna, och modern likaså så har fler skäl till att backa just på kotorna. Är stoet inom normalgränsen och det inte går igen i mödernet så tycker jag inte Rockabye är vek nog för att man ska avstå rakt av. Han har också lite grov halsansättning så det kanske är en till grej att tänka på. Tycker inte något i stammen föreslår sadeltvång och han själv har ju 9 och 9.5 på ridbarhet i bagaget så det låter väl inte helt tokigt?Tack! Det är ju de där kotorna sim jag ser dom en svaghet, stoet är mer vek än upprätt i dina kotor men inte anmärkningsvärt. Men jag ska kolla hennes bedömningsprotokoll från unghästtestet för att se vad de skrev. Stoet är i övrigt litet, kompakt men med fullblodsmamma så mycket ädelt bakom, supertrevlig men har haft problem med sadeltvång och spänningar efter det, som till viss del hänger ihop med brunst. Galoppen ör hennes svagaste gångart och hon har lite sämre hovar
Tack för svar! Ska fundera lite över kotorna, annars låter det ju bra! Du tror att det kan komma sadeltvång från Luxus sida? Jag har tänkt att det kommer från fullblodet, det hänger på något sätt ihop med brunst i alla fall, inga tendenser på vintern, värst i maj... Ska bli intressant att se hur hon blir om hon blir dräktigJag har ett par syskon till stoet i fråga som också är något mjuka i kotorna, och modern likaså så har fler skäl till att backa just på kotorna. Är stoet inom normalgränsen och det inte går igen i mödernet så tycker jag inte Rockabye är vek nog för att man ska avstå rakt av. Han har också lite grov halsansättning så det kanske är en till grej att tänka på. Tycker inte något i stammen föreslår sadeltvång och han själv har ju 9 och 9.5 på ridbarhet i bagaget så det låter väl inte helt tokigt?
Just ang. sadeltvång har jag lite tråkiga erfarenheter just med ättlingar till Florestan.
Tack för svar! Ska fundera lite över kotorna, annars låter det ju bra! Du tror att det kan komma sadeltvång från Luxus sida? Jag har tänkt att det kommer från fullblodet, det hänger på något sätt ihop med brunst i alla fall, inga tendenser på vintern, värst i maj... Ska bli intressant att se hur hon blir om hon blir dräktig
Intressant, har träffat på flera avkommor med Florencio som pappa som har haft sadeltvång. Trodde inte det "nedärvdes" eller vad man ska säga med sadeltvång.Hade helt ärligt glömt vem som var far till Luxus och jag vill inte påstå att han utmärkt sig genom sadeltvång för mig, men pappan Florencio har jag mött och känner till lite hästar efter som är känsliga i olika utsträckningar, likaså Friendship och avkomman Figaro R, men även någon genom Fidermark, Florestanus och Flore Star.
Jag vet en Floricello med någon typ av tvångigt beteende plus annat, den hade rejäl kissing spines och fick avlivas vid 5 års ålder.Intressant, har träffat på flera avkommor med Florencio som pappa som har haft sadeltvång. Trodde inte det "nedärvdes" eller vad man ska säga med sadeltvång.
Min häst har ju en storebror efter Friendship och den är rätt bockig och reds inte på sitt treårstest för han inte varit helt samarbetsvillig vid inridning. Mamman är ju het och bestämd men bockat har hon inte gjort en gång i sitt liv. Har hört flera med samma pappa som inte varit hästar för ngn med lite dålig balans.Hade helt ärligt glömt vem som var far till Luxus och jag vill inte påstå att han utmärkt sig genom sadeltvång för mig, men pappan Florencio har jag mött och känner till lite hästar efter som är känsliga i olika utsträckningar, likaså Friendship och avkomman Figaro R, men även någon genom Fidermark, Florestanus och Flore Star.
Ja just det, vet ett par Floricello med olika grader av känslighet också.Jag vet en Floricello med någon typ av tvångigt beteende plus annat, den hade rejäl kissing spines och fick avlivas vid 5 års ålder.
En bekant till mig slog nästan ihjäl sig på en Friendship Han står i länet så den har jag sett och hört en del om många avkommor från både genom uppfödare och ryttare.Min häst har ju en storebror efter Friendship och den är rätt bockig och reds inte på sitt treårstest för han inte varit helt samarbetsvillig vid inridning. Mamman är ju het och bestämd men bockat har hon inte gjort en gång i sitt liv. Har hört flera med samma pappa som inte varit hästar för ngn med lite dålig balans.
Det "ska" ju inte nedärvas, eller det finns ju ingen statistik iaf. och hur skulle man kunna mäta en sådan sak, men många uppfödare pratar om att det ofta går igen inom vissa blod. Jag har någon lös teori om att täta tornutskott och svag hållning, kombinerat med rent psykiska faktorer skulle kunna vara ett "recept" för sadeltvång. Och de tre sakerna är ju i högsta grad sådant som nedärvsIntressant, har träffat på flera avkommor med Florencio som pappa som har haft sadeltvång. Trodde inte det "nedärvdes" eller vad man ska säga med sadeltvång.