KWPN har ju allt öppet för läsning nuförtiden
VDL gör ingen hemlighet av att Herald iii inte klarade röntgen. Gällande exteriören är de ofta överbyggda och knipta under framknäna. Det syns på de officiella hingstbilderna på både Herald III och H-Ekwador och det syns även på deras avkommor. Och den här
bilden är inte resultatet av en dålig fotovinkel. Den bara förstärker en redan existerande brist på vettig exteriör. Den här hästen har även blivit tagen av banan i Burghley för att den inte gick fram i terrängen. På andra tävlingar har den inte kommit ur startboxen. En annan har skickat av en ryttare i dressyrprovet
Jungs Halunke gick sönder på/efter EM i Malmö 2013. Var borta ett år kom tillbaka för att gå sönder i Pau 2015 och aldrig mer tävla internationellt igen. Då var den elva år.. Butt's Abraxxas har tre mästerskapsguld i lag men ingen individuell för att han typ inte kunde hoppa felfritt.
Heraldik har helt klart lämnat några hästar som presterat mer än kanon men de hästarna har som sagt oxå haft ryttare som Jung, Klimke och Dibowski på ryggen. Går man från den kombon av häst och toppryttare är det inte alltid lika rolig läsning längre eller kul att se live.
Om jag inte i nio års tid spenderat varje helg nio månader om året med att kolla på fälttävlan på alla nivåer hade jag kanske gått omkring med ett rosa filter gällande Heraldik. Men för mig väger minussidan så mycket tyngre än plussidan.
Jag kan säkert överleva lite marackasvarning i benen men tycker framförallt temperament är viktigt. De måste vilja arbeta och kunna hoppa felfritt annars är det ju värdelöst. Judy Ann Melchior uttryckte sig så bra om att hoppa nolla på Zs visningar som gick online i helgen. Hon hade liksom ett eget namn för det.
En vettig fullblodshingst som verkar just nu är Gem Twists klon Gemini XX. Han är en liten räka på 158cm men lämnar enligt uppgift och egna självstudier inte särskilt smått. Dessutom går han att hantera utan problem och även om jag inte gillar varenda avkomma jag sett är några av dem typ to die for