Hingstlicenserna chockhöjs

Sv: Hingstlicenserna chockhöjs

Nja, så tolkade inte jag det. Jag tror att hon menade att LITE får de ställa upp ideellt också, de kan inte få betalt för allt. Inte att de ska göra allt gratis.

Masse skrev:
En liten fundering bara!
Visst det är en stor höjning från 1500 till 5000, men man har ju haft samma avgift väldigt länge. Sist jag hade egen godkänd hingst för 13 år sedan kostade det lika mycket. Så det är kanske dags för en höjning. Språngavgifter och fölavgifter har ju höjts under tiden. Kraven på registering, pass m m har till kommit. Plus alla andra ändringar efter EU-inträdet.
Faktiskt kan det ju vara ett sätt att hindra en del "buskavel" nu när reglerna ändras. Bara för att hingsten har ett hälsointyg är det inte bara att börja betäcka utan att först ha löst licens. Kostar den så kanske det avskräcker en del och automatiskt kommer det ju att höja avgiften för hingsten så att stoägare kanske tänker efter lite innan. Som det är idag tar ju en del hingst efter pris istället för efter kvalitet och sto.

Visst, det ligger en hel del även i detta resonemang, men jag tycker nog inte att man kan höja så mycket på en gång.

det är väl inte en sån farlig höjning egentligen men man kan ju fundera på om många hingstar kommer falla bort nu. men jag tror att det bara gällde halvblod

Huka dig, fast motelden blir inte så farlig.

Är det konstigt att den svenska stammen inte har bra hästar? Nej, alla dom utländska poppis hingstarna tar ju dom bästa stona, som förmodligen skulle lämnat otroligt bra avkommor med dom svenska hingstarna också.

jaha, tolkade du det så, hmmm, ok, lite ideellt arbete är väl ok, men inte ska de behöva bekosta resor själva...

Jag håller med shady, jag tror att vi ska använda lite svenskt och blanda upp det med lite topp blod(för min del hollänskt)!
Ta Flyinge som ska vara svenskt har tagit bort varenda svensk hingst, dom kunde väl ändå behållt något....

Flyinge har Pascal och Qalle som är svenska ;)

Nä, jag ska sluta märka ord, för jag håller verkligen med dig!
Tycker att det är hemskt sorgligt med Flyinges utveckling på hingsthållarsidan. Har dock hört att de ska ha en treåring e Stanford - Alpen Fürst med Flippans mamma som mormor!

Jag tror också att det svenska blodet behöver blandas upp med bra importerade hingstar! Feliciano som jag ska använda har ju både en importerad pappa och morfar. Den enda mera renodlat svenska hingst jag är intresserad av för tillfället är Lambourghini.

Det är ju i de flesta fall en halv språng och fölavgift för hingstägaren och får man bort en del okvalificerade hingstar ur aveln måste det vara en vinst för alla godkända hingstar.

det är inte rätt sätt att reducera antalet hingstar i avel, det borde bli svårare/ändrad process att få en hingst godkänd istället. Alltför många mediokra hingstar har godkänts de senaste åren.

Jag tror inte att du vet vad det innebär att ta fram hingstar. Och procenten av födda föl som går in som hingstar är ju minimal,och höjningen behöver ju inte minska antalet hingstar och läser man här i forumet så är det ju många som tycker det få kosta vad det vill för är man seriös får man ju inte avla med tanke på ekonomi

Senast ändrad av en moderator:

nu talar du emot dig själv. i ett tidigare inlägg säger du att det är bra att okvalificerade hingstar försvinner ur aveln och nu att höjningen inte behöver minska antalet.

Du kanske inte vet vad en okvalificerad hingst är. Det är en hingst som inte är godkänd för avel.

nä ok.

men jag fattar vad du menar och det är ingen bra väg att gå, istället skall det inte gå öht att lösa licens för okvalificerad hingst. Och godkänna bara de bästa inte de mediokra, ÄVEN om det är dyrt att vara med på proven.

Senast ändrad av en moderator:

Ja Pascal är en fin hingst men han faller väl snart för åldern, Qualle vet jag inte vad jag tycker om faktiskt, gillar nog bättre hans pappa eller farfar!

Rodde skrev:
Ja Pascal är en fin hingst men han faller väl snart för åldern, Qualle vet jag inte vad jag tycker om faktiskt, gillar nog bättre hans pappa eller farfar!
Sen kan man kanske diskutera om huruvida Qalle ska räknas som svenskstammad. Han är ju efter den ímporterade Quite Easy..

För mig är alla hästar som är födda i Sverige svenska :)
Även t ex Irco Mena...

Ja så får vi nog säga om vi ska gynna svensk avel, svenskfödda hingstar är svenska! Jag betäckte med Davinci första sässongen och har ett hel coolt sto med super gång som ska sparas och han räknar jag som svensk!!

Mitt sto har en dansk mamma, polsk morfar osv, men jag räknar henne som svensk eftersom hon är född i Sverige. Och skule jag, mot all förmodan ;), betäcka henne med en importerad hingst skulle jag också räkna den avkomman som svensk.

Som de allra flesta nog redan har gissat så blir det nog så att det blir stoägarna som får betala. Går det inte att komma fram till en vettig nivå av avgifterna så är nog det allra enklaste och mest effektiva sättet att protestera genom att strunta i att betäcka ett år eller två. Visst, det kanske inte är så roligt då man förlorar tid i sitt avelsarbete, men blir det mycket dyrare så är inte det så roligt heller. Är man missnöjd med något så måste man säga ifrån, och hjälper inte det så får man vissa med ett tydligt agerande att man inte tänker finna sig i situationen. Det är så typiskt svenskt att gå runt och muttra missnöjt, men sedan ändå, snällt betala. Om vi är många som struntar i att betäcka ett år eller två så blir dom tvugna att sänka avgifterna, det kommer nog hingsthållareföreningen också att hålla med om...
Personligen så kommer jag att, om beslutet står fast, att avla på andra raser i år och eventuellt nästa år.

En tanke angående det här med licensavgiften.. Vore det inte bättre att basera avgiften efter antal ston, så att t ex. en hingst med ett lägre antal ston har en lägre licensavgift än en hingst som har fler...

Det som får mig att reagera mest det är att man från ASVH håll nu går ut och säger att man inte representerar stoägarna utan aveln det vill säga alla som för aveln framåt - Jag har alltid trott att ASVH´s roll var att i första hand representera stoägarna, precis som hingsthållarföreningen för hingsthållarnas talan. Vi behöver en organisation som representerar oss också tycker jag...

Helen Eriksson
www.stalltortuna.com

Liknande trådar

Avel Såg ingen annan tråd men kan ju ja missat det. Snart nytt år och nya föl att planera. Hur många ston ska ni betäcka och har ni redan...
41 42 43
Svar
847
· Visningar
70 107
Senast: Design05
·
Hemmet Hej. Håller för fullt på och planerar för renovering av mitt badrum i min bostadsrätt och är i valet och kvalet om jag ska lägga in...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 167
Senast: Stekspaden
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 594
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka