Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Görel skrev:Hingsten jag valt till i år kommer i alla fall med största säkerhet lösa licens eftersom han brukar ha rätt många ston, och så var han ju utomlands förra året så nu är kanske intresset ännu större
shady skrev:Ja, fast det vill man ju inte. Kanske blir ett enormt bortfall, första året, men tror nog att det blir bättre. För inte skall vi väl behöva buskavla, vi som står så hårt på oss för detta med buskavel/oseriös avel? Nej, vi får hålla tummarna på det bästa och ge det ett år för att se. Inte mkt annat vi kan göra.
Nä, jag tycker inte det heller, i så fall borde dom höja priserna på enbart importhingstar så att svenska blir mer attraktiva..shady skrev:Helt otroligt. Detta kan knappast gynna svensk avel, och speciellt inte dom med gammal svensk stam.
Ja, det beror ju på om det blir samma höjning i % på betäckningarshady skrev:Frågan är också hur mkt ston som kommer att falla bort på detta, visst ett visst svinn på hingstar lär det bli, men stona kommer att bli ofantligt många fler.
Helt klart!shady skrev:Kommer nog att bli många som inte anser sig ha råd att betäcka mer nu.
Det är det dom tror att höjningen kommer att göra, jag blev inte riktigt klok på det får läsa mer noggrant ikväll.shady skrev:Visst vore det bäst så, det är ju ändå dom utländska hingstarna (även om dom står i sverige) som får dom flesta stona. Borde dom inte tänka på att gynna den svenska stammen istället?
Aha, han är snygg! Han kommer förmodligen att lösa licens om han haft många ston innan *håller tummarna*shady skrev:Eftersom att Görel inte är här tar jag mig friheten att tala om att hon skall betäcka med Feliciano. Som jag också tror kommer lösa licensen.
shady skrev:Visst vore det bäst så, det är ju ändå dom utländska hingstarna (även om dom står i sverige) som får dom flesta stona. Borde dom inte tänka på att gynna den svenska stammen istället?
Eftersom att Görel inte är här tar jag mig friheten att tala om att hon skall betäcka med Feliciano. Som jag också tror kommer lösa licensen.
GiG skrev:Hur många kronor per sto blir 5000 i licensavgift på alla Quite Easys ston till exempel? Försumligt.
NEEEJ, Ceylon var det ju... Totalt förvirrad e man såhär på fredagseftermiddagen...Veronika skrev:Var det en Jovial-dotter hon hade? *letar i minnet*
Veronika skrev:Ja, om dom nu gör på det viset så är det ju inte så farligt.. Skulle det höjas upp till ett par hundra eller nåt så är det ju inte heller hela världen. Men hur blir det på dom hingstarna som är mindre "poppis" än Quite Easy. T.ex en hingst som kanske bara får 5 ston/år, då pratar vi lite högre summor :smirk:
GiG skrev:Jag har lite svårt att förstå vad man har för avelsmål om man vill gynna "den svenska stammen"? Vill man inte som uppfödare producera det bästa tänkbara? Hur många tyska unghästar har ni som klänger er fast vid det svenska sett? Vi ligger ljusår efter de bästa tyska unghästarna! (Nu pratar jag dressyrhästar.)
Svensk stam är (tyvärr) inte det bästa tänkbara i dag, varför inte bara erkänna det? Alltså måste vi titta utanför gränserna för att få in det bästa tänkbara - vi hamnar bara allt mer på efterkälken, vi som hade dressyrhästar som världen trängtade efter en gång i tiden!
För att inte komma för långt från ämnet så kan jag återknyta till att det kommer att bli så mycket dyrare att använda detta internationella toppblod som redan tidigare var mycket dyrare, för att "svenska idealister" vill styra stoägarna till svenska poppishingstar, i den mån de finns. Hur många kronor per sto blir 5000 i licensavgift på alla Quite Easys ston till exempel? Försumligt. Medan den som vill använda en tysk topphingst som kostade t ex 30.000 innan nu kanske kommer att kosta 35.000 (om man är ensam om att använde den)?
*hukar mig och väntar på moteld *