Hingstlicenserna chockhöjs

Sv: Hingstlicenserna chockhöjs

Personlige så känner jag spontant just nu att jag väl får buskavla om det är så att hingstarna jag är intresserad av inte löser licens :mad: :cry:

Ja, fast det vill man ju inte. Kanske blir ett enormt bortfall, första året, men tror nog att det blir bättre. För inte skall vi väl behöva buskavla, vi som står så hårt på oss för detta med buskavel/oseriös avel? Nej, vi får hålla tummarna på det bästa och ge det ett år för att se. Inte mkt annat vi kan göra.

Du har förstås rätt!

Hingsten jag valt till i år kommer i alla fall med största säkerhet lösa licens eftersom han brukar ha rätt många ston, och så var han ju utomlands förra året så nu är kanske intresset ännu större :)

Det känns ju jättetråkigt om hingsten man är intresserad av inte löser licens men sen vet man ju heller inte hur stor höjningen blir/betäckning, man har kanske inte råd att betäcka även om hingsten löst licens :cry: ska det bli tex dubbelt så dyrt jämfört med nu så har i alla fall inte JAG råd och sen får man ju se det i förlängningen oxå, fölen kommer att bli dyrare för ev. köpare oxå.. Visst, jag säger inte att det är dåligt för alla stackars uppfödare men frågan är om man kan höja så mycket som krävs för att tjäna lite på det som uppfödare.. :smirk:

Görel skrev:
Hingsten jag valt till i år kommer i alla fall med största säkerhet lösa licens eftersom han brukar ha rätt många ston, och så var han ju utomlands förra året så nu är kanske intresset ännu större :)

Får man vara så nyfiken och fråga vilken hingst du tänkt dig?

shady skrev:
Ja, fast det vill man ju inte. Kanske blir ett enormt bortfall, första året, men tror nog att det blir bättre. För inte skall vi väl behöva buskavla, vi som står så hårt på oss för detta med buskavel/oseriös avel? Nej, vi får hålla tummarna på det bästa och ge det ett år för att se. Inte mkt annat vi kan göra.

Medlemsföreningarna (=stoägarna) har ju tydligen inte fått uttala sig innan beslutet togs och jag tycker att de nu ska protestera mot alla avgifter som läggs på halvblodsaveln. Kräv att beslutet rivs upp, låt folk välja hingst efter eget huvud i stället för att styra deras val med höga avgifter. Låt hingstägarna som är de som tjänar pengar på det här stå för kostnadstäckningen av hingsverksamheten, inte stoägarna som redan nu har det svårt att få det att gå runt.

shady skrev:
Helt otroligt. Detta kan knappast gynna svensk avel, och speciellt inte dom med gammal svensk stam.
Nä, jag tycker inte det heller, i så fall borde dom höja priserna på enbart importhingstar så att svenska blir mer attraktiva..

shady skrev:
Frågan är också hur mkt ston som kommer att falla bort på detta, visst ett visst svinn på hingstar lär det bli, men stona kommer att bli ofantligt många fler.
Ja, det beror ju på om det blir samma höjning i % på betäckningar

shady skrev:
Kommer nog att bli många som inte anser sig ha råd att betäcka mer nu.
Helt klart!

Ja hur eller hur är det ju vi stoägare som blir hårdast drabbade. Då också drabbade av det som redan är hårt avsatt inom halvblods aveln, inte heller får vi ut dom priserna (i många fall) som fölen är värda. Fast som någon annan sagt förut, lite svinn måste ju vi uppfödare stå ut med. :devil:

Visst vore det bäst så, det är ju ändå dom utländska hingstarna (även om dom står i sverige) som får dom flesta stona. Borde dom inte tänka på att gynna den svenska stammen istället?

Eftersom att Görel inte är här tar jag mig friheten att tala om att hon skall betäcka med Feliciano. Som jag också tror kommer lösa licensen.

shady skrev:
Visst vore det bäst så, det är ju ändå dom utländska hingstarna (även om dom står i sverige) som får dom flesta stona. Borde dom inte tänka på att gynna den svenska stammen istället?
Det är det dom tror att höjningen kommer att göra, jag blev inte riktigt klok på det :confused: får läsa mer noggrant ikväll.

shady skrev:
Eftersom att Görel inte är här tar jag mig friheten att tala om att hon skall betäcka med Feliciano. Som jag också tror kommer lösa licensen.
Aha, han är snygg! Han kommer förmodligen att lösa licens om han haft många ston innan *håller tummarna*
Var det en Jovial-dotter hon hade? *letar i minnet*

shady skrev:

Jag har lite svårt att förstå vad man har för avelsmål om man vill gynna "den svenska stammen"? Vill man inte som uppfödare producera det bästa tänkbara? Hur många tyska unghästar har ni som klänger er fast vid det svenska sett? Vi ligger ljusår efter de bästa tyska unghästarna! (Nu pratar jag dressyrhästar.)

Svensk stam är (tyvärr) inte det bästa tänkbara i dag, varför inte bara erkänna det? Alltså måste vi titta utanför gränserna för att få in det bästa tänkbara - vi hamnar bara allt mer på efterkälken, vi som hade dressyrhästar som världen trängtade efter en gång i tiden!

För att inte komma för långt från ämnet så kan jag återknyta till att det kommer att bli så mycket dyrare att använda detta internationella toppblod som redan tidigare var mycket dyrare, för att "svenska idealister" vill styra stoägarna till svenska poppishingstar, i den mån de finns. Hur många kronor per sto blir 5000 i licensavgift på alla Quite Easys ston till exempel? Försumligt. Medan den som vill använda en tysk topphingst som kostade t ex 30.000 innan nu kanske kommer att kosta 35.000 (om man är ensam om att använde den)?

*hukar mig och väntar på moteld ;) *

GiG skrev:
Hur många kronor per sto blir 5000 i licensavgift på alla Quite Easys ston till exempel? Försumligt.

Ja, om dom nu gör på det viset så är det ju inte så farligt.. Skulle det höjas upp till ett par hundra eller nåt så är det ju inte heller hela världen. Men hur blir det på dom hingstarna som är mindre "poppis" än Quite Easy. T.ex en hingst som kanske bara får 5 ston/år, då pratar vi lite högre summor :smirk:

Veronika skrev:
Ja, om dom nu gör på det viset så är det ju inte så farligt.. Skulle det höjas upp till ett par hundra eller nåt så är det ju inte heller hela världen. Men hur blir det på dom hingstarna som är mindre "poppis" än Quite Easy. T.ex en hingst som kanske bara får 5 ston/år, då pratar vi lite högre summor :smirk:

5.000 kr dividerat med 5 ston = 1.000 kr per stoägare. Undrar vad de gör om ett eller ett par ston kastar, höjer för de som är dräktiga? Men visst, det finns säkert hingstägare som inte kommer att låta licensavgiften belasta stoägarnas avgifter - hoppas jag...

Alldeles riktigt ;)

Hon är e Ceylon - Columbus DH, med en dansk mamma och en riktigt salig blandning på den sidan :D

Väldig vad det blev liv i luckan här då! :eek:
Är ju inte insatt i halvblodsdjungeln, men även 5000:- är väl ingen dyr avgift för betäckningslicens?
Dessutom har det ju varit många inlägg som menat att hingstägaren bara har en massa inkomster. :cool: Äntligen en utgift på rätt personer. :D

Allvarligt, det finns säkert grund för dessa avgifter, och att hoppet blev så stort, 3500, beror nog mest på att det varit för lågt förut.

GiG skrev:
Jag har lite svårt att förstå vad man har för avelsmål om man vill gynna "den svenska stammen"? Vill man inte som uppfödare producera det bästa tänkbara? Hur många tyska unghästar har ni som klänger er fast vid det svenska sett? Vi ligger ljusår efter de bästa tyska unghästarna! (Nu pratar jag dressyrhästar.)

Svensk stam är (tyvärr) inte det bästa tänkbara i dag, varför inte bara erkänna det? Alltså måste vi titta utanför gränserna för att få in det bästa tänkbara - vi hamnar bara allt mer på efterkälken, vi som hade dressyrhästar som världen trängtade efter en gång i tiden!

För att inte komma för långt från ämnet så kan jag återknyta till att det kommer att bli så mycket dyrare att använda detta internationella toppblod som redan tidigare var mycket dyrare, för att "svenska idealister" vill styra stoägarna till svenska poppishingstar, i den mån de finns. Hur många kronor per sto blir 5000 i licensavgift på alla Quite Easys ston till exempel? Försumligt. Medan den som vill använda en tysk topphingst som kostade t ex 30.000 innan nu kanske kommer att kosta 35.000 (om man är ensam om att använde den)?

*hukar mig och väntar på moteld ;) *

Jag är intresserad av att "plocka russinen ur kakan" av hingstar av gammal svensk stam. Jag tror att det finns flera av dem som kan visa riktigt goda kvaliteter som beskällare om de bara tillförs rätt ston. Givetvis måste de ha prestaioner själva, eller ha mycket goda resultat på avkommebedömning. Och vi som är stoägare bör göra en ordenligt kritisk bedömning av våra stos kvaliteter, och välja en hingst som kan kompensera stoets brister, och inte bara en hingst som är populär för att man tror att avkomman ska bli lättsåld eller för att man saknar kunskaper.

jag håller med dig GiG, toppstyrning även från ASVH.
Avelsarbetet kommer att utvecklas till en rikemansport även det, de som har råd kör sina ston till kontinenten och inseminerar där med topphingstarna som inte kommer att finnas kvar här.
De utländska förbunden måste tycka att sverige är ett Grönköping.

Läste också att Lena Zeiloth hade skrivit ett brev med många undertecknare där det stod att avelsdomare skulle fortsätta att arbeta ideellt, det är fel tycker jag, de skall inte behöva betala ur egen kassa när de åker till andra länders bruksprov. Att se andra länders hingstar måste ingå i jobbet...

En liten fundering bara!
Visst det är en stor höjning från 1500 till 5000, men man har ju haft samma avgift väldigt länge. Sist jag hade egen godkänd hingst för 13 år sedan kostade det lika mycket. Så det är kanske dags för en höjning. Språngavgifter och fölavgifter har ju höjts under tiden. Kraven på registering, pass m m har till kommit. Plus alla andra ändringar efter EU-inträdet.
Faktiskt kan det ju vara ett sätt att hindra en del "buskavel" nu när reglerna ändras. Bara för att hingsten har ett hälsointyg är det inte bara att börja betäcka utan att först ha löst licens. Kostar den så kanske det avskräcker en del och automatiskt kommer det ju att höja avgiften för hingsten så att stoägare kanske tänker efter lite innan. Som det är idag tar ju en del hingst efter pris istället för efter kvalitet och sto.

Där håller jag fullständigt med dig. Jag är dock tveksam till om våra gamla fina hingstar - som var mycket bra på sin tid - står sig i dagens konkurrens, utvecklingen har hunnit för långt, tror jag. Men jag respekterar andras åsikter!

Liknande trådar

Avel Såg ingen annan tråd men kan ju ja missat det. Snart nytt år och nya föl att planera. Hur många ston ska ni betäcka och har ni redan...
41 42 43
Svar
847
· Visningar
70 107
Senast: Design05
·
Hemmet Hej. Håller för fullt på och planerar för renovering av mitt badrum i min bostadsrätt och är i valet och kvalet om jag ska lägga in...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 167
Senast: Stekspaden
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 594
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka