Hingstkaraktär, temperament mm (svammel)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cissiny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 471
C

cissiny

Kunde inte sova pga strulig mage och då låg jag och funderade lite. Varning för långt och svamligt inlägg ;).

Hingstkaraktär - hur definierar ni det? Vad det nu är - nedärvs det? Vad har det för betydelse hos avkomman egentligen? Lättare att sälja häst med utstrålning kanske - om nu hingstkaraktär ska jämföras med utstrålning? En dressyrhäst kanske har nytta av det, att ha en far med "mycket hingstkaraktär"? Men hopphästen då? Fälttävlanshästen? Körhästen? Vad har "svag hingstkaraktär" för nackdel egentligen? Kanske marknadsföringsmässigt hos hingsten i fråga?

Finns det koppling mellan temperament/hanterbarhet och hingstkaraktär? Jag tycker att det är en svår fråga, beror nog på hur man definierar hingstkaraktär? Finns ju hingstar som nog alla är överens om har mycket hingstkaraktär men som är som hundvalpar att hantera typ. Finns säkert motsatsen också - men hur många med svag hingstkaraktär går igenom? Kanske svårt att jämföra?

Tänker på ett gäng hingstar jag träffat på genom åren. Olika raser, använts mer eller mindre i avel. Tänker inte nämna namn.

Blir nog långt om jag ska nämna alla ;).

Era synpunkter, erfarenheter?

Mvh Cissi

Sv: Hingstkaraktär, temperament mm (svammel)

Ingen?

Jag skulle gärna vilja höra hur ni definierar hingstkaraktär?

Har det med att göra med att hästen/ponnyn är maskulin? Som att ett sto är feminint? Har det betydelse i dagens sporthästavel? Kanske viktigare i stängda raser där "rastyp" etc är viktigare, tänker ponnyraser?

Men tävlingshästar - halvblod?

Bara funderar - vad tycker ni?

Mvh Cissi

Hingstkaraktär för mig är könskaraktär, d v s att hästen utstrålar "här kommer en hingst" - du ser på lång väg att det är en hingst.

Vad det sedan betyder prestationsmässigt har jag aldrig funderat på... Om en hingst med hingstkaraktär är mer fertil vet jag heller inte om det finns några belägg för...

Jag tycker också att hingstkaraktär mer är könskaraktär. Jag vill se att det är en hingst, lite gammalmodig säkert :D

Många av dagens sport/avelshingstar står högt i blod och har inte lika utpräglat hingstutseende som förr.

När Zoogin kom in i hingst stallet på Staro stampade han ner ena hoven hårt i betongen, skriade till och sedan var han kung i det stallet. Det blev helt tyst (trots att det stod andra hingstar där) och Zoogin gick sedan lugnt och fint in i sin box, helt lugn. Han var helt enkelt kung. Det är lite hingstkaraktär för mig också, de ska veta att de är hingstar.

Men dåligt temperament avskyr jag. En hingst är alltid en hingst och man kan behöva ögon i nacken i bland, men de ska inte vara dumma. Tycker jag :D

Mvh / Fia

Hingstkaraktär är ett annat ord för maskulin könsprägel, dvs man ska kunna se på lååångt håll att det faktiskt är en hingst som står därborta.
Hur trevliga/otrevliga de är att hantera har inte ett smack med saken att göra.

Ärligt talat så tror jag inte att det spelar någon roll för hästens användbarhet, men en maskulin hingst har väl med automatik även utstrålning som gör att man lägger märke till honom.

Min avatar är ju ett sto, men vet inte hur många gånger vi fått frågan om HON är en unghingst, hon har helt klart utstrålning och på tävling syns hon i "mängden" och hon är "livlig" (kan inte stå still, och om hon blir "tvingad" så står hon iaf inte still utan gör ALLT för att röra på sej)...

Vi tror att "nån" tänkte som så... Här ska bli ett föl :) vi gör den som hingst ;) och sen precis när den delen av häst gjordes så blev det "äh va fan" vi gör ett sto istället :angel:

Skämt åsido... Själv gillar jag hingstar som har "hingstkaraktär", det får mej att kolla till... Men jag har personligen använt två helt skilda hingstar som "favvohingstar" och det är Cortez, som ju har enorm utstrålning (vilken avataren är e) och sen den "karaktärslösa" hingsten Nactus... Eller att säga att Nactus inte har hingstkaraktär är väl "elakt" men jag har inte sett en valack efter honom med "hingstkaraktär" dock är detta inte sagt att de är fula (för de är de VERKLIGEN INTE !!!!) .
Så summa är i snygghet och utstrålning är det snyggt med hingstkaraktär men om det står mellan en "sämre" hingst men med utstrålning och karaktär och en "bättre" hingst utan just "den" utstrålningen så väljer jag ändå med "bättre" hingsten. (som sagt karaktären har ju egentligen inte att göra med exteriören, utan mer bara med utstrålningen att göra)...

Liknande trådar

Avel Vad betyder "hingstkaraktär" för dig? Utstrålning, "maffig", vaken, bärighet, steg... något med blicken som säger "jag är kung" O_oO_o...
Svar
8
· Visningar
1 163
Senast: Efwa
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 563
Senast: Guld
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 823
Senast: Animor
·
Övr. Djur Här är svaret jag fick: Lagen gäller för alla!! Men jag har hittat kryphålen :( Hon säger: Föreskrifter är fullt bindande medan...
Svar
5
· Visningar
2 153
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka