Hingstfunderingar inför 2017

Jag funderar föR fullt inför avelssäsongen 2017. Har två ev ston.
Ett sto e. Homme d'honneur ue. Shiva du loup (sammanträffande med två i tråden med honom som morfar) hon fick föl i år efter Flambeau. Fölisen blev jättefin i modellen, korrekt i benen, gångarterna är ej på topp än så länge men då har han så långa ben att han ser ut att ha svårt att hålla rätt på dem än så länge, ser av det lilla jag sett ut att hoppa väldigt trevligt. Med handen på hjärtat så borde jag lagt en hopphingst på stoet, hon hoppar själv väldigt fint. Hade jag inte varit så feg hade hon säkert kunnat tävlas en bra bit i klasserna. Mamman tävlad 1,40. Så min plan för i år, om jag betäcker vill säga, är en hopphingst. Skulle vilja ha en hingst med beprövad förärvning, tufft psyke och bra modell, gärna mer avstamp i språnget också. Någon med tips? Var inne på Kannan men jag är inte kär i honom helt, han ser så sävlig ut. Vet inte om jag borde bortse från egna preferenser och ta ngt som är beprövat?

Sto nr 2 är e. Sir donnerhall ue. Dimaggio, henne är det nästan bestämt att jag tar Furst romancier på:)

En fölunge får du ju sälja rätt mycket på stammen, och jag tror tyvärr att det kan bli svårsålt med en hoppunge med det mödernet. Black Coffee tror jag ingen hoppryttare letar efter, och Shiva du loup har väl kanske inte det bästa ryktet. Sen finns det ju lite mer hoppning längre bak i mödernet, men frågan är hur stor vikt fölköpare lägger vid vad som finns tre-fyra generationer bakåt i hästen. Himla synd att de la Black Coffee av alla hingstar på mamman, hade de åtminstone tagit Lamborghini hade det sett lite bättre ut.

Jo så kanske man ser det vid första anblick. Men om man har lite mer koll så hoppade shiva bra o mitt stos mamma hoppade oxå bra. Ser man på Black coffee gk han på sin gångartstalang o om jag inte minns fel så var det först då man kunde "välja inriktning" för hur man ville få hingsten gk alltså kanske black c aldrig tränades för hoppningen. (Black coffees temperament är ju ljuvligt) Tittar man då ist längre bak ser man Bellini 10-10/9-9 i hoppning Chapman oxå höga hopp poäng, han har många avkommor i svår hoppning, även ganesco har lämnat mkt hopp. Sen är det mkt fullblod tex carnustie xx. Alltså visst poängen på rak arm kanske det inte "låter så korrekt" men jag tror själv mkt på hopphingst på henne! (Köpte henne själv för dressyrinriktning dock) får väl behålla ist.. Dum ide att kolla här känns det som..

Jo så kanske man ser det vid första anblick. Men om man har lite mer koll så hoppade shiva bra o mitt stos mamma hoppade oxå bra. Ser man på Black coffee gk han på sin gångartstalang o om jag inte minns fel så var det först då man kunde "välja inriktning" för hur man ville få hingsten gk alltså kanske black c aldrig tränades för hoppningen. (Black coffees temperament är ju ljuvligt) Tittar man då ist längre bak ser man Bellini 10-10/9-9 i hoppning Chapman oxå höga hopp poäng, han har många avkommor i svår hoppning, även ganesco har lämnat mkt hopp. Sen är det mkt fullblod tex carnustie xx. Alltså visst poängen på rak arm kanske det inte "låter så korrekt" men jag tror själv mkt på hopphingst på henne! (Köpte henne själv för dressyrinriktning dock) får väl behålla ist.. Dum ide att kolla här känns det som..

Jag vet bara hur jag tänker när det gäller avel. Jag hade inte tänkt tanken att lägga hopphingst på ett sto vars far hoppade 4-4 på bruks även om det finns förklaringar till hans resultat så hade jag tänkt att ingen hoppryttare särskilt intresserad av att ha BC som morfar till sin hopphäst. Jag hade hellre tagit en gångartshingst som hoppar hyggligt om jag ville göra något säljbart

Det finns en annan användare här som använt hopphingst(med bra gångarter) på sitt Figaro R sto - avkomman är jättefin, men intresset när hon lägger ut annons är väldigt ljumt.

Varför är det en dum idé att kolla här? Du får kanske inte de svar du vill ha, men förhoppningsvis så blir ditt beslut än mer genomtänkt.

Svaret var väl just utifrån chansen att sälja avkomman...

Det är stor skillnad på att vilja göra en bra häst genom att se till stoets positiva sidor och hennes svagheter och försöka komplettera det, och att vilja göra en häst som är säljbar.

Om jag sen har hittat ditt sto på blup så hoppade hon själv dåligt på treårs, så att lägga på en hopphingst till ett sto med den stammen och det officiella resultatet gör en avkomma som är svår att sälja.

Att hon kan vara ett bra avelssto och lämna avkommor som kan hoppa för att hon hade en dålig dag på treårstestet är en helt annan diskussion.

Ett sto e. Homme d'honneur ue. Shiva du loup (sammanträffande med två i tråden med honom som morfar) hon fick föl i år efter Flambeau. Fölisen blev jättefin i modellen, korrekt i benen, gångarterna är ej på topp än så länge men då har han så långa ben att han ser ut att ha svårt att hålla rätt på dem än så länge, ser av det lilla jag sett ut att hoppa väldigt trevligt. Med handen på hjärtat så borde jag lagt en hopphingst på stoet, hon hoppar själv väldigt fint. Hade jag inte varit så feg hade hon säkert kunnat tävlas en bra bit i klasserna. Mamman tävlad 1,40. Så min plan för i år, om jag betäcker vill säga, är en hopphingst. Skulle vilja ha en hingst med beprövad förärvning, tufft psyke och bra modell, gärna mer avstamp i språnget också. Någon med tips? Var inne på Kannan men jag är inte kär i honom helt, han ser så sävlig ut. Vet inte om jag borde bortse från egna preferenser och ta ngt som är beprövat?

Sto nr 2 är e. Sir donnerhall ue. Dimaggio, henne är det nästan bestämt att jag tar Furst romancier på:)

Vad lägger du i att du vill ha en hingst med "tufft psyke"? :)

Jag tänker spontant i riktning av fälttävlansavel ut ifrån stammen på ditt sto nr 1, men marknaden för sådana är ju bra mkt mindre än för hoppföl, så det är nog klokt att gå för en säljbar hopphingst. Fast kanske en som även ger bra gångarter..? Så har du möjliheten att sälja till både hopp- och fälttävlansryttare?

Ingen som har något förslag till stoet jag skrev om tidigare?

Så som ditt förra inlägg var formulerat verkade det mest som att du var intresserad av att höra från andra som betäckt Quintender-avkommor, och det finns ännu inga svenskfödda med Quintender som morfar inlagda på blup så har väl inte gjorts så många sådana ännu.

Enda erfarenheten jag har var en bekant som ville köpa ett Quintender-sto och betäcka med sin Cardento-hingst för att få linjeavel på stoet B-Estelle.

Själv har jag ett Armitage-sto dräktig med Kannatol så jag gillar också honom som hingst, och Heartbeat har också lämnat bra. Ger du lite mer info om ditt sto, typ/modell, styrkor och svagheter är det också lättare att lämna förslag.

Så som ditt förra inlägg var formulerat verkade det mest som att du var intresserad av att höra från andra som betäckt Quintender-avkommor, och det finns ännu inga svenskfödda med Quintender som morfar inlagda på blup så har väl inte gjorts så många sådana ännu.

Enda erfarenheten jag har var en bekant som ville köpa ett Quintender-sto och betäcka med sin Cardento-hingst för att få linjeavel på stoet B-Estelle.

Själv har jag ett Armitage-sto dräktig med Kannatol så jag gillar också honom som hingst, och Heartbeat har också lämnat bra. Ger du lite mer info om ditt sto, typ/modell, styrkor och svagheter är det också lättare att lämna förslag.

Mitt sto har stabilt psyke. Envis på ett bra sätt, hon är otroligt snäll men samtidigt är hon ganska tuff när det väl gäller. Bra hoppteknik, fantastisk inställning och bra gång. Ca 171 i mankhöjd och smäcker.

Säger först grattis till en Homme d honneur avkomma gärna haft en själv.Har själv två fullblod hemma.Förstföderskan är betäckt med Hip Hop den andre är betäckt med VDL Gisborne.

Ja, jag såg det med. Har kärat ner mig totalt i honom nu.... :love:

Får se hur många gånger jag hinner ändra mig innan det är dags för betäckning... :p
Jag såg på british sports horse och hittade britannias mail. Kanske kan vara intressant? Född 2008 och har varit felfri på hinder i terrängen i alla hans tävlingar (34 st tror jag det var) och ska gå 2 stjärnigt nu. Efter Jaguar mail och mamman är så klart headly britannia .

Sen såg jag en unghingst, party trick, inte sett han röra sig eller hoppa född 2012 . Efter Chilli Morning och morfar tolan r (namelus r- Aramis (alme z)). Lite spännande.

Jag såg på british sports horse och hittade britannias mail. Kanske kan vara intressant? Född 2008 och har varit felfri på hinder i terrängen i alla hans tävlingar (34 st tror jag det var) och ska gå 2 stjärnigt nu. Efter Jaguar mail och mamman är så klart headly britannia .

Sen såg jag en unghingst, party trick, inte sett han röra sig eller hoppa född 2012 . Efter Chilli Morning och morfar tolan r (namelus r- Aramis (alme z)). Lite spännande.

Har hållit ett öga på Britannas Mail sedan han föddes ungefär, men jag är inte helt övertygad över honom som avelshingst än... främst så är han nog för liten för de ston jag har nu. :)

Låter spännande med Chilli Morning-avkomman, ska kolla up den! Har inte sett så många avkommor efter honom.

Behöver hjälp o spåna inför nästa år då jag kanske väljer att betäcka stoet e Last Liberty - Anart. Hon gav mig en riktigt fin unge detta året e Bravour, högställd och rör sig bra. Om jag ska gnälla på något är det att han är något utåttåad men det är marginellt.

Jag vill producera en ny likadan unge, fast gärna med en annan pappa. :p Storleken är viktig då stoet är litet. Förra året hade jag satt temperamentet typ högst upp men hon har mognat som mamma och ungen är riktigt trevlig, tuff som sin mor men i mer sansad förpackning.
Bra ben och typ vill jag alltid ha på mina hingstar, och de ska röra sig vettigt.

Har kollat på Dylan N, och det högst bedömda hoppfölet i år hos oss var efter honom . En annan hingst jag spanat in är Eklundas Ike, men den ska visas först nästa år.
Tankar?

Jag kommer att betäcka mitt D-daysto med en dressyrhingst. Hon ger fantastiskt fina avkommor. Vill lägga en hingst på som har riktigt stora luftiga gångarter. Någon som har förslag? Speciellt galoppen behöver förbättras.

Funderar även på att betäcka Robin Z-stoet och har än så länge Araldik som storfavorit.

Jag kommer att betäcka mitt D-daysto med en dressyrhingst. Hon ger fantastiskt fina avkommor. Vill lägga en hingst på som har riktigt stora luftiga gångarter. Någon som har förslag? Speciellt galoppen behöver förbättras.

Funderar även på att betäcka Robin Z-stoet och har än så länge Araldik som storfavorit.
Är jättepartisk men Sibelius? Beror naturligtvis på hur stor stoet är osv, men han fick genomgående högt på sitt bruksprov.

Total Hope, bruksprovsvinnare, också helt fantastisk i mina ögon, super temperament för dressyr. Kräver dock lite större och vältypade ston.

Jag valde Quaterback-sonen Touchdown till mitt Rosevelt-sto i år, han fick förvisso "bara" 8 på galoppen men kollar man Quaterback och även mamman så ligger båda högt när det gäller galoppen.

Men som sagt, beror lite på hur stoet ser ut och hennes övriga styrkor och svagheter.

Vad lägger du i att du vill ha en hingst med "tufft psyke"? :)

Jag tänker spontant i riktning av fälttävlansavel ut ifrån stammen på ditt sto nr 1, men marknaden för sådana är ju bra mkt mindre än för hoppföl, så det är nog klokt att gå för en säljbar hopphingst. Fast kanske en som även ger bra gångarter..? Så har du möjliheten att sälja till både hopp- och fälttävlansryttare?
Du tänkte precis som jag:) Årets fölis är förhoppningsvis en framtida ft-stjärna, dock tror jag att jag tänker om inför nästa gång och helst hittar en hopphingst som möjligen kan ge lite gångarter. Är väldigt förtjust i Mr Vain, men han är ju så ung. Hade hiphop inte gett så smått hade han faktiskt varit given.

Med tufft psyke menade jag egentligen modig, kanske lite fel ordval:)

Säger först grattis till en Homme d honneur avkomma gärna haft en själv.Har själv två fullblod hemma.Förstföderskan är betäckt med Hip Hop den andre är betäckt med VDL Gisborne.
Tack vad roligt att du ser så positivt på Homme d'honneur:)
Vdl gisborneska jag kolla upp! Hip hop är nog stoet tyvärr för litet för:(

Du tänkte precis som jag:) Årets fölis är förhoppningsvis en framtida ft-stjärna, dock tror jag att jag tänker om inför nästa gång och helst hittar en hopphingst som möjligen kan ge lite gångarter. Är väldigt förtjust i Mr Vain, men han är ju så ung. Hade hiphop inte gett så smått hade han faktiskt varit given.

Med tufft psyke menade jag egentligen modig, kanske lite fel ordval:)
Fetcher, om du vill ha HipHop-blodet, han ligger på +1,6 i mkh och har grönt på i princip allt.

Edit: 2a på bollen såg jag nu. Ett annat förslag är Canterbury, han har gett högt inom FT också.

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 971
Senast: tramp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30