Hingstfunderingar inför 2017

Fetcher N? Han ger ju också gång och mer storlek än Hip Hop.
Och @Fritidsryttare. Det är ngt med Fetcher N som jag inte gillar, eller rättare sagt inte älskar, tror det är att han också ser lite sävlig och kraftlös ut (OBS jag är verkligen ingen expert så det är ytterst personliga preferenser) Men det är lite vad jag menade med att man kanske ska gå ifrån egna preferenser och hellre ta ngt som är vettigt och säljbart? Tyckte mkt mer om Vdl gisborne (förutom färgen:p) men fetcher N kanske är vettigare ändå?

Och @Fritidsryttare. Det är ngt med Fetcher N som jag inte gillar, eller rättare sagt inte älskar, tror det är att han också ser lite sävlig och kraftlös ut (OBS jag är verkligen ingen expert så det är ytterst personliga preferenser) Men det är lite vad jag menade med att man kanske ska gå ifrån egna preferenser och hellre ta ngt som är vettigt och säljbart? Tyckte mkt mer om Vdl gisborne (förutom färgen:p) men fetcher N kanske är vettigare ändå?
Jag förstår precis vad du menar... Jag har vissa hingstar som ser bra ut på pappret men som inte fastnar ändå. Jag vill att det ska kännas bra både i hjärtat och i magen, tror att man blir allra nöjdast då som uppfödare.
Jag har inte sett så mycket av Fetcher själv men lånade en unghäst e honom för några år sedan och den hade ett jädrans tryck i bakkärran och öppnade upp fint bak vid löshoppningen. Just hon var lite liten men jag såg även en fölunge i år efter samma pappa, den skulle visas på fölmönstringen men hade tyvärr skadat sig på vägen dit. Rackarns snygg avkomma som såg ut att bli stor, tror den hade fått riktigt höga poäng om den gått att visa.

Ett par andra hingstar jag kom att tänka på som har lämnat bra är Last Liberty (kan lämna litet dock), och Last Mans Hope. Den sistnämnda såg jag en helt fantastisk 3-åring efter i somras, tror den fick hoppdiplom och klass I gångarter eller nåt sånt, med idel lovord från domaren som trodde den kunde gå riktigt högt inom hoppningen. Ursnygg typ på den också.

Jag är alltid lite sugen på att ta föl men nästa år kanske jag ska slå slag i saken.
Då är Divan 10 år och vill gärna ta ett föl innan hon blir för gammal och stammen helt omodern :p Dessutom har jag köpt en 1-åring sto e. Blue Hors First Choice u. elitsto Martini-Pontus-Ganesco som ska börjas rida lagom till 2018
http://www.blup.se/sv-SE/horses/233410-divine-ds
Stammen är alltså Don Frederico- Lauries Crusador- Sion
Hennes poäng från 4-års finns i länken, hon gick ju gamla reglerna utan halvpoäng och blev klass 1.
Hon är idag strax över 170 cm

Hingsten ska vara:
* vettig i huvudet. Orkar inte med popcorn.
* kvicka bakben (precis som Warg skrev så har även mitt sto mycket skjutkraft men inte lika mycket vinkel.
* bra benställ. Hon har okej ben men biljarderar något

Är inte supersugen på att stoppa in något holländskt om jag ska vara ärlig :p Skulle gärna ha något R-blod men snabbare bak.
Hur den hoppar skiter jag fullständigt i :)
Det kanske finns något härlig trakhenerhingst.

Sibelius till Divan kanske @Jfrelin om du vill ha R-linjen? For Romance kan nog också bli bra, vet dock inte riktigt hur det är med kvickheten där. Tänkte först Highcruiser men blir ju närmare med LC där, rena trakhener har jag inte så bra koll på.

Sibelius till Divan kanske @Jfrelin om du vill ha R-linjen? For Romance kan nog också bli bra, vet dock inte riktigt hur det är med kvickheten där. Tänkte först Highcruiser men blir ju närmare med LC där, rena trakhener har jag inte så bra koll på.

Sibelius känns lite liten. Är inte jätteimponerad av hans stam med Master så himla nära men han själv är ju otroligt fin.

For Romance blir lite väl mycket Donnerhall :) Han har Donnerhall 3 ggr i tredje led

Sibelius känns lite liten. Är inte jätteimponerad av hans stam med Master så himla nära men han själv är ju otroligt fin.

For Romance blir lite väl mycket Donnerhall :) Han har Donnerhall 3 ggr i tredje led

Tredje led tycker jag verkar rätt lagom avstånd till Master, speciellt som han verkar så trevlig själv. Men hade kanske varit bättre att kunna vänta ett par år och se vad han lämnar i storlek också.

Du har kanske rätt ang FR, brukar ju heta att så lång bak spelar det ingen större roll men när det är såpass många gånger blir det ju mycket.

Glömde bort Skovens Rafael, där är ju dock typ och storlek ganska ojämn. Blue Hors Rockefeller kanske. Annars finns det nog någon som är mer nedgrottad i de tyska hingstarna. :p

Det kanske finns något härlig trakhenerhingst.

mitt förslag Millennium e.Easy Game - Ravel -Consul
http://www.sporthorse-data.com/d?i=10665250
Bara 8 år men redan 21 godkända söner i många förbund.
Avkommeindex dressyr 149 (84%)
skritt 126
trav 147
galopp 138
ridbarhet 137
På clipmyhorse såg jag en film på ett stoföl e.Millennium - Don Fredrico som visades förra året på det tyska fölchampionatet i Lienen . Ädel, elegant och fick av alla domarna siffror mellan 8,0 - 9,5.

mitt förslag Millennium e.Easy Game - Ravel -Consul
http://www.sporthorse-data.com/d?i=10665250
Bara 8 år men redan 21 godkända söner i många förbund.
Avkommeindex dressyr 149 (84%)
skritt 126
trav 147
galopp 138
ridbarhet 137
På clipmyhorse såg jag en film på ett stoföl e.Millennium - Don Fredrico som visades förra året på det tyska fölchampionatet i Lienen . Ädel, elegant och fick av alla domarna siffror mellan 8,0 - 9,5.
Millennium är en kanonfin hingst! Vem tar in på honom?

Är jättepartisk men Sibelius? Beror naturligtvis på hur stor stoet är osv, men han fick genomgående högt på sitt bruksprov.

Total Hope, bruksprovsvinnare, också helt fantastisk i mina ögon, super temperament för dressyr. Kräver dock lite större och vältypade ston.

Jag valde Quaterback-sonen Touchdown till mitt Rosevelt-sto i år, han fick förvisso "bara" 8 på galoppen men kollar man Quaterback och även mamman så ligger båda högt när det gäller galoppen.

Men som sagt, beror lite på hur stoet ser ut och hennes övriga styrkor och svagheter.

Jag har ju bara lagt hopphingstar på henne då hon bara tävlat i hoppning och har 8 på teknik. Men vill nu lägga en dressyrhingst på henne. Trots att hon fått hoppföl är de väldigt högställda, har en fantastisk trav och bärig galopp (lagt hingstar på henne med bra galopp).
Viktigt att hingsten inte är för skarp. Korrekta hovar är viktigt.

Här finns hennes BLUP.

Är mycket nyfiken på om Fiorello kommer att visas på nästa års bruksprov, någon som vet? Han var ju typ given kandidat till dressyrstoet innan bruks, sen gick han och skadade sig. :arghh:

@Jfrelin Såg att du fått tips om Millennium, men vill samtidigt inte ta Holländskt pga. "popcornighet". Min erfarenhet av Millennium är just den att de är mycket vackra men ganska nerviga. Det är dock en otrolig hingst! Han har ingen seminagent i Sverige, men jag vet att det går att få skick hit och att han har godkända plåtar.
Jag skulle faktiskt rekommendera Toto Jr. Du får trakhener i kombination med lite tyskt blod. Han är välbenad, tuff och har hög ridbarhet. Borde i teorin vara fin på en Don Frederico-märr :)

I mina ögon är Millenium en fantastisk hingst men han är ju ren trakhener och som ägare till ett 50% traksto så kan jag säga att de är popcorn :D men han har några fantastiska söner där Morricone är min favvo. Lite D blod som kanske lägger lite locket på popcornen? ;)

I mina ögon är Millenium en fantastisk hingst men han är ju ren trakhener och som ägare till ett 50% traksto så kan jag säga att de är popcorn :D men han har några fantastiska söner där Morricone är min favvo. Lite D blod som kanske lägger lite locket på popcornen? ;)

Håller med om Morricone, definitivt en av de stabilare avkommorna. Donnerhall-generna kanske skippade en generation på Moses? :D

Jag har haft 50% trakhenare förut och de var faktiskt popcorn båda två :p Den ena var Guiness- Caprimond- Präfectus XX den andra var Regazzoni- Schwadroneur- Lucado
Regazzonin hade dock sjukt bra ridbarhet och båda hästarna var fantastiskt vackra.

Stoet är väldigt lugn och inte popcorn men jag hatar hästar som är popcorn. Är för gammal för sånt skit :p
Mycket av det holländska jag sett är att de blir tuffa, och det är inte aktuellt. Heta och elektriska är okej men tuffa i huvudet vill jag inte ha.
Mitt förra sto, som tyvärr dog förra året, var iofs Wilton- Don Schufro och snällare fick man leta efter så där verkade ju Jazz och Donnerhall funka bra. Hon har en avkomma efter Master som blir 4 i år. Den verkar också väldigt snäll.

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 971
Senast: tramp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar