Escudo ger ju både hopp och dressyr, så det vore väl inte helt otänkbart. Vad mer än Escudo finns i hennes stam? Rör hon sig tillräckligt bra själv för att kunna gå som dressyrhäst?
Generelt så tycker jag inte om att man blandar hopp och dressyr, men har man ett bra "dressyrsto" som har en hopp/multi-stam, så tänker jag att det är helt okej.
Jag skulle dock inte våga lägga t.ex. Don Schufro på ett hoppstammat sto, de avkommor jag sett efter honom hoppar som kossor...
Så om den då inte hellre kan röra sig, så lär det kunna bli lite tråkigt.
Personligen tycker jag mycket om Sandro Hit-blodet, de brukar kunna hoppa ganska skapligt. Tror även det varit en tråd tidigare, eller var det i denna(?), där det diskuterades vilka dressyrhingstar som är lite mer åt mulit-hållet.
Stoet rör sig bra självt, annars hade jag inte gått i tankegångarna om att lägga en ren dressyrhingst på henne, jag är rätt enig med dig om att inte blanda dressyr och hopp.
Jag har tidigare varit inne på att lägga hoppbetonade multihingstar på henne (Contendro I vore en dröm...) men det vore roligt med en dressyrunge också.
På mödernet är det Argentan och längre bak är det en hingst som heter Waldmeister, helt okänd för mig.
Hon är hoppriden större delen av livet och därför är det svårt att utvärdera hur bra hon hade kunnat bli inom dressyren men det är ett jädra tryck i bakkärran på henne och hon har bra takt och balans, min dressyrtränare gillar henne.
Hennes svaga sidor är att hon har mycket nerv, spänner sig lätt och det är svårt att komma ur det och hon blir kort och studsig och då gömmer sig även gångarterna.
Jag vill ha en hingst med mycket bogfrihet, där är väl egentligen hennes svagaste länk, hade hon rört sig lika bra fram som bak så hade hon varit riktigt bra. Dressyrmärren jag har rör sig långsamt och rätt sävligt bak, där vill jag ha mer kvickhet och elasticitet. Denna märren däremot skulle man vilja ha lite lugnare och större rörelser.
Dante Weltino tror jag hade kunnat passa henne av nån anledning, han har dessutom en del hopp bakåt i stammen. Dock går han på fryst så hon har en del att bevisa fertilitetsmässigt innan jag vågar mig på honom eller nån annan fryshingst.
Sandro-blodet har jag också sneglat på, verkar finnas två "grenar" inom den familjen, där den ena ger mer hopp och den andra dressyr?
Sir Donnerhall har jag inbillat mig kan passa henne, har inte han lämnat lite inom fälttävlan eller är jag ute och seglar?
Hingstar med Zeoliet i stammen har jag sett föreslås på andra ställen till E-ston, Flambeau kom jag att tänka på då, men han är väl rätt het mellan öronen? I användningsråden står det att han bör användas till ston med bra temperament eller liknande.