Hingstfunderingar inför 2017

En teoretisk fråga då jag redan har bestämt (hopp)hingst till mitt Escudo-sto nästa år.
Skulle man kunna lägga en dressyrhingst på henne och hoppas på nåt som kan röra sig? Argentan som också ligger bakom kan väl med lämna lite multi?

Såg nämligen att en av våra främsta dressyrryttare plockade hem en placering i svår klass på en Don Schufro - Escudo II i helgen. Förutom Escudo var det World cup på mödernet.

Spånar mest eftersom det hade varit kul att eventuellt avla nåt till sig själv i framtiden, kanske. Jag hade gärna tagit nåt med Donnerhall till henne men det vore ju trist om det riskerade att bli total pannkaka av det.

En teoretisk fråga då jag redan har bestämt (hopp)hingst till mitt Escudo-sto nästa år.
Skulle man kunna lägga en dressyrhingst på henne och hoppas på nåt som kan röra sig? Argentan som också ligger bakom kan väl med lämna lite multi?

Såg nämligen att en av våra främsta dressyrryttare plockade hem en placering i svår klass på en Don Schufro - Escudo II i helgen. Förutom Escudo var det World cup på mödernet.

Spånar mest eftersom det hade varit kul att eventuellt avla nåt till sig själv i framtiden, kanske. Jag hade gärna tagit nåt med Donnerhall till henne men det vore ju trist om det riskerade att bli total pannkaka av det.

Escudo ger ju både hopp och dressyr, så det vore väl inte helt otänkbart. Vad mer än Escudo finns i hennes stam? Rör hon sig tillräckligt bra själv för att kunna gå som dressyrhäst?
Generelt så tycker jag inte om att man blandar hopp och dressyr, men har man ett bra "dressyrsto" som har en hopp/multi-stam, så tänker jag att det är helt okej.

Jag skulle dock inte våga lägga t.ex. Don Schufro på ett hoppstammat sto, de avkommor jag sett efter honom hoppar som kossor... :p Så om den då inte hellre kan röra sig, så lär det kunna bli lite tråkigt.
Personligen tycker jag mycket om Sandro Hit-blodet, de brukar kunna hoppa ganska skapligt. Tror även det varit en tråd tidigare, eller var det i denna(?), där det diskuterades vilka dressyrhingstar som är lite mer åt mulit-hållet. :)

Escudo ger ju både hopp och dressyr, så det vore väl inte helt otänkbart. Vad mer än Escudo finns i hennes stam? Rör hon sig tillräckligt bra själv för att kunna gå som dressyrhäst?
Generelt så tycker jag inte om att man blandar hopp och dressyr, men har man ett bra "dressyrsto" som har en hopp/multi-stam, så tänker jag att det är helt okej.

Jag skulle dock inte våga lägga t.ex. Don Schufro på ett hoppstammat sto, de avkommor jag sett efter honom hoppar som kossor... :p Så om den då inte hellre kan röra sig, så lär det kunna bli lite tråkigt.
Personligen tycker jag mycket om Sandro Hit-blodet, de brukar kunna hoppa ganska skapligt. Tror även det varit en tråd tidigare, eller var det i denna(?), där det diskuterades vilka dressyrhingstar som är lite mer åt mulit-hållet. :)

Stoet rör sig bra självt, annars hade jag inte gått i tankegångarna om att lägga en ren dressyrhingst på henne, jag är rätt enig med dig om att inte blanda dressyr och hopp. :) Jag har tidigare varit inne på att lägga hoppbetonade multihingstar på henne (Contendro I vore en dröm...) men det vore roligt med en dressyrunge också.
På mödernet är det Argentan och längre bak är det en hingst som heter Waldmeister, helt okänd för mig.

Hon är hoppriden större delen av livet och därför är det svårt att utvärdera hur bra hon hade kunnat bli inom dressyren men det är ett jädra tryck i bakkärran på henne och hon har bra takt och balans, min dressyrtränare gillar henne.
Hennes svaga sidor är att hon har mycket nerv, spänner sig lätt och det är svårt att komma ur det och hon blir kort och studsig och då gömmer sig även gångarterna.

Jag vill ha en hingst med mycket bogfrihet, där är väl egentligen hennes svagaste länk, hade hon rört sig lika bra fram som bak så hade hon varit riktigt bra. Dressyrmärren jag har rör sig långsamt och rätt sävligt bak, där vill jag ha mer kvickhet och elasticitet. Denna märren däremot skulle man vilja ha lite lugnare och större rörelser.

Dante Weltino tror jag hade kunnat passa henne av nån anledning, han har dessutom en del hopp bakåt i stammen. Dock går han på fryst så hon har en del att bevisa fertilitetsmässigt innan jag vågar mig på honom eller nån annan fryshingst.
Sandro-blodet har jag också sneglat på, verkar finnas två "grenar" inom den familjen, där den ena ger mer hopp och den andra dressyr?
Sir Donnerhall har jag inbillat mig kan passa henne, har inte han lämnat lite inom fälttävlan eller är jag ute och seglar?
Hingstar med Zeoliet i stammen har jag sett föreslås på andra ställen till E-ston, Flambeau kom jag att tänka på då, men han är väl rätt het mellan öronen? I användningsråden står det att han bör användas till ston med bra temperament eller liknande.

Escudo I är absolut ingen dressyrföärvare tycker jag .Med nästan 2000 avkommor i Tyskland finns det bara 5 som har placeringar i Prix. St. Georg eller högre i Tyskland. I Hoppning har han 116 med placering i svår klass i Tyskland.
Avkommeindex Hannoveraner Verband baserat på 417 visade avkommor
Dressyr 65
Skritt 68
Trav 67
Galopp 68
Ridbarhet 74
Hoppning 135

Så välj en dubbelbegåvad hingst ifall du vill lägga en hingst med bra gångarter på henne.

Escudo I är absolut ingen dressyrföärvare tycker jag .Med nästan 2000 avkommor i Tyskland finns det bara 5 som har placeringar i Prix. St. Georg eller högre i Tyskland. I Hoppning har han 116 med placering i svår klass i Tyskland.
Avkommeindex Hannoveraner Verband baserat på 417 visade avkommor
Dressyr 65
Skritt 68
Trav 67
Galopp 68
Ridbarhet 74
Hoppning 135

Så välj en dubbelbegåvad hingst ifall du vill lägga en hingst med bra gångarter på henne.
Det låter som att det vore idiotiskt att lägga en dressyrhingst på henne med de indexen. Vet ju att du föreslog Clinton till henne, tyvärr tog hon sig ju inte med honom i år och jag har inte fått svar på om han kommer finnas tillgänglig nästa säsong..:( Contendro och andra fryshingstar går bort tills jag vet att hon kan bli dräktig. Har du nåt mer tips på hingstar som skulle kunna passa henne?

Är det idiotiskt att lägga fryshingst på ett sto som bara haft ett föl och som var lite tjurig att få dräktig första gången? Ingen infektion eller så men hon fastnade i en brunst och vi fick spruta bort ett ägg, sen tog hon sig försöket efter.

Är det idiotiskt att lägga fryshingst på ett sto som bara haft ett föl och som var lite tjurig att få dräktig första gången? Ingen infektion eller så men hon fastnade i en brunst och vi fick spruta bort ett ägg, sen tog hon sig försöket efter.

Beror på ålder och vilken hingst.

Beror på ålder och vilken hingst.
Märren blir 5 nästa år, Contendro I tänkte jag på. Stationen är duktig på fryst. Pratade med en "granne" som har två ston dräktiga i år med honom, de hade tagit sig på första utan krångel men det är rutinerade avelsston som alltid har tagit sig utan bekymmer.

Egentligen har jag en hingst på TAI som jag tänkt till detta stoet, men samtidigt skulle jag förbanna mig själv om jag inte fick ett Contendro-föl innan han gick ur tiden eller försvann, han är ändå lite till åren kommen och den andra hingsten är en färsking och finns förhoppningsvis kvar ett tag.

Har du råd så prova! Jag gjorde det på mitt ponnysto förra året. Då hade hon fått två föl iof och inte haft problem att bli dräktig. Tog sig på ett fryst strå på första försöket.

Har du råd så prova! Jag gjorde det på mitt ponnysto förra året. Då hade hon fått två föl iof och inte haft problem att bli dräktig. Tog sig på ett fryst strå på första försöket.
Jo, jag funderar på att unna mig den "lyxen" att ta en riktigt bra hingst på henne nästa år. Stoet som skulle gå på fryst kommer inte att betäckas om så jag har ändå bara två och en av dem är fryst uteslutet på. Ska kolla med min stallägare vad h*n tycker men är det grönt ljus därifrån så kan det ju vara värt med ett par försök iaf och annars byta till färskt. Stationen ligger högt på både TAI och FAI år efter år och jag har möjlighet att börja riktigt tidigt för en gångs skull.

Jag funderar på att ta fryst till mitt 10-åriga sto som endast haft 1 föl för 5 år sedan, och som jag inte har en aning om hur lätt hon tar sig.... :angel: Den som inte vågar, inget vinner..?
Modigt! Vilken hingst? Contendro hade suttit som en smäck på mitt andra sto, men där vågar jag inte. :(
Den andra märren är multistammad med inriktning hopp så tror det blir bra där också, eventuellt att ungen kommer bli lite liten men den risken kan jag ta. :)

@Fritidsryttare då är det ja nja ja ;-). Åldern bra, hingsten inte så bra men betalningsvillkoren bra! Så jag skulle nog prova i två brunster å ha en färsk i beredskap.
Nä jag håller med, 69% dräktigt detta året är väl inte lysande, men å andra sidan hade det varit SÅ kul om det hade gått vägen!!
Hade nog tänkt mig samma upplägg som du föreslår, två försök och sen hingst med bra procent på färskt. Tack för ditt svar! :)

Modigt! Vilken hingst? Contendro hade suttit som en smäck på mitt andra sto, men där vågar jag inte. :(
Den andra märren är multistammad med inriktning hopp så tror det blir bra där också, eventuellt att ungen kommer bli lite liten men den risken kan jag ta. :)

Jaguar Mail - 2000 Euro + moms per dos så ja.... :nailbiting: :cool:
Är inte säkert att det blir dätta året, men vill göra den kombinationen någon gång iaf. :love:

Generellt så blit ju utbudet extremt mycket större/bättre om man vågar använda fryst.

Skulle jättegärna användt Contendro själv, men tror tyvärr mina ston är för små.

Är inte säkert att det blir dätta året, men vill göra den kombinationen någon gång iaf. :love:

Generellt så blit ju utbudet extremt mycket större/bättre om man vågar använda fryst.

Skulle jättegärna användt Contendro själv, men tror tyvärr mina ston är för små.

Stämmer verkligen det priset? Det låter osannolikt jämfört med storheter som t ex Cornet Obolensky och Heartbreaker...

Oh shit! Ja, då är du modigare än mig helt klart, men det är klart, finns möjligheten så kör på!
Jag väger hela tiden mellan att kosta på eller att "snåla" med hingstvalet, då mina ston inte är så himla beprövade (ännu). Å andra sidan, räknar jag lite på det så skiljer det kanske 10 000:- mellan att använda Contendro eller en hingst på färskt i mellanklassen, och då är den förstnämnde något av ett drömalternativ och avkomman lär bli betydligt mer attraktiv att sälja.
Så svårt det där, satsa helhjärtat eller köra safe... I slutändan är det viktigaste för mig trots allt att få dräktigt, det blir så sabla dyrt när de går tomma som i år. Då har man lagt alla pengar i sjön. :(

Stämmer verkligen det priset? Det låter osannolikt jämfört med storheter som t ex Cornet Obolensky och Heartbreaker...

Svarar mig själv, såvitt jag kunnat finna var det 1600 euro + moms för dräktighet på fryst 2016 och jag kan inte tänka mig att det ändras så mycket till nästa år?

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 971
Senast: tramp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar