Hingstfunderingar inför 2017

Jag har haft 50% trakhenare förut och de var faktiskt popcorn båda två :p Den ena var Guiness- Caprimond- Präfectus XX den andra var Regazzoni- Schwadroneur- Lucado
Regazzonin hade dock sjukt bra ridbarhet och båda hästarna var fantastiskt vackra.

Stoet är väldigt lugn och inte popcorn men jag hatar hästar som är popcorn. Är för gammal för sånt skit :p
Mycket av det holländska jag sett är att de blir tuffa, och det är inte aktuellt. Heta och elektriska är okej men tuffa i huvudet vill jag inte ha.
Mitt förra sto, som tyvärr dog förra året, var iofs Wilton- Don Schufro och snällare fick man leta efter så där verkade ju Jazz och Donnerhall funka bra. Hon har en avkomma efter Master som blir 4 i år. Den verkar också väldigt snäll.
Mitt sto är Schwadroneur-Cortez å jag avlar typ bara Jazz (för de är så fina!) på henne. Popcorn ja, men gåvilja, ridbarhet å gångarter!!

Se på de fantastiska trakehnerhingstarna Caprimond och hans son Hohenstein där ägarens barn red dessa hingstar på tävling upp till GP dressyr när barnen var i 10-12 års åldern.
Eller the one and only hingsten Kostylany :heart (farfar till Totilas) som bland annat uppträdde i Phantom of the Opera vilket kan ses i denna hyllningsfilm på Youtube..

Vill även visa en liten film från 2013 års vinnare på Trakehner körung hingsten Kissingers Karma (ex. Kissinger) som efter sin utnämning leds runt i skritt av sin 80-åriga uppfödare Gräfin Donna inför en stor publik som ger stående ovationer och hög musik. Inte ett öga i publiken var torrt. Ingen popcorn här inte.

Lurer på om Floricello står i Sverige og virker i avl? Holder til i Norge, og vet av ei som fikk brukt han denne sesongen. Så ut som en flott hingst, som også avler godt!

Lurer på om Floricello står i Sverige og virker i avl? Holder til i Norge, og vet av ei som fikk brukt han denne sesongen. Så ut som en flott hingst, som også avler godt!

Floricello såldes till Danmark och sedan vidare till Tyskland och har inte varit i avel sedan 2013. Ska dock finnas fryst hos dem som ägde honom i Sverige.

Noen som har lyst til å komme med forslag til mine to hopper? :)

Den ene er dressurbetont, e.Blue Hors Zack, ue.Rubinstein. Jevnt over gode gangarter, traven utmerker seg best. Veldig god bakbeinsaksjon. Har hatt tre føll til nå. Den første e. De Noir som var på forbesiktigelse i DK. Fikk høre at denne ble litt for grov. Fikk så et hoppeføll e.San Amour, denne vet jeg dessverre ikke hvordan den ble. I år fikk hun et utrolig lekkert hoppeføll e. Florenz. Måtte dessverre avlives.
Har tenkt litt på Dancier, men ettersom avkommet etter De Noir ble litt for kraftig burde jeg sikkert styre unna?

Den andre er en sprangbetont, med ganske jevne gangarter her også. Best gallopp. E. Takashi van Berkenbroeck, ue. Landetto(Landgraf). Stort sett bunnsolid og trygg, men tenner litt for mye på sprangbanen.

Gud alltså...Jag och min beslutsångest gällande dessa hingstar. Såg en DÖFIN Florencio I-häst igår i MSV B, så himla rörlig och ridbar och samtidigt verkade den väldigt bra i skallen. Kanske att man vågar ta fryst på Rosevelten nästa år då hon tagit sig så lätt de andra gångerna...Hon kan faktiskt vara värd att ruinera sig för om Touchdown-ungen blir bra.
Kommer Eklunda fortfarande erbjuda Florencio på fryst nu när han är död, någon som vet?

Har hållit ett öga på Britannas Mail sedan han föddes ungefär, men jag är inte helt övertygad över honom som avelshingst än... främst så är han nog för liten för de ston jag har nu. :)

Låter spännande med Chilli Morning-avkomman, ska kolla up den! Har inte sett så många avkommor efter honom.
Har du sett Chris Burtons hingst? Nu är den ju jätteny och jätteung men herregud så fin. 23.5 straff (engelskt räknat) i dressyren. Vann sin klass.

Gud alltså...Jag och min beslutsångest gällande dessa hingstar. Såg en DÖFIN Florencio I-häst igår i MSV B, så himla rörlig och ridbar och samtidigt verkade den väldigt bra i skallen. Kanske att man vågar ta fryst på Rosevelten nästa år då hon tagit sig så lätt de andra gångerna...Hon kan faktiskt vara värd att ruinera sig för om Touchdown-ungen blir bra.
Kommer Eklunda fortfarande erbjuda Florencio på fryst nu när han är död, någon som vet?

Enklast är nog att skicka ett meddelande till Lena. Finns det doser kan jag nästan garantera att Eklunda kommer tillhandahålla dem.

@SigridKF Dancier blir nog inte lättare än De Noir-avkomman skulle jag gissa på. Vill du ha en ung ädel hingst e. De Niro kan du ju ta en titt på VDL's Hennessy. Den har jättefina poäng och omdömen från KWPN, samt att jag tittat på avkommeinspektionen han hade i år - Otroligt vältypade föl med vacker front och mycket bra takt och balans i gångarterna. Stämplar avkommorna väl.

Tog lite bilder på min personliga favorit nu under Breeder's - Zappa the King :love: Mycket nöjd med att ha dräktigt med honom. Blir det en fin unge finns det stor risk att det blir fler.

14567615_316950168673231_563880187361424383_o.jpg

14691406_316950188673229_5551357885990935388_o.jpg

Nån som sett VHs video som de lade upp på sin hingst född -14 e Skovens Rafael - De Niro - Rohdiamant? Hade varit riktigt kul att se den på bruks nästa år, grämer mig nåt oerhört över stammen bara...:cool:

Nån som sett VHs video som de lade upp på sin hingst född -14 e Skovens Rafael - De Niro - Rohdiamant? Hade varit riktigt kul att se den på bruks nästa år, grämer mig nåt oerhört över stammen bara...:cool:

Springbank II, den har jag kollat på sedan han föddes eftersom Springbank den förste förlorade kulorna :) Det blir intressant att se hur den utvecklas framöver, är individen lika fin som stammen antyder är han mycket intressant enligt mig.

Springbank II, den har jag kollat på sedan han föddes eftersom Springbank den förste förlorade kulorna :) Det blir intressant att se hur den utvecklas framöver, är individen lika fin som stammen antyder är han mycket intressant enligt mig.
Han ser fantastisk ut på filmen iaf, hade inte tvekat en sekund om jag haft ett annat sto. Varför förlorade föregångaren kulorna, vet du det?

Har för övrigt mailat med Lena idag om fryst på Florencio I till Rosevelten.

Ska betäcka mitt sto till våren och har börjat fundera över lämpliga hingstar. Mitt sto är 164 cm, dressyr stammad efter bocelli med mycket bra rörelser i alla gångarter, känslig och mycket arbetsvillig. Lätt modell och något gracil. Önskar i princip en kopia av modern, som tyvärr pga sparkskada ej håller för mer än promenad ridning. Hon har ett föl efter Sir donerhall som fick dressyr diplom på 3 år, mycket fin och trevlig häst men för stor för mej. Mitt sto http://www.blup.se/sv-SE/horses/221326-my-show-by-parangons-swb. Önskar en hingst som inte kostar skjortan...har ni några bra idéer?

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 971
Senast: tramp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar