Hingstfunderingar inför 2017

Oh shit! Ja, då är du modigare än mig helt klart, men det är klart, finns möjligheten så kör på!
Jag väger hela tiden mellan att kosta på eller att "snåla" med hingstvalet, då mina ston inte är så himla beprövade (ännu). Å andra sidan, räknar jag lite på det så skiljer det kanske 10 000:- mellan att använda Contendro eller en hingst på färskt i mellanklassen, och då är den förstnämnde något av ett drömalternativ och avkomman lär bli betydligt mer attraktiv att sälja.
Så svårt det där, satsa helhjärtat eller köra safe... I slutändan är det viktigaste för mig trots allt att få dräktigt, det blir så sabla dyrt när de går tomma som i år. Då har man lagt alla pengar i sjön. :(

Helt klart att det är en avvägning hur mkt man ska lägga i hingstvalet och inseminering, och att det blir dyrt att inte få dräktigt. Men man lägger ju ändå så enormt med pengar i dessa hästar, så det vore dumt att inte få möjligheten till att göra några "drömhästar" ibland... :angel:

Förra året så "panikbetäckte" jag med en hingst som jag egentligen inte ville ha då stoet stod med ett ägg som var på väg att släppa. Det hoppast jag att jag inte behöver göra om, och med fryst så kan man åtminstonde ha sperman klar på stationen i god tid innan den planerade insemineringen.

Härikring är utlandsskick på färsk det mest aktuella alternativet, vilket har sina riskar det med, som att sperman inte hinner fram i tid.

Helt klart att det är en avvägning hur mkt man ska lägga i hingstvalet och inseminering, och att det blir dyrt att inte få dräktigt. Men man lägger ju ändå så enormt med pengar i dessa hästar, så det vore dumt att inte få möjligheten till att göra några "drömhästar" ibland... :angel:

Förra året så "panikbetäckte" jag med en hingst som jag egentligen inte ville ha då stoet stod med ett ägg som var på väg att släppa. Det hoppast jag att jag inte behöver göra om, och med fryst så kan man åtminstonde ha sperman klar på stationen i god tid innan den planerade insemineringen.

Härikring är utlandsskick på färsk det mest aktuella alternativet, vilket har sina riskar det med, som att sperman inte hinner fram i tid.
Ska jag välja mellan importsperma och fryst tar jag fryst alla dagar i veckan! Du har så täta koller på det frysta att om sperman håller hyfsad kvalitet och du har en seminstation som vet vad de sysslar med så finns det goda förutsättningar för att få dräktigt. Importsperma håller jag mig helst långt borta från p.g.a kringkostnader och komplikationer, samt tiden det tar. I somras var det ett paket som fastnade i Bryssel och här stod stoägaren med ett högbrunstigt sto som var redo att semineras. :mad: Visst, har man EN hingst som man verkligen vill ha till sitt sto och den står på import så är det väl bara att köra på, men jag tycker att det finns gott om fina hingstar stationerade här i Sverige, plus fryshingstarna då. Vet inte hur det ser ut i övriga Norden dock.

Ska jag välja mellan importsperma och fryst tar jag fryst alla dagar i veckan! Du har så täta koller på det frysta att om sperman håller hyfsad kvalitet och du har en seminstation som vet vad de sysslar med så finns det goda förutsättningar för att få dräktigt. Importsperma håller jag mig helst långt borta från p.g.a kringkostnader och komplikationer, samt tiden det tar. I somras var det ett paket som fastnade i Bryssel och här stod stoägaren med ett högbrunstigt sto som var redo att semineras. :mad: Visst, har man EN hingst som man verkligen vill ha till sitt sto och den står på import så är det väl bara att köra på, men jag tycker att det finns gott om fina hingstar stationerade här i Sverige, plus fryshingstarna då. Vet inte hur det ser ut i övriga Norden dock.

Danmark har väl ganska bra med hingstar, i Norge (och Finland) är det sämre... avstånden är dessutom så stora att jag får snabbare tag på sperma från DK än från de aktuella stationerna inomlands... dvs. OM allt går som det ska. :crazy: :p

Danmark har väl ganska bra med hingstar, i Norge (och Finland) är det sämre... avstånden är dessutom så stora att jag får snabbare tag på sperma från DK än från de aktuella stationerna inomlands... dvs. OM allt går som det ska. :crazy: :p

Det är inte ett alternativ att ställa stoet i Sverige? Vi får en del kallblodsston från Norge just av den anledningen.

Det är inte ett alternativ att ställa stoet i Sverige? Vi får en del kallblodsston från Norge just av den anledningen.

Snabbare och smidigare (och troligen billigare i slutändan) för mig att köra ner dom till Tyskland isf.. Har flera bekanta som ställt sina i Danmark, och en uppfödarkompis har flertalet av sina permanent uppstallad i Tyskland.
Men jag tycker om att ha dom hemma, så får väl försöka några vändor på fryst innan det evt blir aktuellt. :)

Vad lustigt, det är ju ungefär samma storlek och geografiskt läge på länderna, skiljer sig inte jättemycket, ändå har jag fått uppfattningen av att Finland och Norge har en mycket mindre utbredd avelsverksamhet än Sverige/Danmark, stämmer det och i så fall varför?
Allmänt ställd fråga alltså så inte specifikt ställd till dig :D

Jättejobbigt läge oavsett för dig! Vet några som kör ner sina ston till Tyskland för att få ett större utbud och bättre möjligheter men de håller främst till i Södra Sverige.

Vad lustigt, det är ju ungefär samma storlek och geografiskt läge på länderna, skiljer sig inte jättemycket, ändå har jag fått uppfattningen av att Finland och Norge har en mycket mindre utbredd avelsverksamhet än Sverige/Danmark, stämmer det och i så fall varför?
Allmänt ställd fråga alltså så inte specifikt ställd till dig :D

Jättejobbigt läge oavsett för dig! Vet några som kör ner sina ston till Tyskland för att få ett större utbud och bättre möjligheter men de håller främst till i Södra Sverige.

Börjar möjligtvis bli lite OT nu, men okej... ;)

Jag vet inte hur det är med Finland, men för Norge så har det att göra med att landet från gammalt av alldrig haft någon "adel"(överklass) som haft använding av "fina" ridhästar och vagnshästar. Norge hörde ju till Danmark och Sverige helt fram tills 1905, så här bodde främst bönder som höll arbetshästar. Ridning har inte hellre några långa traditioner i Norge, skillnaden emot Sverige är ganska extrem faktiskt. Det är främst de sista 20-25 åren att antalet ridhästar här har exploderat efter att medelinkomsten har gått markant upp så att många flera fått råd att ha hästar. Men de allra flesta av hästarna som tillkommit är importhästar.

Pga. detta så har det knappast avlats ridhästar i Norge någonsin, endast i pytte liten skala. Antal registrerade föl i Norsk Varmblod de sista 10 åren snittar på 150/år, innan dess var det ännu färre.
Så det är svårt att få hit bra hingstar, iom att de närmast oavsett hur poppis de blir kommer få färre ston än i nästan vilket som hälst annat land.

Börjar möjligtvis bli lite OT nu, men okej... ;)

Jag vet inte hur det är med Finland, men för Norge så har det att göra med att landet från gammalt av alldrig haft någon "adel"(överklass) som haft använding av "fina" ridhästar och vagnshästar. Norge hörde ju till Danmark och Sverige helt fram tills 1905, så här bodde främst bönder som höll arbetshästar. Ridning har inte hellre några långa traditioner i Norge, skillnaden emot Sverige är ganska extrem faktiskt. Det är främst de sista 20-25 åren att antalet ridhästar här har exploderat efter att medelinkomsten har gått markant upp så att många flera fått råd att ha hästar. Men de allra flesta av hästarna som tillkommit är importhästar.

Pga. detta så har det knappast avlats ridhästar i Norge någonsin, endast i pytte liten skala. Antal registrerade föl i Norsk Varmblod de sista 10 åren snittar på 150/år, innan dess var det ännu färre.
Så det är svårt att få hit bra hingstar, iom att de närmast oavsett hur poppis de blir kommer få färre ston än i nästan vilket som hälst annat land.
Jätteintressant historielektion, tack för den! Ni får ju en av mina favorithingstar inom hoppning framöver, Niveau är väl såld till Norge? Förhoppningsvis får han verka lite i aveln framöver. Har sett några av de snyggaste unghästarna ever efter honom, en fantastisk hingst i mina ögon !

Jätteintressant historielektion, tack för den! Ni får ju en av mina favorithingstar inom hoppning framöver, Niveau är väl såld till Norge? Förhoppningsvis får han verka lite i aveln framöver. Har sett några av de snyggaste unghästarna ever efter honom, en fantastisk hingst i mina ögon !

Ja, jag vet tyvärr inte vem som köpt honom, men det vore ju super om han får gå i aveln här. :)

Stoet rör sig bra självt, annars hade jag inte gått i tankegångarna om att lägga en ren dressyrhingst på henne, jag är rätt enig med dig om att inte blanda dressyr och hopp. :) Jag har tidigare varit inne på att lägga hoppbetonade multihingstar på henne (Contendro I vore en dröm...) men det vore roligt med en dressyrunge också.
På mödernet är det Argentan och längre bak är det en hingst som heter Waldmeister, helt okänd för mig.

Hon är hoppriden större delen av livet och därför är det svårt att utvärdera hur bra hon hade kunnat bli inom dressyren men det är ett jädra tryck i bakkärran på henne och hon har bra takt och balans, min dressyrtränare gillar henne.
Hennes svaga sidor är att hon har mycket nerv, spänner sig lätt och det är svårt att komma ur det och hon blir kort och studsig och då gömmer sig även gångarterna.

Jag vill ha en hingst med mycket bogfrihet, där är väl egentligen hennes svagaste länk, hade hon rört sig lika bra fram som bak så hade hon varit riktigt bra. Dressyrmärren jag har rör sig långsamt och rätt sävligt bak, där vill jag ha mer kvickhet och elasticitet. Denna märren däremot skulle man vilja ha lite lugnare och större rörelser.

Dante Weltino tror jag hade kunnat passa henne av nån anledning, han har dessutom en del hopp bakåt i stammen. Dock går han på fryst så hon har en del att bevisa fertilitetsmässigt innan jag vågar mig på honom eller nån annan fryshingst.
Sandro-blodet har jag också sneglat på, verkar finnas två "grenar" inom den familjen, där den ena ger mer hopp och den andra dressyr?
Sir Donnerhall har jag inbillat mig kan passa henne, har inte han lämnat lite inom fälttävlan eller är jag ute och seglar?
Hingstar med Zeoliet i stammen har jag sett föreslås på andra ställen till E-ston, Flambeau kom jag att tänka på då, men han är väl rätt het mellan öronen? I användningsråden står det att han bör användas till ston med bra temperament eller liknande.

Tror inte du tänker helt fel med Sir Donnerhall. Scuderia (som jag själv gärna skulle använda till mitt sto) har tex den stammen :angel:. Även om det så klart är säkrare att använda en hopphingst.

Tror inte du tänker helt fel med Sir Donnerhall. Scuderia (som jag själv gärna skulle använda till mitt sto) har tex den stammen :angel:. Även om det så klart är säkrare att använda en hopphingst.
Wow, vilken snygg hingst! Sen är ju frågan om han är en one hit wonder eller om det är en golden cross, jag har inte hittat allt för mycket inom dressyren med Escudo I, däremot verkar Escudo II ha lämnat lite. Men väldigt intressant ändock att se Scuderia!

Finland är långt ifrån ett så stort hästland som Sverige är. Ridsport är inte en sport för alla. Kommunerna ger inga eller väldigt lite pengar till ridsporten och nästan alla ridskolor, stall och ridhus drivs och byggs av privata företagare. Även uppstallning är dyrt. Angående aveln så tror jag att Finland även har samma problem som Norge med brist på gammal överklass etc.

Att halvblod inte haft en så framträdande avel tror jag beror på att Finland har en så fantastiskt bra inhemsk ras som täcker behovet för såväl travfantaster som alla som nöjer sig med att tävla LA-MsvB och upp till ca 120 cm. Den stora massan har ju inte högre ambitioner än så och då passar ju ofta en stabil allroundras bättre än heta och reaktiva halvblod.

Finland är långt ifrån ett så stort hästland som Sverige är. Ridsport är inte en sport för alla. Kommunerna ger inga eller väldigt lite pengar till ridsporten och nästan alla ridskolor, stall och ridhus drivs och byggs av privata företagare. Även uppstallning är dyrt. Angående aveln så tror jag att Finland även har samma problem som Norge med brist på gammal överklass etc.

Att halvblod inte haft en så framträdande avel tror jag beror på att Finland har en så fantastiskt bra inhemsk ras som täcker behovet för såväl travfantaster som alla som nöjer sig med att tävla LA-MsvB och upp till ca 120 cm. Den stora massan har ju inte högre ambitioner än så och då passar ju ofta en stabil allroundras bättre än heta och reaktiva halvblod.
Jättespännande att läsa om hur det skiljer sig mellan grannländerna, jag har nog alltid tänkt att det varit snarlikt i hästhållning och tradition, men så verkar ju inte vara fallet. Nu blev jag så klart nyfiken på vad det är för inhemsk ras Finland har? Är det en ras som används både inom körning och ridning, tolkar jag dig rätt då?
Har noll koll som synes, och moderator får gå in och läxa upp om jag går för mycket OT....

Finsk häst eller finnhäst, är lite osäker på vilken benämning som används faktiskt. Finns i fyra varianter - travhäst (vanligast), ridhäst, arbetshäst och ponnystorlek och de stambokförs under dessa fyra kategorier, men mycket avel sker över kategorigränserna. Googla t.ex. "suomenratsujen kuninkaalliset" så kommer det upp bilder och filmer på hästar från en tävling på lite högre nivå.

Intressant, men nu blir det för mycket OT!

Gör gärna en egen tråd om varmblodsaveln i Norge och Finland och fortsätt där. Och varmblod är ju förstås en hästtyp och inte bara travare.

Görel moderator

Kan väl fortsätta lite med hingst/betäckningsfundering i tråden :D
Vi har ett 3-årssto som är dräktigt och funderingen är väl om hon ska betäckas om eller tävlas...
Hon är E: Zuidenwind- Walt Disney- Bolero (Tyska E: Black sky XX)
Dräktig med Dragon Welt, men tog sig sent så kommer inte föla förrän mitten av juli :( Hade dryga basilusker i livmodern så tog ett par omgångar med pencillin innan hon blev ren.. Väl ren -> hingstbyte och då tog hon sig.
Hon är typ insutten, skrittad och travad på utan problem. Snäll och hittills varit väldigt lätt.
Planen var att hon skulle föla tidigt, ridas igång lite smått under sommaren, skiljas ifrån sen höst och sen åka till ryttaren som ska ha henne.. Tävlas ett par säsonger och sen tillbaka i avel här.. Men nu vet jag inte längre.. Dels så vill jag absolut inte skilja ifrån förrän absolut tidigast 6 månader, helst 7 månader efter fölning. Och då är vi inne i februari året hon ska tävla innan hon ens kan åka till rytttaren :crazy:
Hur hade ni gjort?
Tyvärr bor vi inte nära varandra och vill inte skicka iväg sto med föl. Kan rida henne själv så mkt jag hinner med men min ridning är inte alls på den nivån :angel:

Och hingstfunderingar ifall att :D
Rörlig, lite större ädel hingst. Furstenball är en favorit men tror inte jag vill ha skick på henne från utlandet när hon var så svår att få dräktig denna gång.. Och vill inte lägga så mkt pengar i språng...
Här i Sverige är Touchdown en hingst jag kollat lite på, samt Van Vivaldi. Fler förslag?

Senast ändrad:
Tankarna går inför nästa år...

Sto -14 vill jag har Toto Jr. till. Trippla Rubinstein i de bakre leden, dubbla Donnerhall och så Totilas blod så det blir lite gas i det hela.
Om vi inte kan få Toto Jr. då? O_o Quattroporte? Den är helt klart en fantastisk individ med ett toppklassigt möderne. Franklin? Jag vill ha mycket gas, starka bakben och inte för stort format.
Sto -03 står valet nu mellan Quattroporte, El Capone och Ibiza för mig. Hur det blir till slut beror nog lite på om den andra går till Helgstrand också.
Sto -04 (den bästa) kommer tyvärr inte betäckas såvida hon inte kastar årets då hon beräknas föla den 21 Juni :down::wtf:

Jag har bokat ett nytt Avelssto då jag har sålt en drös med unghästar.
Kan jag få några tips till damen som är efter carson ask - limebrand? Tävlad 120 hoppning som 5åring. Kommer ur en förvärvssäker stostam där mamman fått en godkänd hingst och är själv elitpremierad. Hon är även mor till en av usas bästa hunterhästar.

Stoet är en ganska långbenta ädel häst ca 165 cm hög. Korrekt benställning.

Jag har bokat ett nytt Avelssto då jag har sålt en drös med unghästar.
Kan jag få några tips till damen som är efter carson ask - limebrand? Tävlad 120 hoppning som 5åring. Kommer ur en förvärvssäker stostam där mamman fått en godkänd hingst och är själv elitpremierad. Hon är även mor till en av usas bästa hunterhästar.

Stoet är en ganska långbenta ädel häst ca 165 cm hög. Korrekt benställning.

Var tvungen att googla Limebrand då jag inte känner till honom. Hittade du några utställningsresultat på stoet i HesteData? Iom att det är en hopphäst, hur är galoppen och hopptekniken? Vad önskar du i avkomman?

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 971
Senast: tramp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Västeråsträffstråden