Oh shit! Ja, då är du modigare än mig helt klart, men det är klart, finns möjligheten så kör på!
Jag väger hela tiden mellan att kosta på eller att "snåla" med hingstvalet, då mina ston inte är så himla beprövade (ännu). Å andra sidan, räknar jag lite på det så skiljer det kanske 10 000:- mellan att använda Contendro eller en hingst på färskt i mellanklassen, och då är den förstnämnde något av ett drömalternativ och avkomman lär bli betydligt mer attraktiv att sälja.
Så svårt det där, satsa helhjärtat eller köra safe... I slutändan är det viktigaste för mig trots allt att få dräktigt, det blir så sabla dyrt när de går tomma som i år. Då har man lagt alla pengar i sjön.
Helt klart att det är en avvägning hur mkt man ska lägga i hingstvalet och inseminering, och att det blir dyrt att inte få dräktigt. Men man lägger ju ändå så enormt med pengar i dessa hästar, så det vore dumt att inte få möjligheten till att göra några "drömhästar" ibland...
Förra året så "panikbetäckte" jag med en hingst som jag egentligen inte ville ha då stoet stod med ett ägg som var på väg att släppa. Det hoppast jag att jag inte behöver göra om, och med fryst så kan man åtminstonde ha sperman klar på stationen i god tid innan den planerade insemineringen.
Härikring är utlandsskick på färsk det mest aktuella alternativet, vilket har sina riskar det med, som att sperman inte hinner fram i tid.