Hingsten Advokat 963 avlivad

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare granis
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingsten Advokat 963 avlivad

Det är väl en självklarthet att man inte lämnar iväg ett sto som inte kan sköta sig till en hingst?
Ja, man tycker ju det! Men sen verkar det vara stor skillnad på vad folk anser är att uppföra sig. Jag har sett mycket vilda ston komma till hingsten för betäckning. Ston som knappt kan ledas och ston som är mer vilda än tama. Så nog har inte alla samma åsikter som vad uppföra sig innebär.

Okej varför lasta sto ägaren? stoet var kanske inte motagligt och ändå ställde man upp henne för hingsten, inte vet jag och inte tror jag att man ska dömma henne, användes sele eller ej? mycket tråkigt det som hände men det kan hända och det vet nog även hingsthållaren även om man inte tror att det händer en själv....
som någon annan skrev, kanske hade stoet valt att smita undan om hon fått välja själv?

Jag hade inte tänkt skriv alls i den här tråden.
Ingen av oss var med vid händelsen, därför anser jag att det är fel att diskutera vem som orsakade det.

Det vi vet med fakta är att:

• Advokats ben var avsparkade fram.
  • Att C.B är en mkt van hingsthållare som använt hingst för naturlig betäckning i många år. Med 30-40 ston/år.
  • Att stoet var ett "vasst" sto vid betäckningar - svårflirtad var nog ordet. (sagt av CB innan olyckan). De var alltså medvetna om det innan, och hade vidtagit de åtgärder man normalt vidtar vid sådana betäckningar
.

Tyvärr händer sådana här olyckor emellanåt - ingen mår bättre av att en massa spekulationer börjar snurra omkring.

Låt oss alla begrunda det hela istället, och inse hur det kan gå, även hos en hingsthållare med över 20 års vana av hingstar!
Många med "drömmar" om en hingststation borde tänka sig för mer än en gång - det är ett riskfyllt arbete verkligen - FÖR ALLA INBLANDADE...

Jag tycker det är väldigt tråkigt för CB och folket omkring honom, och hoppas att Advokat får några fina avkommor efter sig.

Jag har vart med när fbl har handbetäckt och där har stoet bundits fast, i vissa fall har de även bundit fast bakbenen så att stoet INTE skall kunna sparka hingsten, vilket i mina ögon är en frukstansvärd handling.

Ursäkta den som anser att en häst blir våldtagen för att man använder språnglinor måste ha sett en dålig hingsthållare som inte skött sitt jobb. :devil:
Anlendingen till att man använder språnglinor är just för att detta som nu skett inte ska ske. :mad:
(Sen kan man såklart ha olika anledningar till att inte använda.. tror ocksdå att CB visste vad han gjorde)

Självklart är det inte stoägarens eller stoets fel.... oavsett om stoet är vasst eller ej.

Tyvärr ytterliggare en orsak att inte använda naturlig betäckning när man kan göra det på annat sätt

Tråkigt.

Verkligen en jättefin hingst :(

Fast hingsten His Highness bröt ju benet när han skulle bestiga bocken. Sen var det väl en till hingst det året som fick avlivas pga skador i samband med tappning (eller var det året dessförinnan/efter?)?

Olyckor kan alltid hända. Det går ju inte att skapa ett liv helt i trygghet. Hur roligt hade det varit att leva i så fall?

Mvh

Tora

Har själv sett så mycket betäckningsskador att jag inte tycker att naturlig betäckning är ett alternativ idag.

Tyvärr :(

Självklart händer olyckor men de man kan undvika bör man anser jag

Fast hingsten His Highness bröt ju benet när han skulle bestiga bocken. Sen var det väl en till hingst det året som fick avlivas pga skador i samband med tappning (eller var det året dessförinnan/efter?)?

Olyckor kan alltid hända. Det går ju inte att skapa ett liv helt i trygghet. Hur roligt hade det varit att leva i så fall?

Mvh

Tora

Nej, HH skadade benet pga att han kom lös. Men det var efter att han lastades ut för att tappas.

Ja så var det kanske. Men som sagt olyckor händer i samband med betäckningar oavsett vilket sätt man använder, direkt eller indirekt. Det finns ju andra fördelar med naturligt som man inte får med semin.

Den största fördelen med semin är ju annars att man kan betjäna många ston och att man håller smittorisken på en låg nivå.

Fördelen med naturlig är ju att dräktighetsprocenten är högre än på semin och att vissa hingstar på grund av diverse orsaker inte fungerar på semin.

Det var en tråkig olycka som hände men sånt är livet.

Mvh

Tora

Okej varför lasta sto ägaren?
Som andra skrev och som jag skrivit tidigare, det är ingen idé att spekulera. Jag har inte lastat stoägaren, utan jag skrev vad jag hade varit rädd för ifall det var jag som var stoägaren i detta fallet. Läs inte in för mycket i inläggen!!

Vad tråkigt det blev på den här tråden.:(
Jag tycker att alla ska ta reda på ALL FAKTA innan man spekulerar i vad som hänt!!!
Alla är vi ju överens om att det som hänt är tragiskt och otroligt tråkigt:cry:, och sen kan ju var och en ha sin åsikt om natrurlig betäckning.
Man väljer själv vad man vill använda.

Jag tror att det är rätt naturligt att man spinner vidare och pratar om naturlig betäckning efter en olycka har inträffat.. det är ju så vi folk fungerar..

Har inte heller tolkat det som att ngn lastar vare sig hingsthållare eller stoägare/sto utan tolkar det främst som en allmän diskussion om händelsen och naturlig betäckning som alternativ.
Sen skiljer ju sig den naturliga/handbetäckningen mkt från den fria betäckningen i form av uppvaktning etc..

Men hur , om jag får lov att använda ett tråkigt uttryck, skadefrekvensen ser ut där har jag ingen aning om då de väl främst tillämpas bland mindre ponnies och islandshästar?
Vet inte hur vanligt det är med sparkskador och ston med inre skador.

I vilket fall som helst är det tragiskt det som har hänt...

Jag har raderat några inlägg i tråden nu:

1. Vi låter bli att lägga ut telefonnummer öppet på forumet, oavsett om det är egna eller andras.
2. Vi behöver inte alls diskutera angående de inblandade hästarna och hur de varit.
3. Hingsthållarens kunskaper, erfarenhet och huruvida betäckningen har utförts på ett korrekt sätt låter vi också bli att diskutera här! (läs gärna forumreglerna!)
4. Inlägg med infogat citat av tidigare borttaget inlägg

Vi låter bli att diskutera om sådant vi inte vet något om. Det finns ingen anledning att spekulera i huruvida hingsthållaren gjort rätt eller fel. Hingsten kommer inte tillbaka för att man utser en syndabock.

Diskutera gärna olycksrisken, men lämna de inblandade i denna tragiska händelse utanför!

KL
Det är tragiskt att en fin hingst har fått avlivas. Vi höll på mista vår hingst nu under sommaren. Han uppvaktar stona som en gentleman, stoet std fint och bjöd ut sig. När han väl hoppar upp på henne så slog hon så illa att vi trodde att bakbenent gått sönder för honom. Tack o lov så var det bara muskulärt. Resterande brunst så blev det brems för stoet och mycket trugande för att få hingsten att betäcka henne. En spark kan komma så fort och helt oväntat. Vår hingst är nu ännu mer försiktig än tidigare när han ska kolla stona.

Ahh!
Jag efterlyste dig och andra ponnyuppfödare/hingsthållare i spinoff-tråden till den här! =)
Skönt det gick bra med killen!
mvh

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 156
Senast: Huggorm
·
Småbarn Var dotter har borjat hitta pa alla mojliga sma historier som hon delar med sig av till den som vill lyssna. Lararna i skolan berattar...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 613
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 372
Senast: Disen
·
Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 932
Senast: cucoomber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka