Sv: Hingsten Advokat 963 avlivad
*delvis knapp*
Men vaddå?
Bara stoägarens ansvar?
Nej nej.
En bekant till mig hade sitt sto på fribetäckning, hingsten skadade stoet svårt under betäckningen. Såpass att hon förmodligen aldrig kommer klara av en betäckning igen, dvs psykiskt. Stoet har förändrats otrolig efter det övergrepp och är nervös och spänd. Tidigare har hon vart lugnet själv.
När jag hade mitt sto hos hingsten förra året gick hon först på handbetäckning, hingsthållaren höll i hingsten i en lång lina och jag stod och höll i bredvid mitt sto, hade hon velat gå undan så hade hon fått göra det, men hon valde att stå kvar och jag backade därmed undan så att jag inte skulle komma till skada under "akten".
Jag har vart med när fbl har handbetäckt och där har stoet bundits fast, i vissa fall har de även bundit fast bakbenen så att stoet INTE skall kunna sparka hingsten, vilket i mina ögon är en frukstansvärd handling.
Inte vill jag bli våldtagen, och inte vill jag heller se någon av mina hästar bli det. Dock valde jag handbetäckning pga mitt stos kors som farit illa vid av en sparkskada. Men det blev ändå fribetäckning i slutet och det var där hon tog sig.
Jättesynd på en vacker hingst, men att påstå att det var stoägarens fel tycker jag bara är löjligt.
Det är väl en självklarthet att man inte lämnar iväg ett sto som inte kan sköta sig till en hingst?
F.ö, varför skulle stoet inte få åka till en hingst igen? En sparkskada händer lätt under handbetäckning, ett försök för att få hingsten ifrån sig majoriten av gångerna. Att denna sparken träffade olyckligt är ju rätt garanterat inget stoet siktade på. Såvida nu då stoet är ok i skallen och inte är "känd" för att vara en som sparkar. Men då är det väl istället dags att fundera på vad det används för stomaterial i aveln.