hingstbedömningen - gångartstråd!

Sv: Helgens bedömmning på strömsholm!

Tack! :)

Vi kikade efter dig men förstod att du inte kunde komma ifrån.
Tess sköter kameran riktigt bra. Jag försökte filma, ej sett resultatet för nya kameran strular! :eek:

Sv: hingstbedömningen - gångartstråd!

Tror Soldis fick runt 7,94. Blev mest glatt överraskad över Prins då jag kollade WF. Och Nanna så klart, fast jag visste att det runt de siffrorna redan :)

Tyvärr var jag inte där, men har under årens lopp sprungit på några hästarna som bedömdes.

Tyvärr, så är det dåligt med det. :crazy:

Första gången vi var iväg så här, så det blev inte mer.
Nästa gång är vi bättre rustade! :idea:

em76 skrev:
Är det bruna stoet efter Erro från Mörtö?

Japp, tror att Fruma är efter Erro! Jätte fint sto! Kanonkul att det gick så bra!

Stämmer så bra att Fruma, det bruna stoet, är e.Erro från Mörtö.

Keilir fick:

Huvud 6.5
Hals-Manke-Bog 7.5
Rygg och kors 8
Proportioner 7.5
Ben (kvalitet) 7.5
Benställning 8
Hovar 7
Man och Svans 7

Totalt 7.41

Tackar för hjälpen. Kollade på World fengur men den var inte uppdaterad då.

Tycker att det är lite synd att inte anteckningarna läggs ut offentligt. Där kan det stå om tex en hingst uppfört sig dåligt vid visningstillfället om den inte var visad i bästa skick osv.

Tänk om de skrivit lite mer info som tex på travsidan. Så här ser den infon som läggs ut efter avelsvisning där.

Power to Charm
Reg.nr: US-W 9407
2004-01-30

Härstamning:
Fadern, Malabar Man, var en utmärkt tävlingshäst som bl a segrade i Hambletonian Stakes. Hans äldsta avkommor är födda 1998 och han har börjat mycket lovande i aveln i USA. År 2002 låg han i topp vad avser intjänade dollar för tvååringar. Malabar Mans främsta avkommor i USA är Power to Charm, Malabar Maple (3)*1.10,5ak/$473 457(vinnare av New Jersey Sires stakes final), Mars Bar *1.12,1a/$390 176, Pick me Up *1.12,8a $380.050(Breeders Crown-vinnare) och CC¿s Chuckie T. *1.13,1a/$371.471 (vinnare av Peter Haughton). I Sverige är han far till bl a kriterievinnaren Malabar Circle Ås 1.12,4a/6.205.650:- och Mirabella Ås 1.13,a/1.005.000:-. Den svenskfödda/svenskregistrerade dottern Honey Lavec har i USA gått 1.13,2 auto och tjänat 889 715 kronor.
Modern, Velvet Sauce, som är en dotter till Crowning Point, startade själv 17 gånger, varav sex slutade med seger. Hon tjänade 19.749 dollar samt satte vinnarrekordet 1.12,7 auto. Velvet Sauce har fem avkommor i startbar ålder varav tre startat. Förutom Power to Charm kan nämnas Super High Test *1.10,6 auto, 472.150 dollar.

Prestationer:
Power to Charm startade nio gånger som tvååring och tjänade då 160.280 dollar och satte rekordet 1.13,2 auto. Hingstens största framgång under säsongen var försöksvinsten i Matron Stakes, där han slutade tvåa i finalen efter Sugar Trader. Han fortsatte tävla mycket starkt som treåring då han bl a vann finalen av Stanley Dancer Trot samt försök till Kentucky Futurity där han slutade tvåa i finalen. Power to Charm startade i Hambletonian där han vann sitt försök och slutade femma i finalen. Power to Charm har under hela sin karriär tävlat i hårdaste konkurrens och har på sina 24 starter vunnit tio lopp samt tjänat 664.880 dollar och satt rekordet 1.10,4 auto vid seger.

Veterinär beskrivning:
Hingst visad i tävlingskondition med endast lindriga förslitningsskador.

Exteriörbeskrivning: Manke 158 cm - kors 157 cm - längd 159 cm - skenans omkrets 20,5 cm
Medelstor, elegant, kvadratisk lätt hingst. Väl ansatt svagt välvd och något tunn hals. Lång manke, något kort bog. Långt sluttande välmusklat runt kors. Välmusklat lårparti. Något intåad fram, uttåad höger bak.

Beslut: Godkänd

Senast ändrad av en moderator:

lalala skrev:
Caroline Wintzell med Gjafar från Mörtö:love: - halvbror till Birkir frá Skayeneland.

Då var de han jag trode, red tsm med han och Caroline när jag provred Bliki, man kände sig ju inte lite utklassad :angel:

Jenny din lilla mupp, ska nog börja vara med dig på bedömningar istället för Cissi o lollo, dom drog med mig till toaletterna när det var Bersekur:eek: Missade honom ! (har sett han förut, men man tröttnar alldrig på den hästen :love: )

Demon skrev:
Någon som vet hur det gick för Soldis från Wreta och Heba fran Wisseltofta Gård?

Skulle gärna vilja se lite bilder på stona som blev bedömda i helgen med om någon har. :rofl:

det gick ganska bra för Heba, tycker jag iaf. hon skötte sig bra och visade mycket rörelser i alla gångarter men det saknades en del tempo för att bli höga siffror, sen var hon bitvis passig i tölten också, men vi kommer igen nästa år när hon är mer tränad, både Johan och Viggi tycker att hon är jättelovande. Hon fick totalt 7,65 (ext. 8,09 rid. 7,36)

Heba

I övrigt fick Soldis totalt 7,98

Stall Smedjan skrev:
det gick ganska bra för Heba, tycker jag iaf. hon skötte sig bra och visade mycket rörelser i alla gångarter men det saknades en del tempo för att bli höga siffror, sen var hon bitvis passig i tölten också, men vi kommer igen nästa år när hon är mer tränad, både Johan och Viggi tycker att hon är jättelovande. Hon fick totalt 7,65 (ext. 8,09 rid. 7,36)

Heba

I övrigt fick Soldis totalt 7,98

Står den skäcken hos Johan Häggberg nu?

nej hon är hemma hos mig nu. innan var hon hos vignir och johanna

IsCarro skrev:
Det är Geimfari från Lind,på den näst sista bilden, vår förstaklass hingst efter Atli, bara fem år gammal.

Vilken fin och lovande hingst! Undrar bara om du inte möjligtvis har en extriörbild på honom, så att man kan få njuta av hans skäckteckning?
Kul att du också har hittat hit! Alltid roligt med duktigt och kunnigt folk, det behövs!

Det var ju ändå en hyfsad bedömning men kul att ni ska bedömma om henne. Tycker iaf hon är väldigt fin och trevlig. :D

Heia Malin!!

Gratulerer med dommerstatus og ikke minst med lille,vakre Tindra. (Navnesøsteren er nå ca 1.10 m i bakkant,95cm i framkant og søtere enn man skulle tro mulig :love: )

Har vært litt hektisk en stund,men jeg er da inne og titter her då og då.
kurr gratulerer masse!! Han er hoppende glad over sin fjerne families strålende resultater,men kan ikke forstå hvorfor du trenger dommere til å fortelle at du har en fantastisk vakker hest,det kunne da han sagt til deg for leeenge siden ;) )

Et lite jubelutbrudd fra Norge:
IMG_5484.JPG

(Jada,det skal da bli en baby eller to til neste år også...)

Hej alla. En kravlare här och läser era diskussioner, var inte ner på bedömningarna, men är grymt nyfiken på vad Geimfari från Lind fick för bedömning, helt :love: i den hingsten sen apu hos Johan och Carro :) Hoppas någon har svaret då jag inte hinner fixa WF eftersom jag hört ryktas att man måste skicka efter och ha sig med det och jag drar till Island på jobb på Måndag :) Undrar även hur de gick för Johans lilla Hilda från Lind(tror hon heter så?)?

//Petroo

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka