hingstbedömningen - gångartstråd!

Sv: hingstbedömningen - gångartstråd!

Ang WF kan du maila till avelskanslet, ange ditt namn och medlemsnr i sif samt önskat användarnamn och lösenord så får du det via mail!

IsCarro skrev:
Tack, jag tycker tyvärr de här sidorna mest blir färgade av personliga åsikter om olika hästar/ryttare vilket är synd. Man uttalar sig om personer eller hästar man inte har så mycket kunskap om etc.

Folks tycke och smak kan man inte ändra på! Avel är ju mycket tycke och smak. Nu ligger dessutom majorteten av visningarna på ett och samma ställe. Alla kan inte ta sig dit. Jag vet inte hur många mil söderut som jag bor Strömsholm, men det är många. Därför är det roligt att höra vad folk har sett och upplevt. Men inte tar man det för absolut sanning. Källkritik är ju alltid en nödvändighet! Men så mycket hemskheter har då inte sagts i denna tråden och att man diskuterar ridning och form är väl inget negativt?! Du är ju lika välkommen att dela med dig av dina åsikter och erfarenheter precis som alla vi andra.

Stall Smedjan skrev:
det gick ganska bra för Heba, tycker jag iaf. hon skötte sig bra och visade mycket rörelser i alla gångarter men det saknades en del tempo för att bli höga siffror, sen var hon bitvis passig i tölten också, men vi kommer igen nästa år när hon är mer tränad, både Johan och Viggi tycker att hon är jättelovande. Hon fick totalt 7,65 (ext. 8,09 rid. 7,36)

Heba

I övrigt fick Soldis totalt 7,98

Lite OT, men jag har ridit Hebas mamma Hlín mycket. Och även hennes pappa. Som för övrigt står hos mig och betäcker nu. Båda föräldrarna är underbara ridhästar. Hlín är mycket villig men underbar!

Roligt att få se vuxna bilder på Heba. Såg henne mycket som föl innan hon såldes till Jesper (rätt namn ???)

/Åsa

Bangsi skrev:
Lite OT, men jag har ridit Hebas mamma Hlín mycket. Och även hennes pappa. Som för övrigt står hos mig och betäcker nu. Båda föräldrarna är underbara ridhästar. Hlín är mycket villig men underbar!

Roligt att få se vuxna bilder på Heba. Såg henne mycket som föl innan hon såldes till Jesper (rätt namn ???)

/Åsa

Åh, så roligt! Det är alltid lika kul att få veta lite mer om sina hästar. Meitill känner man ju till ganska bra men om Hlín vet man ju desto mindre. Heba är en jättetrevlig häst verkligen vi gillar henne mycket. Och ja, hon såldes till Jesper men nu är även jag med på ett hörn :angel: Mvh Pernilla

Hebas hemsida

halloj

finns det några bilder på hlin, och det vore jätteroligt att få höra hur hon är som häst, vi har en kanonläcker hingst efter henne och har letat efter bilder, det är ju alltid roligt att se mamma och pappa, och då är ju ditt sto halsyster med vår hingst som oxå anses som mkt lovande kul:D

lägger in en bild på honom från i våras

Senast ändrad av en moderator:

liloleo skrev:
halloj

finns det några bilder på hlin, och det vore jätteroligt att få höra hur hon är som häst, vi har en kanonläcker hingst efter henne och har letat efter bilder, det är ju alltid roligt att se mamma och pappa, och då är ju ditt sto halsyster med vår hingst som oxå anses som mkt lovande kul:D

jag har inga bilder på henne tyvärr. men kul att din avkomma efter henne också är fin :)

Kollade snabbt igenom tråden..^^

Birkir från Skáneyland! Var han med ?

Och Hur gick det då för honom :eek:

Vill gärna veta eftersom han är Halvbror (Samma pappa dvs Segull frá Skarði ) till min egen häst Spenna från Mörtö :)

Spenna skrev:
Kollade snabbt igenom tråden..^^

Birkir från Skáneyland! Var han med ?

Och Hur gick det då för honom :eek:

Vill gärna veta eftersom han är Halvbror (Samma pappa dvs Segull frá Skarði ) till min egen häst Spenna från Mörtö :)

Birkir va inte med på bedömningarna. Han fribetäcker i år nere hos familjen Friström-nevander.

Hälsningar Carro

Silverkedjan skrev:
berserkur.jpg

Berserkur.

Vilken töltform föredrar ni av de exemplen ovan ?

Alltid älskat faders, Keilir. Sen dyker Ísar o Berserkur upp... :love:

Jag brukar jobba med olika form, ibland forma hästen i tölt så den rundar sig mer, ibland mer fri. Men denna form hos Berserkur tycker jag om :)

Hind från Lind var rödskäck sist jag såg henne. Eller finns det två ston med samma namn?

Enligt WF är:
Hind från Lind rödskäck ocxh Hilda från Lind brun.

/Malin

Detta är ren o skär fakta men es det pratades om det så tänkte jag att jag skulle klargöra hur det ligger till :banana:

Hind från Lind är skäck -- och har samma mamma som Geimfari.
Hon,Vindskjóna från Örvik, har alltså nu två st högt bedömda förstaklass avkommor. En efter Askur från håkansgården(Hind) och en efter Atli fra sydra skördugili (Geimfari). Båda skäckar :)

(dessutom har hon nu blivit mormor då Hind fr Lind fölade med Hrannar f Svada-Kol-Kir för två veckor sedan, ett mycket vackert stoföl blev det)

Hilda och Geimfari är inte släkt alls.
Hilda från Lind, som nu fick 8,55 för ridegenskaper som femåring är undan Hekla från Holtsmúla 1 och efter Hrimnir från Ödmården.

Mvh
Carro

Silverkedjan skrev:
berserkurgalopp.jpg

Här ser :love: Berserkur :love: ut som en laddande kanonkula...

Han är ju så läcker :love:
Vi får föl efter honom i slutet av den här månaden *väntar med spänning*

Saybia skrev:
Han är ju så läcker :love:
Vi får föl efter honom i slutet av den här månaden *väntar med spänning*

Såg Barsaekur på SM, han är sååå snygg :)
Spännande med föl!

:rofl: Inte konstigt att jag inte fick ihop hästarnas typer med mamman!

Hind och Hilda - jaja de heter ju på H båda två iaf!:D Och båda 2 är ju väldigt fina hästar! Så det har de gemensamt iaf! Men det bruna lilla stoet och Geimfari gillar jag iaf! Oavsett stam och namn...;)

Jag skulle inte tro att Vignir rider sina hästar på fel sätt...

Jag skulle inte tro att Vignir rider sina hästar på fel sätt...

Det var en gammal tråd du hittade!

Nej, antagligen inte (och jag är ju inte bättre själv). Han får ju uppenbarligen hästarna att gå mycket bra. Men jag föredrar hur tex, Alexandra Montan& Helene Blom rider, det ser så lätt och mjukt ut. Och jag tycker inte att det ser lika harmoniskt ut när Viggi rider, men det är ju mitt personliga tycke och smak. Jag har inget emot honom som person. :)

Heey. Madelene Johansson har ridit in min häst Gandur och han ser typ ut som fruma/furma. :) Vem är mamman o pappan?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka