hingstbedömningen - gångartstråd!

Sv: hingstbedömningen - gångartstråd!

Yeahnny skrev:
Dock var det inte så många fina ston med....

Men en del fina bedömningar blev det ju även på sto sidan! Själv var jag extra stolt över min vänninas sto Stolt från Snararp. Den hästen kommer att bli flott! Hon må se ut som ett litet troll, men det finns mycket rörelse i henne! Men jag ju inte direkt opartisk, äger en äldre syster och har precis tingat en 2 årig helsyster till Stolt.

Men vad hände med Freyrs Tindra?! Men hon fick ju ändå 8:a på extriören, alltid nått!

Berserkur kommer jag definitivt att betäcka med någon gång i framtiden! Vilken hingst! Även Stari verkar vara en hingst med mycket potential!
Vad tyckte ni om Prins från Wreta? Jag har inte riktigt fått något klart intryck av honom tidigare.. Vad säger ni som såg honom?

Sv: Helgens bedömmning på strömsholm!

*knapplån*

Ja, då var man hemma igen då efter fyra enormt varma, långa och väldigt roliga dagarpå Strömsholm.

Min Tindra fick 8,0 på exteriör, vilket jag är himla glad över!

På torsdag och fredag var damen väldigt på tårna och gnäggade och for. Men flott.
När vi sedan red in på banan på lördag blev hon liten bebis och jätteblyg. Alla tittade och hon tittade storögt tillbaka och glömde att hon kunde skritta och tölta.
Efter foto, videofilm och flera andra som hävdade att hon faktiskt låg i en försiktig och lite långsam pass var är vi fortfarande förvånade över att det inte ens blev en 5,5:a på pass. Flera andra som låg så eller till och med slog upp fick 5,5 och 6,0 på pass. Men sånt är livet.
Totalt hamnade hon på 7,39 och idag höjde vi kort tölt och galopp en halvpoäng och kom ut på 7,40 totalt. Det är inte höjdarns bra alls, men trots detta är jag nöjd med min häst! Jag vet hur mycket mera kapacitet hon har och kommer visa om henne nästa år. Tills dess skall vi skaffa oss lite mera ban-och publikvana.

Kengálas exteriörpoäng blev vi glatt överraskade över. 7,74. Vi hade hoppats på 7,50. Hon är inte någon total skönhet, men det var bättre än väntat!
På ridvisningen började hon på uppvärmingen med att hoppa och skutta för ALLT. "Åh nej, en SÅN dag" konstaterade jag (den inställningen hjälpte nog inte heller) och vi red in och gjorde inte alls bra ifrån oss. Hästen blevhelt okantaktbar (men fick 8,0 på spirit). Efter lördagen låg hon totalt på 7,36 och det var inga glada kvinns som red igenom hästen på nyinköpta boots och stång på kvällen. Stången funderae lite bättre på henne och vi beslöt oss för att prova med den på slutvisningen. Till boendet och döööö i säng (rejält solbrända dessutom).

På söndagen var hon lite hoppig och tjafsig på värmningen, men när vi red in på banan var det som lugnet sänkte sig och vi hödjde:
Skritten (från pinsamma 6,5 till 8,0)
Traven (från 6,5 till 7,0)
Kort tölt (från 5,0 till 6,0)
Kort galopp (från 5,otill 7,0)
Tölt (från 7,0 till 7,5)
Och kom ut från slutvisningen på (lite irriterande) 7,49 - alltså en hundradel från stambok. Snöpligt nära.

Mycket trött, men nöjd (trots två inte stamboksförda ston) kom vi hem.

Visst det kunde gått ljusår bättre, men det kommer mera visningstillfällen! :)

Bilder kommer när jag fått dom.

En glad nyhet fick jag docki torsdags: Jag klarade examinationen och är LOKALKLUBBSDOMARE nu!!! :banana:
Grattis även till Gassi och Hella som även de är domare nu!
Och Grattis Loppa till ditt stamboksförda sto!

/Malin

Den svartvita skäcken Johan rider tror jag är hingsten Geimfari (osäker på gårdsnamnet, men jag tror att det är "från Lind"). Söt liten hingst är det iaf!

Bilden under det ser ut att vara Carro Wintzell i sadeln och då borde det vara Emma från Stora Ellringe eller Fjola från Rolsta. Vet tyvärr inte vilken av stona det är.

Ingen som har några bilder på stona Abot från Tulka, Stolt från Örvik och Hilda från Lind?

Nasi skrev:
Jätte läcker häst, men jag kommer inte ihåg namnet ?
2955439.jpg

Någon annan som vet vad den heter och kanske vad den fått för poäng? Den ser jätteläcker ut!

Jag tror det är Geimfari från Lind (som sagt, se ovan). I så fall är han e:Atli fra Sydra-Skördugili och ue: Vindskjona från Örvik. Väldigt söt hingst som inte är så väldigt stor heller (=stort plus enligt mig!).

Ring Johan H om ni vill ha mer info. "Lind" är såvitt jag vet hans eget uppfödningsnamn...

Senast ändrad av en moderator:

Sammets_rosa skrev:
Men en del fina bedömningar blev det ju även på sto sidan! Själv var jag extra stolt över min vänninas sto Stolt från Snararp. Den hästen kommer att bli flott! Hon må se ut som ett litet troll, men det finns mycket rörelse i henne! Men jag ju inte direkt opartisk, äger en äldre syster och har precis tingat en 2 årig helsyster till Stolt.

Men vad hände med Freyrs Tindra?! Men hon fick ju ändå 8:a på extriören, alltid nått!

Skrev i visningstråden. Min lilla madam blev bara jätteblygnär hon kom in på banan. Det går flera tåg!

Jag tyckte att det var väldigt mycket fina ston med! Rikka, Stolt, Öskubuska, Blökk osv!

Berserkur var otrolig! Hrannar häftig!
Stari mycket fin och Gjafar från Mörtö blir nog ännu finare! Såg honom på träning och det var bättre än visningen.

/Malin

Abots ägare känner jag så därför hejar jag på henne (även om hon är stor som ett hus!).

Stolt gillar jag för hon är e:Askur från Håkansgården och dessutom ganska liten! Trodde faktiskt inte att det fanns så pass små avkommor e:Askur från Håkansgården, men är oerhört glad att de existerar! Jag gillar små hästar och jag gillar Askur så kombinationen är väldigt fin tycker jag!;) Att hon är ue: Atli och uu:Ljufa är inte precis nån nackdel heller!

Hilda är brun (samma färg som min häst och det är en färg jag verkligen gillar!), liten i storleken och dessutom med en fantastisk utstrålning! Kan det blir bättre?!? Hoppas hon används flitigt i aveln!;)

Sv: Helgens bedömmning på strömsholm!

Vad kul att det gick bra för Tindra, Malin! Min mamma funderar på att kanske om några år visa Brúda. Skulle vara kul att se vad hon skulle få för poäng!:smirk: :)

Sammets_rosa skrev:
Vad tyckte ni om Prins från Wreta? Jag har inte riktigt fått något klart intryck av honom tidigare.. Vad säger ni som såg honom?

Jag vill också veta. Funderar nämligen på att använda honom till mitt sto nu i sommar. Berätta precis vad du upplevde/kände osv.
Siffrorna kan jag ju själv se.

/Åsa

Båbbe skrev:
Abots ägare känner jag så därför hejar jag på henne (även om hon är stor som ett hus!).

Stolt gillar jag för hon är e:Askur från Håkansgården och dessutom ganska liten! Trodde faktiskt inte att det fanns så pass små avkommor e:Askur från Håkansgården, men är oerhört glad att de existerar! Jag gillar små hästar och jag gillar Askur så kombinationen är väldigt fin tycker jag!;) Att hon är ue: Atli och uu:Ljufa är inte precis nån nackdel heller!

Hilda är brun (samma färg som min häst och det är en färg jag verkligen gillar!), liten i storleken och dessutom med en fantastisk utstrålning! Kan det blir bättre?!? Hoppas hon används flitigt i aveln!;)

En kompis till mig har ett sto som är 133 cm och efter Askur från Håkansgården. Så hon är inte stor.

radeeeeraaaat ;D

Senast ändrad av en moderator:

Jag visste inte ens att valackar kunde vara med på bedömning, men min häst är väl inte mycket att visa, tycker i alla fall jag. :(

Bangsi skrev:
Jag vill också veta. Funderar nämligen på att använda honom till mitt sto nu i sommar. Berätta precis vad du upplevde/kände osv.
Siffrorna kan jag ju själv se.

/Åsa

Jag tycker han va fin..
verkade okomplicerad att hålla på med från marken, snäll och trevlig men ändå kraftfull att se under ryttare..

Berserkur är väl lagom läcker:love: Ser fram emot att se min tränares blivande Berserkur föl, hon skall betäcka med honom nu i sommar tror jag det var:d

Josephine skrev:
Berserkur är väl lagom läcker:love: Ser fram emot att se min tränares blivande Berserkur föl, hon skall betäcka med honom nu i sommar tror jag det var:d

"Vi" (tränaren) fick sitt berserkur föl för snart 2mån sen, och han är OTROLIG! Helt kär i den bäbisen, mkt lovande verkar det som iaf :love:

GRATTIS Frida till en fin bedömning av ditt sto, framför allt 1: k rideg. :banana:
Nu är det väl dags att se er på banorna då:)

Gud va kul, för han är verkligen läcker den hästen och har otroliga föräldrar!

Kan tänka mig att Berserkur lockade lite därför hennes tävlingshäst Putti frá Tungu är helbrosha till Ninas Brana frá Tungu, och hon har en unghäst hemma vid namn Kiljan efter Keilir frá frá Midsitju från samma sto då som hon skall betäcka med Berserkur:p

Hänger ni med :D ?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka