hingstbedömningen - gångartstråd!

Sv: hingstbedömningen - gångartstråd!

Jag har nog missat nåt med fenomenet Berserkur. Tycker han ser tung och ihoptryckt ut. Speciellt töltbilderna var inte så roliga. Sänkt rygg och bakom lod.

Har du sett honom "live"? Han är URHÄFTIG! :love: Tror det har mkt med ustrålningen att göra!

Nej, tyvärr inte. Men jag tycker det är tråkigt att det är den sortens ridning som blir uppmuntrad bara, iaf med tanke på poängen han har.

Han har inte så höga poäng som han har talang.

Och jag diskuterar inte ridningen utan hästen.

Det ser helt enkelt ut som om ryttaren bara försöker överleva utan att sprängas i bitar när hästen exploderar.

Man fick rysningar av "power" men kanske inte direkt längtade efter att få sitta upp :angel:

Silverkedjan skrev:
runatoltl.jpg

Den här gillade jag (Runa) !! En av de häftigaste gångartshästarna men kom ut på 7,71 vilket inte hade räckt om hon var hingst...
Vem är det som rider?

På Häringe igår var det lite maktkamp i fyrgångenmellar Berserkur och ryttaren. Hästen markerade med tydliga gester vad han tyckte.

/Malin

Berserkurs ständige ryttare och tillika ägare, Viggi.
Det såg något bättre ut med den delen i dagens final.

/Malin

Hej hej Siverkedjan, vill du rensa lite i din pmbox;) , försöker ju skicka till dig men du har fullt.

/kristel, med små hingstfunderingar.

Jag har gett upp det, då får jag inget liv :crazy: - kolla min profil :p och maila istället :idea:

Freyr skrev:
På Häringe igår var det lite maktkamp i fyrgången...

Å, du var kvar och såg hela tävlingen. Jag åkte hem i tvåtiden och missade det roligaste.

Hur föll A-klassfyrgångens A-final ut? Och töltfinalen? Det var spännande hästar som gick i de finalerna... :banana:

Ja, jag var kvar! Fyrgångsfinalen i A-klass var ruskigt bra! Vilka hästar!!!! Det står i den andra tråen också, men resultatet(kommer ej ihåg poäng tyvärr):
1. Gabie/Taktur ca 7,40
2.Johan/Birkir (tappade segern på skritten, som de fick 3,0-4,5 på)
3. Helene/Soldan
3. Ólafur/Svipur
5. Viggi/Berserkur
6.Johanna/Solfari

Töltfinalen vann Helene/Soldan, men sedan är jag lite osäker på ordningen.

/Malin

Senast ändrad:

Så Svipur hävdade sig så pass bra i A-finalen, det var kul. Jag red i B-finalen med honom tidigare på förmiddagen.

Jag tyckte överhuvudtaget att fyrgången och tölten höll god kvalité. Roligt att se att samma hästar är med år efter år och bara blir bättre. Tidigare var det ju en väldig rundgång på hästar i toppen men numera krävs mer än stora rörelser, bra takt och rätt tempo för att hävda sig.

Av de 10 hästar som gick till final i fyrgången var 8 hingstar för övrigt vilket är en lite spännande notering. Hävdar de sig generellt bättre än ston och valacker, har de bara en bättre ryttare på ryggen eller satsar man inte lika mycket resurser på ett sto eller valack?

Ja,Svipur var en mycket angenäm häst att titta på! Vem red du i B-finalen?

Överlag har ju Sverigestått sig bra på pass och femgångssidan desenaste åren, men nu var fyrgången helt fantastisk.Satt och övningsdömde uttagningdagarna (inför examinationen och två veckor. iiik) och vi var eltöverensomatt femgången var direkt slätstruken jämfört med fygången. Ingen fengångshäst som riktigt gnistrade till (jo Ísar är fin, men han lyste inte upp alldeles extra).
Jag tycker det var enormt kul att Gabie vann fyrgången! Jättegrattis till henne!

Hingstarna är ju de som har "det lilla extra" i utstrålning oftast. Det är sällan man ser ett sto eller en valack som lyser till som en hingst. Det skulle vara Naepa vom Kronshof, Bragi vom Allenbach och stoet Jói Skula visade på VM - Seyla (Saela?).

Men nu är vi lite OT i denna tråd...

/Malin

Die_Frau skrev:
Hur ser Fála ut? Vore kul att se henne!

Har ingen bild på henne tyvärr. Hon är bara en vanlig svartbrun utan tecken och med bedömningen 6,5 för man och svans :rofl:

Svíþjóð skrev:
Vem är det som rider?

Olafur Asgeirsson, Runa tävlas av Olafurs sambo Åsa Ljungbergs lillasyster Ida om jag inte misstar mig...

Alla sådana frågor som "vem red vilken häst?" kan ni förresten lösa genom att gå in på www.icelandichorse.se - klicka på "Avel" - klicka sedan på "Aktuellt inom avel" till vänster. Följ sedan länkarna till "Bedömningar" - "Tidsprogram"

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka