hingstbedömningen - gångartstråd!

Sv: hingstbedömningen - gångartstråd!

Freyja_bus skrev:
Just på den här bilden tycker jag att han ser lite framtung ut, men på den andra bilden var det bättre... eftersom jag sett honom i verkligheten, vågar jag påstå att han oftast inte ser framtung ut. Men på den här bilden är inte ryggen riktigt lyft. Man kan se att det är en liten nedsänkning i ryggen precis bakom sadeln. Jag hade velat att han bar upp sig mer i detta läge.

Eftersom ryggen skall svikta i tölt, är det snudd på omöjligt att avgöra precis hur mycket rygg hästen har. Dock kan sägas, eftersom korset är sänkt och bäckenet vinklat finns det en hel del rygg i hästen även om just denna bild visar något annat.

Boj skrev:
Eftersom ryggen skall svikta i tölt, är det snudd på omöjligt att avgöra precis hur mycket rygg hästen har. Dock kan sägas, eftersom korset är sänkt och bäckenet vinklat finns det en hel del rygg i hästen även om just denna bild visar något annat.
ja, absolut. jag är medveten om detta, och har i tidigare inlägg nämn att det är svårt att se på kort. Det var bara den spontana känslan som jag fick i denna bild.

Inga bilder på Hektor från Bråtorps Gård???

Soldan,helt klart!

Nå har jeg så absolutt ikke sett disse hestene "live",men skal jeg dømme etter bildene,Soldan.

Fri,åpen,myk,kraftfull,rest uten å være spent...kun med den lille spenning som skal til for å få en virkelig kraftfull tølt som ser "askul" ut å ride...

Alltså - jag var där med en hingst och hann ibland ta lite bilder - men mest gjorde jag annat :p

Det var usla fotoförhållanden också med ett brett trästaket framför hästarna.

Men om någon fotograferat "officiellt" vet jag inte, såg Ingela B på plats iaf så det kanske kommer på Broncophoto ?

Jag är i alla fall jätte tacksam för de bilder vi har fått ta del av! Jätte snällt Tim!! Grattis och lycka till med Tjalle!

Silverkedjan skrev:
Många läckra killar var det :d

Jättekul att se så många fina fyrgångare också.

Soldan, Stari, Berserkur - vilka hästar :eek:

Här kommer lite bilder, använd dem gärna som underlag för det jag gillar att diskutera, nämligen hur skiljer sig en avels- resp tävlingsbedömning åt och hur ska de närma sig både varandra och normal- och tävlingsryttarens önskemål ?

staritravl.jpg

staritoltl.jpg

starigaloppkortl.jpg

starigaloppfartl.jpg

Stari från Bredhall

Kan tyvärr inte se bilderna alls!

Det ser lite märkligt ut att du inte kan se bilderna - för jag ser både bilderna och din kommentar i samma inlägg :-)

Tim, har du använt fel smiley eller menar du på allvar att "Soldan, Stari, Berserkur " är :eek: ?? Grattis till att fått in din hingst för övrigt - det är ju fantastiskt med sin unika färg och allt...

Ja, :eek: som i tappa hakan och stirra med vidöppen mun !

Mmm, framför allt kul för Tjalle själv efter 8 år i celibat :o Nu är planen att hans utstrålning och skäckfärg ska dra en del ston så han smyger ut det utrotningshotade konstantskimmelanlaget på köpet ;) Dessutom kul att en så grov hingst (OK bantad men med grov benstomme) kan få en så hög exteriörbedömning !

Okej, vad bra - så förstod jag att det inte var som i FY SÅ FÖRFÄRLIGT !

OT.
Vad fick Tjalle för poäng ? Och vilken stam har han ?

GRATTIS!! Kul med Tjalle i aveln :love: :d

Kan man ändå inte få veta poägen? Har inte WF :smirk:
Är nyfiken juh... :angel:

Kul med Bogatyr också.

Min dotter bor i Weybridge och hennes islänning kommer till England lördag den 20 maj kl. 20.00:)

Grattis Tim!

Nu tycker jag att det är bevisat att det går att få igenom bra hästar även om de inte lever upp till vissas idé om hur den nya islänningen ska se ut, och vilken BLUP de måste ha för att vara värda att användas i avlen!

Jag har ett ungsto som definitivt har stämt träff med Tjaldur i framtiden!

Grattis!

Gratulerer Tim!
Ordentlig tøff hest,kjempegøy at han gikk gjennom.

Det gikk gjennom en "bantad" groving her hjemme i helgen også.
Harry fra Stugudal,e. Starri m Glampi som Morfar....håper ikke din var SÅ bantad,det var ikke mye vakkert å se Harry,revbenen behöver vel inte synas når dom står still vel?? :confused:

Tok ikke bilde uten "kläder" på...fancy färg og teckningar har han jo...

Harry.jpg

raderat

123456789

Senast ändrad av en moderator:

Silverkedjan skrev:
Här kommer lite bilder, använd dem gärna som underlag för det jag gillar att diskutera, nämligen hur skiljer sig en avels- resp tävlingsbedömning åt och hur ska de närma sig både varandra och normal- och tävlingsryttarens önskemål ?

Jag har enkla tankar att i tävlingsbedömningar bedömer man det som visas upp denna dag med hjälpmedel som skoning, olika bett, boots. Vid avelsvisning finns det gräns för vad som får användas "prackas på hästen" och här spelar exteriören in i totalbedömningen.

Hästar som t ex fått 7 p på tölten i tävling med spec skoning o boots, får lägre p på avelsbedömning för där får inte just dessa "hjälpmedel" användas.

Hänger ni med i mina tankar?

Hästar som behöver mycket "hjälpmedel" för att det skall gå bra för - är det de hästar vi vill avla på? Där tror jag skillanden mellan avel- och tävlingsbedömningar ligger, så som jag tänkt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka