hingstbedömningen - gångartstråd!

Sv: hingstbedömningen - gångartstråd!

Sen är det ju också så att på en avelsbedömning är man ju endast intresserad av HÄSTEN, medan man i tävlingssammanhang (åtminstone sport) är intresserad av ekipaget. Det är ju dock helt omöjligt att bortse från ryttaren. Det är ju egentligen ointressant i avelssammmanhang hur bra tränad hästen är, det som däremot är intressant (men svårt eller omöjligt att bedöma) är vilka förutsättningar den har att ta till sig träningen. Jag känner mig lite kluven, för samtidigt som jag tycker att det är fel att pressa 4-åringar till prestationer som de egentligen inte är mogna så tycker jag ofta att det är intressantast att se de yngsta, minst tränade hästarna. Som uppfödare har man ju ett ekonomiskt intresse av att hästarna är lättinridna och blir så bra som möjligt så tidigt som möjligt.

Kurre skrev:
Gratulerer Tim!
Ordentlig tøff hest,kjempegøy at han gikk gjennom.

Det gikk gjennom en "bantad" groving her hjemme i helgen også.
Harry fra Stugudal,e. Starri m Glampi som Morfar....håper ikke din var SÅ bantad,det var ikke mye vakkert å se Harry,revbenen behöver vel inte synas når dom står still vel?? :confused:

Tok ikke bilde uten "kläder" på...fancy färg og teckningar har han jo...

Harry.jpg

:eek: Huga vad hemskt! Han ser ju utsvulten ut!! :devil: Har sett bild på honom i normalhull. Då såg han jättefin ut. Gillar bukskäckar och jättebläsar.

fia0 skrev:
Lite nyfiken....
Vad heter hästen och vad fick den för bedömning?

Han heter Harry fra Stugudal.
Han fick tot 7.77 (7.82 på exteriör och 7.73 på rideg. BLUP 108)

Han är uppföd i Stugudal, och brukar stå(har stått iallafall) i Tydal, ungefär i höjd med Östersund, eller för att vara exakt i höjd med Tänndalen (härjedalen).

Balderum Norr skrev:
Jag har enkla tankar att i tävlingsbedömningar bedömer man det som visas upp denna dag med hjälpmedel som skoning, olika bett, boots. Vid avelsvisning finns det gräns för vad som får användas "prackas på hästen" och här spelar exteriören in i totalbedömningen.

Hästar som t ex fått 7 p på tölten i tävling med spec skoning o boots, får lägre p på avelsbedömning för där får inte just dessa "hjälpmedel" användas.

Hänger ni med i mina tankar?

Hästar som behöver mycket "hjälpmedel" för att det skall gå bra för - är det de hästar vi vill avla på? Där tror jag skillanden mellan avel- och tävlingsbedömningar ligger, så som jag tänkt.

Till viss del har du rätt, en typ av lite passaktiga hästar som behöver extra tyngd fram för att gå bäst straffas på avelsbedömningar. Annars tar ju avsaknaden av tunga boots och tunga skor bort lika mkt tyngd (läs aktion) från framfötterna för alla.

Men det är inte största skillnaden utan att man bedömer olika saker i gångarterna.

Johann S som är töltvärldsmästare hur många ggr som helst beklagar sig i senaste Eidfaxi att en potentiell VM-vinnare kan få 7,5 för tölt på avelsvisning medan en som inte skulle han chans som tävlingshäst kan få höga poäng. Talang och bärighet bedöms mindre än skjutkraft och en fartfylld taktisk visning helt enkelt.

Bedömning av kort tölt är som sagt ett bra steg i rätt riktning för att synka synen på vad som är en bra ridhäst i de olika bedömningssätten.

Jag menar - att Berserkur "bara" fått 8 för tölt säger ju en del ;)

omi.jpg

Ni undrade om Omi, han är jättefin att se på men bara fyra år och har förutom att tölten och passen ligger lite tätt ibland inte de höga rörelserna man är van att se Ia & Dennis hästar med. Inte ännu i alla fall ;) Han är ju bara en liten (nåja nästan 150) bebis !

runatoltl.jpg

Den här gillade jag (Runa) !! En av de häftigaste gångartshästarna men kom ut på 7,71 vilket inte hade räckt om hon var hingst...

..och här är en läcker tjej till, Drifa från Myre:

drfiatolt3l.jpg

drifatolt2l.jpg

Gabie är ett skolexempel på den korrekta linjen mellan armbågen och bettet :bow:

Silverkedjan skrev:
Gabie är ett skolexempel på den korrekta linjen mellan armbågen och bettet :bow:
Jag börjar uppskatta detta mer och mer efter att ha agerat fotograf på vår lättklasstävling nu i påskas. Där fanns en väldigt massa skräckexempel och jag började undra om någon tänkte på det alls nu för tiden. :crazy:

I övrigt, helt underbara bilder Tim!! Och jag är så himla glad över Tjaldur, han kommer alltid vara en av mina stor-favoriter! :love: Blir det nån visning för den rosa eller är han kastrerad..?

/Erica

Det var mycket fin ridning på den här bedömningen, det var roligt att se :)

Den rosa ska tävlas först, typ nästa år. Han har exteriören mycket mer mot sig fast även mycket mer gång. Men det hjälper ju inte upp på en fyrgångare. Men han är snäll så kulorna kan ju vara kvar tills vidare.

Det ser ut som ett vanligt stångbett, vet inte om kedjan åker så där i farten eller om änden är fästad i tygelhaken.

Så Bersekur fick alltså sämre poäng på tölten för han visade bra bärighet men inte skjutkraft?

Då kan man ju sitta o fundera på vad avelsbedömningspoängen alltså visar.

Hade för mig att det åtminstone fanns något sorts likhet i kraven för bedömning avel-tävling. Har tydligen missförstått det.

Nja Berserkurs bedömdes inte alls gångartsmässigt i år så det uttalar jag mig inte om.

Klart är iaf att hans 8 på tölt från förra året är väldigt låg i förhållande till tävlingspotentialen.

Alltså, unga hästar med extremt lovande gångarter för tävling rör sig ju mkt rymligt och bärigt med höga rörelser. Det gillar iofs avelsdomare också men höga poäng kan på bedöming kan du inte få utan att visa fullt ös framåt där samlingen och bärigheten är av mkt mindre betydelse.

Och det är ju i konflikt med de långsiktiga målen att pressa en sådan häst till skjutkraft och full fart som 5 åring, den behöver bygga styrka under lång tid för att hålla för det utan att belastas.

På islandshingstar.se står det att Berserkur har 8,5 för tölt.

Ja, glömde bort han ströks. Bersekur ser verkligen fin ut, hade velat veta varför han ströks. Antar att alltid högsta poängen räknas oavsett?? Men samtidigt synd att sänka sig senare om så hade varit fallet vid bedömningen?

Djurjouren skrev:
Harmoniskt och lugnt ser det ut, håller med men denna typ av häst gillar jag inte...
Formen på huvudet och ögonen tyder på ointelligens, stämmer skrämmande ofta.Besvärliga hästar ser ut så där.
Ja, för att inte tala om ryttaren; mörka glasögon tyder på lynnesfel och inte sällan kriminalitet. Om det dessutom kombineras med dylikt skägg tillhör de nästan uteslutande någon slags fundamentalistisk organisation
:rofl: :rofl: :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

gudarnas häst skrev:
Ja, för att inte tala om ryttaren; mörka glasögon tyder på lynnesfel och inte sällan kriminalitet. Om det dessutom kombineras med dylikt skägg tillhör de nästan uteslutande någon slags fundamentalistisk organisation
:rofl: :rofl: :rofl:

:bump: :bump: :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka