hingstbedömningen - gångartstråd!

Sv: hingstbedömningen - gångartstråd!

nej inte som western, tankte pa gangartshastar och andra showhastar i allmanhet.
Pleasure form = en lagre form i vilken hastar som ej har de exteriora forutsattningarna for att ridas i hog form rids i.
Hastar som rids i hog form ar park horses.

Skulle tippa pa att de flesta islandshastar ej har halsansattning att ridas i hog form utan formen blir da mer pleasure som hos Berserkur.
En islandshast i hog form blir som de andra hastarna pa bilderna, huvudet opp och lite underhals. Dvs ej i form allt enligt mig.

Sen kan man ju diskutera om form har med halsens hallning att gora eller ej. Men det ar en annan historia.

_Viva_ skrev:
nej inte som western, tankte pa gangartshastar och andra showhastar i allmanhet.
Pleasure form = en lagre form i vilken hastar som ej har de exteriora forutsattningarna for att ridas i hog form rids i.
Hastar som rids i hog form ar park horses.

Skulle tippa pa att de flesta islandshastar ej har halsansattning att ridas i hog form utan formen blir da mer pleasure som hos Berserkur.
En islandshast i hog form blir som de andra hastarna pa bilderna, huvudet opp och lite underhals. Dvs ej i form allt enligt mig.

Sen kan man ju diskutera om form har med halsens hallning att gora eller ej. Men det ar en annan historia.

Måste fråga, väldigt OT, känner du Sabine som håller på med islandshästar i England? Svensk tjej!

OA

Sabine? Hm nej. Vart i england bor hon?
Den enda islandstjej jag kanner har ar Lu Sayle. Landslagsryttare for england.

West Sussex. Eller är det East? Trevlig tjej, flera islandshästar, rider oftast för klassiska tränare.

OA

Det ar ratt langt fran mig, jag bor pa gransen till wales.
Trevligt att hora att det finns andra islandshastintreserade svenskar i england.

Bangsi-> Under "Shows" skriv in strömsholm, eller sweden i sökrutorna.

Yoshi-> Ttouch, metoden att förstå och påverka din häst är en bok som finns på svenska som Linda t-j skrivit, där finns en mängd personlighetsbeskrivningar utifrån anledsdrag etc, samt en massa övningar för att mjuka upp hästen.

jag tycker att Berserkur ser fin ut. Särskilt på bild två. Jag har sett honom några gånger, och tycker att han är enormt fin! Jag upplever inte honom som framtung "live"... ett foto är svårt att avgöra något sådant på, tycker jag. Hellre en låg, fin form, än en hög form där underhalsen putar ut och överlinjen knäcks av!

Glaesir fra Skumstödum skrev:
Du har möjligtvis ingen bild på Saevar från Musö?
Hur såg han ut?
Han stod "hos oss" en vinter för några år sedan och var ruskigt flott med tränaren, men stressade något grymt och åt inte, så tränaren rekommenderade ägarna att kastrera honom.
När ägarna hämtade honom var han så himla tunn..
Därför är jag lite nyfiken över om han har lugnat ned sig och fått behålla hullet i år..

Han står i mitt stall för tillfället! Snygg häst!

Freyja_bus skrev:
Hellre en låg, fin form, än en hög form där underhalsen putar ut och överlinjen knäcks av!

Det håller jag med om. Däremot så tycker jag inte om när man drar ner hästarna i en falsk form, då föredrar jag att de går med huvudet högt och bärighet bak. Där de böjer i skank och höft så mycket att halsen faktiskt kommer upp- Det tycker jag ändå kan kallas för form. Dock inte med putande underhals, då går de ju troligen inte i form.

OA

OlleAtlas skrev:
Det håller jag med om. Däremot så tycker jag inte om när man drar ner hästarna i en falsk form, då föredrar jag att de går med huvudet högt och bärighet bak. Där de böjer i skank och höft så mycket att halsen faktiskt kommer upp- Det tycker jag ändå kan kallas för form. Dock inte med putande underhals, då går de ju troligen inte i form.

OA
Håller självklart med om att man inte ska dra ner en häst i form, men det sa jag ju aldrig heller! Formen kan ju aldrig någonsin komma framifrån! Annars håller jag med dig, sticker inte underhalsen ut, och bärigheten finns, så kan det kallas form, man får ju se till varje hästs exteriöra förutsättningar naturligtvis. Dock tycker jag att om hästen går på framdelen, så är det bättre att den gör det i en lång, låg form (lång, alltså inte ihoppressad) än att den gör det med rest hals. Från den långa låga formen kan ju hästen bygga upp en stark överlinje och succecivt lära sig att flytta över mer vikt bak. Det kan inte en häst som går med höjd hals och sänkt rygg... där blir det bara pannkaka... det var lite så jag menade!

Freyja_bus skrev:
Håller självklart med om att man inte ska dra ner en häst i form, men det sa jag ju aldrig heller! Formen kan ju aldrig någonsin komma framifrån! Annars håller jag med dig, sticker inte underhalsen ut, och bärigheten finns, så kan det kallas form, man får ju se till varje hästs exteriöra förutsättningar naturligtvis. Dock tycker jag att om hästen går på framdelen, så är det bättre att den gör det i en lång, låg form (lång, alltså inte ihoppressad) än att den gör det med rest hals. Från den långa låga formen kan ju hästen bygga upp en stark överlinje och succecivt lära sig att flytta över mer vikt bak. Det kan inte en häst som går med höjd hals och sänkt rygg... där blir det bara pannkaka... det var lite så jag menade!

Håller med dig. Igen :). Jag har mycket hellre en låg form och ryggen upp, en tvärtom. Däremot tycker jag att det är himla svårt att se vad som alltid är korrekt form i tölten. Eller snarare, då den finns där syns det, och när det är helt galet, typ stjärnkikare synd det ockå, men det är inte alltid lätt att se då den är lite vajsig åt ena eller andra hållet. Stirrar alltid förtvivlat på bakbenen för att se hur de rör sig in under kroppen. Och tycker att det är svårt att bedöma, jag är ju inte så himla van.

OA

OlleAtlas skrev:
Håller med dig. Igen :). Jag har mycket hellre en låg form och ryggen upp, en tvärtom. Däremot tycker jag att det är himla svårt att se vad som alltid är korrekt form i tölten. Eller snarare, då den finns där syns det, och när det är helt galet, typ stjärnkikare synd det ockå, men det är inte alltid lätt att se då den är lite vajsig åt ena eller andra hållet. Stirrar alltid förtvivlat på bakbenen för att se hur de rör sig in under kroppen. Och tycker att det är svårt att bedöma, jag är ju inte så himla van.

OA
Ja, jag håller oxå med...igen! Det där med tölten är svårt...och särskilt på bild, eftersom en bild kan luras ganska mycket. Men jag brukar titta på överlinjen först, att den inte är avknäckt någonstans. Sedan tittar jag på bakbenssättningen, om de fuskar, eller om de trampar inunder sin tyngdpunkt (ofta fuskar de, och det blir mest skjutkraft), därefter tittar jag på framdelen, och hur de placerar sina framben. Men som sagt, det är svårt med tölten... men det känns när det blir 100% igt...ojojoj! Då riktigt dansar man fram... i några sekunder, innan hästen inte orkar mer!

Freyja_bus skrev:
Ja, jag håller oxå med...igen! Det där med tölten är svårt...och särskilt på bild, eftersom en bild kan luras ganska mycket. Men jag brukar titta på överlinjen först, att den inte är avknäckt någonstans. Sedan tittar jag på bakbenssättningen, om de fuskar, eller om de trampar inunder sin tyngdpunkt (ofta fuskar de, och det blir mest skjutkraft), därefter tittar jag på framdelen, och hur de placerar sina framben. Men som sagt, det är svårt med tölten... men det känns när det blir 100% igt...ojojoj! Då riktigt dansar man fram... i några sekunder, innan hästen inte orkar mer!

Bra knep! Tack :bow:.

OA

MARIA!!--> Bogatyr blev 1.a klass! ingen är lyckligare än Ulrika nu!! Så glad för hennes skull!!

/Emma

Silverkedjan skrev:
Det där är en mkt bra bakbensaktion i KORT tölt, faktiskt. Live ser han inte det minsta framtung ut, bara spritt språngande explosiv :D

Berserkur är en otroligt häftig häst, du har inte fler bilder ?
Det där med explosivitet och bensprattel verkar ha smittat av sig på avkommorna, iaf den vi fick i fredags morse :love:
Rör sig med VÄRLDENS bakben i traven, gör galoppombyten och skuttar omkring i hagen, HELT UNDERBAR!
Blir nog en riktigt fin liten hingst av den :love:

du har inte fler bilder på Berserkur ?

Silverkedjan skrev:
berserkur.jpg

Berserkur.

Vilken töltform föredrar ni av de exemplen ovan ?

Den här formen tycker jag ser ganska okej ut, Vignir ser verkligen ut att rida honom bra!:)

Svalan skrev:
Den här formen tycker jag ser ganska okej ut, Vignir ser verkligen ut att rida honom bra!:)

Just på den här bilden tycker jag att han ser lite framtung ut, men på den andra bilden var det bättre... eftersom jag sett honom i verkligheten, vågar jag påstå att han oftast inte ser framtung ut. Men på den här bilden är inte ryggen riktigt lyft. Man kan se att det är en liten nedsänkning i ryggen precis bakom sadeln. Jag hade velat att han bar upp sig mer i detta läge.

Inga fler bilder på Bogatyr??

vill med ha fler bilder på bogatyr
finns det inte någon länk med bilder från bedömningen??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka