hingstbedömningen - gångartstråd!

Sv: hingstbedömningen - gångartstråd!

Fina hästar! Synd att man inte kunde vara där...

Hur gick det för Tjaldur, ja, jag såg ju bilderna och han ser fiiin ut :d , men poängmässigt?

Hur gick det för Bogatyr? Fick han bättre poäng än sin tidigare bedömning?

Djurjouren skrev:
Byggda i nerförsbacke, och frampressade för hårt. svaga bakknän som inet förmår bära upp deras tyngd.
Men observera att jag kan inget om islandsbedömningar, bara om hållbarhet hos HÄST.

Hm. Delvis förstår jag hur du resonerar, men tar du hänsyn till att de flesta bilderna är tagna snett framifrån, och lite snett uppifrån? Till viss del så lurar det ögat. Rättvisare är att visa hästarna fotograferade från sidan.

moli skrev:
Hm. Till viss del förstår jag hur du resonerar, men tar du hänsyn till att de flesta bilderna är tagna snett framifrån, och lite snett uppifrån?

Ja, *morrar* - gissa varför :mad:

:devil: staket :mad:

Ah, tack för förklaringen, jag förstår hur du menar.
Själv ser jag det så här:
Hästen är byggd så som du beskriver, med de rätta vinklarna, har allt gratis så att säga
Ur ridsynpunkt så är det tur för ryttaren att hästen ser ut så, för hade den varit byggd mer som en medelmåtta så hade han ridit den ännu sämre än han gör här.
Vem är ryttaren?
Hästens överlinje är som ett U, helt urholkad. Manken är extremt ihoplåst vilket gör att hästen inet kan länga ut sin hals ordentligt. Det ser man oxå på en av de andra bilderna på honom, tygeln glappar rejält för han orkar inte/kan inte arbeta fram till handen.

Dock medgör dn här hästen exteriör att vinklar i bak och fram ser bra ut iallafall, det är mest i mitteln som man ser hur illa den rids.

Men det är väl så på avelsviningar, unga relativt oförberedda hästar ska på kort tid pressas till att göra saker de inte är redo för, så man kan inte klandra ryttarena utan snarae sproten som sådan som inet premierar en öppnare form på unghästar.

f.ö. tycker inte jag det är ngn större skillnad på Soldan och Staris form, förutom att Soldan är aningen aningens travaktig medan Stari har baken lite bättre med. "underhalsen" är eg lika på båda fast Soldan har en bättre bildvinkel.

Djurjouren skrev:
Men det är väl så på avelsviningar, unga relativt oförberedda hästar ska på kort tid pressas till att göra saker de inte är redo för, så man kan inte klandra ryttarena utan snarae sproten som sådan som inet premierar en öppnare form på unghästar.

Jo då de får ha en öppen form.

Men du måste pressa fram bensprattlet och det rasande tempot på något vis.

Långt smalt huvud, små pliriga grisögon.
en häst med så små ögon har en aningen sämre syn en andra hästar, antar att kanske vidvinkelsynen ändras.
De ser alltså mindre saker än normala hästar. När en häst blir rädd spärras ögonen upp och denna typ av häst ser då saker i vinklar den inte såg de övriag 32 gångerna den gått där.
En sån häst letar ofta upp spöken lite varstans.

Finns en massa andar detaljer oxå och givetvsi finns det alltid undantag som bekräftar regeln.

Han höjde sig till totalt 8,09 var inte där kollade på wrf.

Disa från Hocksbo fick 8 för huvud enligt Worldfengur.

Vad tittar man på vid bedömning av huvud?

Linda Tellington Jones har de mest detaljerade huvudbeskriningar i relation till hästars personlighet.Hon har skrivit massor av böcker om du skulle råka vara intresserad av sånt.

Djurjouren skrev:
Linda Tellington Jones har de mest detaljerade huvudbeskriningar i relation till hästars personlighet.Hon har skrivit massor av böcker om du skulle råka vara intresserad av sånt.

Absolut! Ska kolla upp det.

knapplån

Roligt att Tjaldur gick igenom Tim. Det behövdes verkligen en godkänd konstantskimmelhingst i Sverige!

Sen en annan sak. Jag hittade bedömningssiffrorna på WF men, varför fick inte Berserkur någon bedömning på ridningen? (Har ju sett på bild här att han reds.)

Jag föredrar Soldans, tycker att flera av de andra är ihopdragna och på framdelen. Två, skäcken och skimmeln är lite svårt att se på bilderna, på grund av fotovinkeln.

OA

Silverkedjan skrev:
berserkur2.jpg

Kolla tygeln - det såg faktiskt inte hoptryckt ut "live"...

(Berserkur igen)
Nej, här ser han inte hoptryckt ut. Men...här kan jag vara ute och cykla och dessutom är det svårt att förklara hur jag menar... men jag tycker att hans bakdel borde komma längre in inunder honom. Han ser ändå väldigt mycket på framdelen ut.

OA

Silverkedjan skrev:
Men i friare tempo som är viktigast på avelsbedömningar (hur ofta rider man annars slängtrav :angel: ) verkar inte en hög form dra ner poängen.

Rider man inte i slängtrav på tävling, menar du :angel:

OA

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka