hingstbedömningen - gångartstråd!

Sv: hingstbedömningen - gångartstråd!

Berserkur ströks efter exteriörbedömningen och visades bara i showen. Hörde ingen officiell förklaring men kanske ville man inte "stämpla" honom med en lägre exteriörpoäng än förra året?

OA: Ja det var ett h-e att fota för det var ett sådant kraftigt staket och en massa annat som klippte bort hästbenen ivägen :( Så det var bara snett framifrån högt uppflugen som man slapp det.

Det där är en mkt bra bakbensaktion i KORT tölt, faktiskt. Live ser han inte det minsta framtung ut, bara spritt språngande explosiv :D

moli skrev:
Men det kanske kommer, islandshästridningen går ju faktiskt framåt för varje år som går tycker jag.

Tycker jag med! Jag har ju inte hållit på med islandshästar så länge, men det har hänt otroligt mycket bara de senaste åren. Speciellt alla unga som börjar bli vuxna, flera rider ju som gudinnor och en och annan gud.

Gillar formen på din häst också, Silverkedjan. Samt tycker att bärighet är otrolig viktigt, har aldrig förstått traven eller galoppen i 180 knyck, med benpaddel en halvmeter bakom rumpan på hästen. Men det kan bero på min totala oerfarenhet.

Måste tillägga att jag är en ofantligt kass ryttare själv, fast jag kan nog ändå se lite. Och tycka massor :D

OA

*KL*

Vart på WF hittar ni resultaten?
Jag hittar ingenting :(

En mycket nyfiken Åsa

Djurjouren skrev:
Linda Tellington Jones har de mest detaljerade huvudbeskriningar i relation till hästars personlighet.Hon har skrivit massor av böcker om du skulle råka vara intresserad av sånt.

Vad heter den boken? Finns den översatt på svenska? Letade lite på nätbokhandel men hittade inte ngn bok som var skriven av henne som passar in på det som du beskriver?

Tack på förhand!

Kjarkurs, absolut.

Berserkur som är så fin i övrigt har för mkt underhals för min smak.
Samma med Soldan som jag tycker petar upp nosen för mkt på den här bilden iaf.
Berserkur töltar i en form som jag använder i min träning, men inte på tävling- då får vi dåliga omdömen, jag har provat :p
Lite friare ska det vara, lite mer upp med nacken.

Har faktiskt tänkt på det här väldigt väldigt länge, att avelsvisningar är så annorlunda mot tävlingarna. Vet inte vad det beror på, jag är nybörjare på det här med avelsvisningar nämligen och vet inte riktigt hur det går till.
Däremot har jag sett hästar som jag tyckt varit UNDERBARA (t.ex Berserkur..) och som har fått sämre poäng än vissa andra som jag inte alls tyckt rörde sig så bra.

Har lite svårt för att förstå Falki fr. Saudarkrókis bedömning t.ex. Visst har en en sjuhelsikes pass, men tittar man på hans trav och galopp så är de ju inte så speciella alls, och tölten är inte precis övernaturlig. Men han har ju en väldigt fin bedömning...

Jag kanske är helt ute och cyklar? :)

Visades inte Dynjandi frá Hákoti något?
Är det isåfall någon som har någon bild?

Jag föredrar Soldans form. Kjarkur ser också trevlig ut.
Vignirs hästar ser ofta ut att ha gått av på mitten, de är fina fram och bak men framdelen rör sig för sig och bakdelen för sig liksom.

Är normalryttare en sån som jag och en tävlingsryttare en som satsar på A-klass, typ?

Jag tror det är lättare för tävlingsryttaren än normalryttaren att hitta sin häst bland de högst bedömda men det finns högt bedömda hästar som även passar normalryttaren.

Jag tycker det blivit bättre på senare år med bedömning av kort tölt och galopp. Jag tittade på videon från LM 1994 och där premierades högt tempo. Jag tycker det är intressantare att se hästarna i kort tempo men ser gärna att de kan öka också.

em76 skrev:
Jag tror det är lättare för tävlingsryttaren än normalryttaren att hitta sin häst bland de högst bedömda men det finns högt bedömda hästar som även passar normalryttaren.

Jag tycker det blivit bättre på senare år med bedömning av kort tölt och galopp. Jag tittade på videon från LM 1994 och där premierades högt tempo. Jag tycker det är intressantare att se hästarna i kort tempo men ser gärna att de kan öka också.

Jag håller i princip med - fast tror också att många riktigt bra tävlingshästar inte premieras högst på bedömning. Tex T2-hästar som Krapi eller fyrgångare som Gráskjóni och skimmel-Hrimnir.
Och många högt bedömda fungerar inte på tävlingsbanan alls...

Men bed av de korta tempona är helt klart ett bra steg i rätt riktning.

Jag funderar fortfarande över den extremt låga betydelsen av skritt i en avelsbedömning - det om något är ju en motsägelse av tävlingsbedömning, där ju skritt är lika viktigt som trav och galopp!

Du har möjligtvis ingen bild på Saevar från Musö?
Hur såg han ut?
Han stod "hos oss" en vinter för några år sedan och var ruskigt flott med tränaren, men stressade något grymt och åt inte, så tränaren rekommenderade ägarna att kastrera honom.
När ägarna hämtade honom var han så himla tunn..
Därför är jag lite nyfiken över om han har lugnat ned sig och fått behålla hullet i år..

Jag letade upp Islandshästen nr 6 1994
"Att se gaedingakeppni på Island är ett kraftfullt argument mot att stänga in våra femgångare på ovalbanor. Det är inte bara skadligt för dem, det är också som att be Nurejev att dansa i träskor. Att be om femgång från de bästa på Landsmót vore svårt, det är de näst bästa som ryms på en ovalbana, med ett något tillspetsat påstående."

Jag tänkte precis det igår när jag såg en högt bedömd hingst visas på en ovalbana, han fick liksom inte plats, banan såg trång ut.

Fick Johans hästar lika dåliga poäng på skritten som vanligt?? :angel:
Det stör mig att en sådan häst som Askur inte kan skritta :mad:

/Jenny

Silverkedjan skrev:
OA: Ja det var ett h-e att fota för det var ett sådant kraftigt staket och en massa annat som klippte bort hästbenen ivägen :( Så det var bara snett framifrån högt uppflugen som man slapp det.

Jag förstår! Det var verkligen ingen kritik mot dina fotograftalanger, bara ett konstaterande.

OA

Silverkedjan skrev:
Det där är en mkt bra bakbensaktion i KORT tölt, faktiskt. Live ser han inte det minsta framtung ut, bara spritt språngande explosiv :D

Kan tänka mig det. Jag har kollat in honom förut och gillade honom skarpt.

OA

Berserkur har vad jag skulle kalla en fin pleasure form.
Skulle garna vilja se en exteriorbild for att se vilka forutsattningar han har.

Vill man ha höga skrittpoäng ska man anlita Magnus Skúlason.

Fast var det inte Johan som red Ljúfur när han fick 9,5 för skritt?

Johan har fått höga poäng för skritt på tävling också, fast kanske inte med Askur.

Vad är pleasure? Inte samma sak som western pleasure förstår jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka