Hingstars temperament

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Mickaela
  • Startdatum Startdatum
M

Mickaela

Jag har en liten fråga till alla stamkunniga! En vän till mig ska titta på några travare (varmblod) och frågade mig lite om vilka hingstar man ska akta sig för. Någon i hennes stall hade sagt att avkommor till Pale Amber ofta var tuffa och man skulle vara lite försiktig...

Stämmer det? Vilka andra hingstar bör man se upp lite med? Självklart är avkommorna individer men på halvblodssidan kan man ofta se att vissa hingstar nedärver ett tuffare psyke.

Kanske ska tillägga att hon ska ha hästen som ridhäst.

M

Sv: Hingstars temperament

Alltså visst vissa hingstar lämnar tuffa individer men samtidigt är inte alla tuffa. dock lämnar nåra hingstar fler tuffa än andra. TAp In lämnar ofta tuffa avkommor, Union Shark, Wall STreet Banker PAle Amber osv. Men man ska även kolla modersidan Arnie almahurst lämnar tufft, speciellt i hop med ovanstående. Min är efter Atas Rocket-Smokin Yankee- Lindys Pride och henne betäcker jag ej med ovanstående.
Om det finns lite franskt blod är det bra.

jag har en travare e. Pale Amber - Pershing

han ska tydligen ha mkt "tuffa" hästar i sig på båda sidor.
Min är lite speciell i psyket. Han är väldigt känslig.
Men jag tror att om man får dom med sig så gör dom allt och ger allt. Han har ett bra vinnarhuvud och vill vara till lags för dom han tycker om. Men säger till bestämt om det är ngt han ej gillar.

Nu använder jag honom som ridhäst. Men han är iaf e. Pale Amber.
och han är travtränad.

här är han:
bild/film - bilder i hoppning

bild/film - tävlar LA dressyr o lite hoppning

vet inte om det var till ngn hjälp men iaf.

de hingstar som har Nevele Pride i sig brukar i regel lämna tuffa avkommor..

sen så tycker jag att det är vanligare att en del hingstar lämnar "knäppgökar" än tuffa hästar och det tycker jag man hellre ska passa sig för.. för det är inte så kul att ha hand om en virrig dumskalle ;)

Lite spinn-of på denna tråd då jag inte är så hemma på avelsbiten.

Har ett sto E. Gentle Star och U.E Chaco S, alltså helamrekansk. Hon har ett ordentligt humör och kort stubin, men hur snygg som helst. Aldrig funkat i travet efter skada som unghäst, men funderar på att betäcka henne.

Så vet ni någon hingst som är känd för att lämna lugna hästar? Inte för att det går att styra så då,men man kan ju försöka. Hittar bara information om hingstar som är mera kända för att lämna tuffare avkommor.

Varför ska du betäcka henne?

Alltså, det är lite "pissmärr" över henne, men inget som inte är kontrollerbart. Har jättefin kropp och väligt stabilt och lungt psyke, bara att hon har lite kort stubin. Många ston kan ju vara lite speciella utan att det är något problem med dom, och så är det med henne.

Tränade bra som unghäst men fick sedan en ryggskada som blev väldigt kompilcerad. Blir 6 år, så känns lite sent att börja träna upp henne nu eftersom hon aldrig han gå på banan. Då känns det lite orättvist emot henne att köra på och begära att hon ska kunna tränas upp och kunna gå de tider som krävs idag. Att det skulle vara bättre att bygga vidare på en avkomma istället.

JAg är en sucker för Ride The NIght, Jobie Tempest, ja nu tog det stopp .
Vem mer lämnar snällt?
Det beror på vad man menar med snällt, jag gillar hästar med humörmen inte som bits eller slåss.
De ska ta tillsägelser och gilla att arbeta det är därför jag tog föl på mitt sto pga hennes vilja och lust att arbeta o det verkar hon ha fört vidare till sin fölis.
Jag gillar Giant Chill, Atas Rocket, fast han är död men Jolly Rocket finns kvar. en jag vill ha till mitt sto är Super Photo Kosmos han verkar ge trevliga avkommor.

Lite spinn-of på denna tråd då jag inte är så hemma på avelsbiten.

Har ett sto E. Gentle Star och U.E Chaco S, alltså helamrekansk. Hon har ett ordentligt humör och kort stubin, men hur snygg som helst. Aldrig funkat i travet efter skada som unghäst, men funderar på att betäcka henne.

Så vet ni någon hingst som är känd för att lämna lugna hästar? Inte för att det går att styra så då,men man kan ju försöka. Hittar bara information om hingstar som är mera kända för att lämna tuffare avkommor.

har funderat och funderat på vilka hästar jag haft som vart snälla och vilka dom vart efter.. och hittills har jag kommit fram till Copiad och Peace On Earth men om man vill ha en häst som springer in lite pengar så kanske det inte är så mycket att avla på :D

och jag håller med Martha.. Smashers avkommor är helt underbara :love:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har snälla, coola och vakna hästar efter Peace on Earth, Gentle Star, Callit och Skogans Orlov (men hon kanske är lite väl rå för att man ska se men jag tycker att man ser tendenserna redan efter de första veckornas arbete).

Sen har jag en intelligent och framåt kille efter Kodac om garanterat varit lika cool om man inte farit lite väl tufft fram med honom de första månaderna i träning. Den hästen är riktigt smart och har mycket go så det ska bli kul att se vad som händer med honom under året. :idea:

En hingst jag fått uppfattningen om ger snällingar är Tibbe Lavec. Men det kan ju bli för mycket åt det hållet också.....

En rätt känd tränare sa, efter att ha tittat på vår 2 års herre och hans "dumsnälla" beteende: Men det är ju en liten fikus!

Vår lill-kille är alltså så snäll att han är dum och har ett beteende som kanske passat mer som ett litet blygt ungsto....

Pissmärr!!!!

Hejsan !!!
Jag skulle aldrig sätta en pissmärr i aveln av olika anledningar ....
1. Det är otrolig genetisk nedärvbart pissmärrar lämnar pissmärrar.
2. Får du en pissmärr blir hon garanterat ännu värre när hon ska tävla. Det är inte så roligt att ha en märr som ligger på skaklarna och skätter.
3. dom tävlar dåligt
4. Svåra att få dräktiga pga ofta dåliga ägg
mvh Appendix

KL

Med "pissmärr" menade jag alltså att hon har lite kort stubin och kan tjura ihop - precis som så många andra ston kan vara lite speciella, inte att det är något sto med hormonproblem. Fel ordval av mig där. Hon har en himla vilja att arbeta och inga problem med henne så sätt, men är väldigt dominant, dock vet hon vem det är som bestämmer. Men med fel hingst så kanske det inte blir den lättaste avkomman.

Tack för förslag på hingstarna :bow:

Välj någon Super Bowlare, nästan ett helsäkert kort vill jag påstå.

Otroligt smarta och snälla, lättlärda mm.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: Nepenthe
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka