Hingstar??

Sv: Hingstar??

Alla hästar kan vara livsfarliga. Beror på situationen.

Risken för skada ökar dock markant av att romantisera hingstarna.

Tyvarr far jag val saga sa vet jag av egen erfarenhet hur banga en del ston ar, aven nar dom inte brunstar. :/ inte traffat sa manga dock! Som tur val ar.

Jag -tror- det ar manga faktorer som spelar in. Men vad vet jag mitt arma fnask... Jag trivs personligen battre med ston och hingst an jag trivs med en valack.. sen haller jag med Ake ocksa, det finns en lustig hingstradsla i sverige...

dar med inte sagt att jag tror hanteringen ar 100%iga svaret... eftersom jag har sett hingstar i samma stall, som hanterats av samma manniskor dar den ena var rent livsfarlig. Jag overdriver inte, imo, borde han ha avlivats. Och manga andra var verkligen suverana gentlemen. (Inget svenskt stall!!!)

tyvarr ar det ju som sa att man ibland avlar pa lite cockobang.. Helvan t.ex. hans avkommor kunde ju latt bli lite "speciella".

Tycka det kan vara en smak sak Canada.
Vissa vill har utmaning med hingster, i regal är dom lite mer känsliga och man för behandla dom därefter.
Sto är stadig men gud när hormonor kommer igång dom kan vara så tjuriga, då är det bara att låt dom vara---det gå snart över efter.
Jag själv tycka geldings är lite mer tålig för våra misstags.

You been watching Chappis Live??

Blev ratt full I skratt angaende att det enbart ar brunstiga marrar som ar besvarliga.

Jag har haft hand om flertalet marrar som varit allt annat an roliga. Inte minst min egen Sessa som jag personligen tagit hand om I sex ar (sedan hon var aring). Henne var det alltid en jakla massa kompromisser med och var hon inte pa humor kunde du se dig I stjarnorna efter att lyckas fa till vad det nu var (tex kratsa hovarna, fanga I hagen, sela etc etc).

I Spanien hanteras hästarna mest av män. Och det rätt brutalt. Man drar sig inte för att dra på en häst en serreta eller om de börjat resa sig: hobbla dem och dra omkull etc i rätt många fall.
Att många importer därifrån har märken på både nosrygg efter serretas är ingen hemlighet.

Man tar ur hingstarna oönskat beteende. De vill också gärna ha lite "eld i dem". Iom att rasen är så känslig(och dessutom rör sig så mkt uppåt) kan man kontrollera dem enklare än om man låter en annan ras hetsa upp sig så.
Det används rätt mycket blanka stångar trots så känslig ras.

Jag arbetar som problemlösare idag(och dressyrtränare). Har förut arbetat på travet. Iom det kommer jag i kontakt med både trav, engelska världen, western, islands etc.

Det är absolut skillnad i hantering. Det är absolut så att vissa raser tål mer missar än andra. Och det är skillnad i övrig kunskap och träning.

Att travare funkar hyfsat beror på att de oftast hanteras av kunnigt folk.
Men framför allt så motioneras de rejält.
De undviker också konflikter genom att alltid låta hästarna gå fram.
Så hästarna exploderar sällan i kast/bockningar/resningar etc. Däremot får de sällan lära sig lugn och att vänta.
Inom western lär man ju ofta in lugn först.
Det gör man inte alltid inom engelskt heller tyvärr, likt travet.

Iom att hästen är ett flyktdjur så behöver de inte träna på fart/flykt/energi.

Det är helvetes mycket svårare att lära dem lugn än energi. Och speciellt om man först lär dem energi!

Det där tror jag är en grej som gör att man har problem med hingstar inom tex engelskt. Man borde börja med lugnet. Sen energi för att optimera arbetet.

Man får också se till vad man tränar hästen inför. Ska man tex löpträna en häst så har man inte samma fokus på lugn. Man hinner inte lägga ner den tiden som krävs. Då blir det rent ekonomiskt för dyrt och för sen start.
Ska den bara löpa så håller de sig coola när de får gå rakt fram.
Börjar man kräva annat än rakt fram i grundtempo och upp kan de börja leva rövare.

Ska man tex ranchjobba vore det ohållbart att hästen inte kan vänta.
Därför måste man träna även såna hingstar med annat fokus från start.

Även jag tycker att många låter hingstar bröla och ha sig mer än de behöver.

Liknande trådar

Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
626
Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 074
Senast: dukie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
2 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka