Hingstar som nedärver bra Lynne?

Kungaskogen

Trådstartare
Hej!
Lite nervöst känns det att skriva här då jag läst ganska många spydigheter..men hoppas på vettiga svar.
Jag har genom åren köpt och sålt hästar och har nu lyckats samla ihop till tre fina ston.
Min plan är nu att påbörja avel i mindre skala, jag vill föda upp såna hästar som jag själv gillar och som jag tycker är lite svåra att hitta.
Trevliga ridhästar utan att vara tråkiga i gångarterna!
Bra lynne men kanske inte topp tävlingshästar,lättridna med lätt för gångarterna ett plus för rolig färg.
Det finns så många duktiga elit tävlingsryttare som föder upp super tävlingshästar,tror att dom framförallt rider sina uppfödningar,så då blir det ju inte så mycket marknad för den typen av unghästar..
Skulle nu vilja ha tips på hingstar som ni vet lämnar trevliga hästar som har lätt för gångarterna.

tack

Sv: Hingstar som nedärver bra Lynne?

hej.. jag har just sålt min unghäst E: Hýreygug från smärslid. han nedärver mycket trevligt lynne tycker jag och pluss i kanten att många blir skäckar.. kolla på www.hvidagarden.se mvh erica

Sorry,la tydligen denna tråd i fel forum,har nu lagt den i "att ha islandshäst".
Försökte ta bort den här med det gick inte så bra...:( Jag är lite novis när det gäller det här:o

Tack

Mitt sto har en avkomma e. Faldur fra Sydri-Gróf som är gulbrun.
De avkommor jag träffat har haft ett väldigt bra psyke. Sedan beror det på vilka egenskaper och stam du är ute efter.

hejsan! jag är nog lite partisk i den här frågan men jag måste slå ett slag för skäckhingsten Kofri frá Morastödum!

han nedärver(vad jag har sett) mycket trevliga och framförallt trygga individer. har sett många av hans avkommor genom åren och har också haft en själv, och gemensamt för dom är ett stabilt psyke, lättlärda, nyfikna och tillgivna. de som nu har börjat ridas in (de första avkommorna i sverige blir fem till årsskiftet) har otroligt lätt för att lära. bara sadla och sitta upp i princip utan nåt krångel. alla avkommor jag har sett har gångarter över medel och dessutom så finns tölten där av sig självt.

ett stort plus är ju att det alltid är minst 50% chans på ett skäckföl, vilken färg stoet än har!

www.123minsida.se/kofri

Jag är benägen att hålla med! Min är ju efter faldur!

Jag har dessutom ridit in tre till efter honom som alla har visat ett fantastiskt lynne!

Lite roligt det här, glömde lägga till att jag bor i södra Dalarna och inte vill åka jätte långt till hingst (typ Skåne) och ändå har mina båda svar varit om hingstar i Dalarna:)
Tack för svaren,har tittat på Faldur...men känner mig lite osäker då jag tycker han ser lite tung ut framtill...jag kanske har fel?
Kofri vet jag inte så mycket om...såg honom på Island och då hade han ganska mycket hjorthals eller vad det heter..men kan även ha fel där.
Är inte ute efter nån jätte smäcker häst med vill gärna ha fin hållning och fin hals på mina avkommor...
Ska absolut kolla upp dessa hingstar! Väldigt fina bägge två!
Rätta mig gärna om jag har fel ang dessa hingstars halsar,hoppas nämligen att jag har fel!!

Hej, jag har också en avkomma från Faldur frá sydri-Gróf, min är hingst, har blivit fux med väldigt mycket man.
Han har ett super lynne. Helt underbar och har jätte fina gångarter. Hans mor är musblack och du vet väl vad Faldur har för färg, min hingst han har lämnat ett flertal avkommor som är just av färgen musblack.

Om du är intresserad kan du ju höra av dig så kan jag skicka bilder på honom. Han är bedömd på Island och har sina avkommor där. Han ska förhoppningsvis bli godkänd till avel 2008, alltså snart. Det behövs veterinär intyg först bara.

Magni från Gnubbarp är en hingst som inte är så jättekänd men får väldigt trevliga föl (iaf de jag sett).
Han är svart med vit stjärn och snopp, e. Thor från Kalvsvik (som också är jättetrelig och ger fina föl tycker jag :))

Magni är jättesnäll och lätt att hantera, inga dumheter alls och har fina gångarter.

Har nog aldrig hört talas om den hingsten...och jag som kikar ofta på "islandshingstar" sidan..hmm
Finns han med på "islandshingstar"?

Jag brukar svara Atli fra Sydra-Skördugili på den frågan, men han är död nu tyvärr. Därför föreslår jag hans son resp dotterson som båda ser ut att vara snälla själva men är för unga för att ha några inridna avkommor ännu.

Geimfari från Lind, e:Atli, svartskäck

Oddur från Mörtö, ue:Atli, isabell

Meitill fra Kjarnholtum poppade upp i mitt huvud också. Han är rödskäck och jag har träffat på 2 unga avkommor efter honom som båda var snälla att hantera åtminstone.

Geimfari och Oddur hör hemma i Sthlms-området, Meitill i Skåne. Men än så länge vet man ju inte riktigt var de ska vara under betäckningssäsongen. Meitill kanske betäcker i Östersund för allt vad jag vet!?

Gick in och kikade på Magni,snygg häst!
Men jag vill nog gärna hålla mig till 1klass hingstar..

Söker en hingst som har lämnat flera trevliga ridhästar med bra lynnen och bra och lättridna gångarter.

Tack

Geimfari från Lind - 8,14 totalt
Oddur från Mörtö - 8,17 totalt
Meitill fra Kjarnholtum - 8,16 totalt

Sen tror jag mig ha hört ryktas att Dugur fra Minni-Borg ger trevliga och lättinridna avkommor också, men jag har ingen erfarenhet av dem. Dugur är musblack och bedömd till 8,32 totalt.

*kl*

Jag slår ett slag för Birkir från Skáneyland!

Kanonbra bedömning och bra tävlingsresultat, jag har träffat 5 avkommor som alla var jättetrevliga.
Min lillkille är e. Birkir och snällare, stabilare häst får man leta efter! Visst, han är ung så han är ju inte som en gammal inriden 15-åring, men jämfört med andra unghästar jag ridit så är han outstanding.
Han är ganska stor, högrest och inte jättesmäcker, men med långa ben. Rör sig väldigt bra och är väldigt trygg och go.

:smirk: Så här är det! 30% är arv 70% miljö. första tiden med stoet så präglar hon sin fölunge . Hur är stoet? foder, hagar hur männskan hanterar fölet:cry: allt för många gosar:cry: och acceperar att fölet slickar och biter på människan. dom är ju så gulliga. :love:
Har ett 7månaders föl som nu övriga i flocken tar hand och uppfostrar. :love:
Det hingsten bidrar med är en liten del i puzzlet:banana: Men det skadar inte att använda sunda individer eller hur? annars kan vi väl sluta med bedömmningar?
Mina personliga favoriter är:Flipi från Österåker,Ymir fra holtsmula 1 ,Fakur fra hästeryd ,Hrimur från jupitertorp mm

Tack för alla svar!!

Kikar ganska mycket på islandshingstar hemsidan så vet på ett ungfär vilka bedömningar hingstarna har men det som jag tycker är intressant är att höra historier från er som har träffat/ridit avkommor.
Sen vet jag självklart att andra saker även styr hur hästarna blir,har redan några föl..
Jag vet ju hur mina ston är och jag vet hur jag väljer att göra med hantering av dom små liven men den sista biten, hingsten, vet jag ju inte så mycket om, har ju inte träffat alla hingstar i Sverige...
Men jag tycker det låter väldigt mycket med 70% på miljö?
Har haft en del föl och unghästar genom åren och dom har alla varit väldigt olika i psyket fasten jag behandlat dem på samma vis...?
Har även sett stor skildnad på dem vid inridning, endel jätte colla och en del lite smått hysteriska..och då pratar jag om hästar som jag haft sen dom var föl..

Har redan några favoriter med vill ha lite mer info och så får man ju se lite vart dom blir att betäcka..

Kram på er!!

Lite roligt det här, glömde lägga till att jag bor i södra Dalarna och inte vill åka jätte långt till hingst (typ Skåne) och ändå har mina båda svar varit om hingstar i Dalarna:)
Tack för svaren,har tittat på Faldur...men känner mig lite osäker då jag tycker han ser lite tung ut framtill...jag kanske har fel?
Kofri vet jag inte så mycket om...såg honom på Island och då hade han ganska mycket hjorthals eller vad det heter..men kan även ha fel där.
Är inte ute efter nån jätte smäcker häst med vill gärna ha fin hållning och fin hals på mina avkommor...
Ska absolut kolla upp dessa hingstar! Väldigt fina bägge två!
Rätta mig gärna om jag har fel ang dessa hingstars halsar,hoppas nämligen att jag har fel!!

Kör över till Danmark och betäck med silversvarte Askur. Han ska ge super trevliga avkommor.

Magni från Gnubbarp är en hingst som inte är så jättekänd men får väldigt trevliga föl (iaf de jag sett).
Han är svart med vit stjärn och snopp, e. Thor från Kalvsvik (som också är jättetrelig och ger fina föl tycker jag :))

Magni är jättesnäll och lätt att hantera, inga dumheter alls och har fina gångarter.

Jag tror på Magni. Han har 8 - 8,5 på allt i ridbedömningen, passen visades inte som femåring. Ext också bra: http://www.lyckansislandshastar.com/Magni.htm

Han har en bra stam bak sej.

Liknande trådar

F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 920
Senast: tina_sj
·
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 677
Senast: Estivuz
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 147
Senast: Derring-Do
·
L
Islandshäst Snart är det dags för det där svåra valet, kanske kan vi här på buke inspirera varandra lite med hingst tips! Berätta om era ston och...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: Pempia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar