Hingstar som ger svåra avkommor..?

Sv: Hingstar som ger svåra avkommor..?

Lugnt, jag tolkade det inte som en pik.

Finns det verkligen nån hingst där det är dokumenterat att han nedärver knepighet? Bokstavligen alltså.

Senast ändrad:

Kanske inte bokstavligen men alla har ju varit överäns om Hertigen tidigare.

Och Hertigen var ju ue Jovial som är den som jag brukar ta upp som exempel!

Den enda temperamentsmässiga slutsats jag kan dra efter 25 års avelsintresse är just att Jovial-avkommor kan vara knepiga.

Tack :)

Har förresten en kollega vars far tävlade Boheme xx-avkommor (far till Jovial för den som inte vet) och hans spontana beskrivning av dem stämde nästan klockrent in på min beskrivning av Jovialare! Till och med vitögonen!

Kallar du det "dokumenterat" så är det väl bara bra att vi sitter här och diskuterar hingstar för att dokumentera några fler? Hur ska man ta reda på fakta, få bekräftat att ryktet är befogat?

Läste en artikel också för några år sedan om detta med Hertigen, vet inte om Görel kommer ihåg det, där stod det också. Kommer inte ens ihåg vad det var för tidning.

Elektron skrev:
få bekräftat att ryktet är befogat?

Man kan ju göra som Görel. Bara för att en ellr tre säger att XX lämnat knepiga hästar så är det ju inte sant att dom är det. Många ser ju inte till att hälften kommer från stoet, utan säger bara rent ut att XX lämnar kneoiga hästar, jag har minsann träffat påp två som varit det och HÖRT en bekants bekant säga att hon också sett en.

Oftast är det ju på denna väg hingstarna får dåligt rykte.

Jag orkar inte läsa igenom hela tråden för att se vad Görel gjorde. Personligen tycker jag det är intressant att höra andras erfarenheter av hingstar men jag är ju inte så dum att inte tar det jag hör med en nypa salt - det tror jag de flesta har förstånd till.

Jag vet att jag läst någonstans att Hertigen inte gick att rida in förrän han var 5 år, men kan inte minnas vart och har absolut inga belägg för att det skulle stämma. Har också för mig att det i artikeln stod att det var Peter Eriksson som till slut lyckades rida in honom.

Jag brukar skriva att något är mina erfarenheter, inte att jag bergsäkert vet att något är på ett visst sätt.

Angående Hertigen så var han sån att han "såg farlig ut" när man försökte gå in o hans box. Backade man första gången så var det bara att ge upp, man kom aldrig in till honom mer.
Han var väl för övrigt efter Nepal, som är en annan gammal räv som sades lämna tuffa avkommor...

Var nog samma visning som vi var på, efter att ha sett honom visa upp sina konster i den högre skolan med bakbenen hade vi noll och intet intresse av den hästen, varken till betäckning eller några avkommor i framtiden. :eek:

Ang Hertigen..

Jag måste ju då berätta att jag har jobbat med en Hertigen häst, visseligen var det väldigt länge sedan men han var verkligen en ängel och gentleman. Han tävlade upp till Svår Hoppning som det hette då.

Tänk så olika det kan vara.

Oj, ja då gör du nog rätt i att endast rida honom själv. Det vore ju dumt att riskera det du byggt upp, och även ryttarnas hälsa såklart.

Men det måste vara enormt jobbigt att ha en sådan häst.
Har du kommit underfund med varför han är så, eller bara är han jobbig helt utan anledning?

Det är inte roligt med en så jobbig häst, jag har själv haft ett sto som var riktigt svår. Vi försökte att rida in henne tills hon var 6 år, sedan gav vi upp.

Hon är än i dag likadan, har kontakt med nuvarande ägaren som kämpar på men se arbeta..det vill inte den hästen. Hon går bra att rida ut i skog och mark men så fort det är något som är jobbigt, då vill hon inte.

Ska tillägga att det inte är något fysiskt fel på hästen..kollad x antal gånger.

Lycka Till med din häst! Hoppas det släpper så småningom

Och min egen erfarenhet är att Nepal-avkommor är väldigt lugna och sansade hästar ;)

Ja det är jättejobbigt men det går iaf framåt fast sakta. Jag tror det värsta suttit i sadeltvånget, man får aldrig känslan av att han vill ha av en utan det är mer panikattacker - han blir rädd helt enkelt - och han är en ängel på backen som tur är.

Det svåra med en sån häst är att veta hur mycket man kan gå på honom utan att göra saken värre och man är aldrig riktig säker på vad han kommer reagera på. Han är inte tittig att rida utan går gärna först och bryr sig inte märkbart om omgivningen, problemet är oftast när eller strax efter man suttit upp. Han är egentligen en rätt tuff häst fast han har väldigt stark flyktinstinkt. F.ö. är han jäkligt snygg gockså :)

Pratade med en duktig dressyrryttare och hon sa att det finns bra och så finns det dåliga Hertigen avkommor (menade då humöret). Det brukar vara 50-50. Däremot brukar det inte finnas något mellanting. Har en ue: Hertigen och han har humör, men när man väl kommer till ridning är han fruktansvärt lätt. Däremot har han ju en far också som han enligt andra brås mycket på.

Phaeton var väl en hingst med dåligt rykte. :confused:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 620
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka