Sv: Hingstar som ger svåra avkommor..?
Vi har ett 3-årigt sto e.Lasandos som är lite speciell. Hon är absolut inte elak på något vis, men nervig i en del situationer. Dock inte i situationer där man tror att unghästar ska bli nippriga. Då är hon stencool. Jag tror att hon är en ovanligt intelligent häst som kommer att bli mycket bra med rätt ryttare. Hon är liksom vaken och på hugget hela tiden och bara vill jobba när hon har fattat vad man vill. Det finns ingen hejd på hennes energi och skulle hon då hamna hos "fel" person så skulle all denna energi istället kunna gå till knäppfasoner eller att hon skulle bli missförstådd. Jag bara spekulerar, men jag TROR att det är så i många fall med hästar som har fått stämpeln "KNÄPP".
Jag håller med om att man avlar för prestation på toppnivå, med mycket "högt blod", och sedan ska "vanliga" ryttare ha hästarna. Där ligger nog grunden till många rykten om hingstar som ger knäppa hästar. I rätt händer skulle hästarna förmodligen inte vara det minsta knäppa. Det är dock svårt för köpare att säga att man inte vill ha en så bra häst, alla vill ju ha det bästa...
Personligen lyssnar jag inte på elaka rykten om olika hingstar längre utan går mer på min egen känsla. Det spelar ingen roll vilken hingst man väljer. Alltid är det någon som tycker att det är helt galet...