Hingstar som ger svåra avkommor..?

Sv: Hingstar som ger svåra avkommor..?

En välkänd uppfödare sa till mig en gång, att ville man ha en snäll fritidshäst, så skulle man undvika franskt blod och Landgraf (Ladykiller xx)-blod.

Man skulle heller helst inte ha fullblod förrän i 2:a eller 3:e led. Dock vet jag inte om det var för typens skull, eller för temperamentet.

Quidam de Revel lär ge svåra hästar, men helt fantastiskt utpräglade tävlingsindivider.

Landlord och Lasandos också.

Har en fråga mitt sto är E. Carano , hon är ngt vass.... Mig veterligen är mamman en ängel, lugn och trevlig på alla sätt och vis.

Nogon mer med en Carano avkomma som kan säga hur den är temperamentsmässigt?

Jag var på stuteriet där Carano står förra året och såg flera Carano-avkommor och även Carano själv. Både avkommorna och han själv verkade mycket trevliga i temperamentet.

Vill tillägga något som de flesta "hingsten-ställer-till-med-allt-ivrare" inte verkar så pigga på att framhålla. Nämligen det att RYTTAREN kanske är den som påverkar hästen mest...

Lycklig ägare till ett D-Daysto med mkt gott temperament, som dock inte trivs med alla ryttare... :cool:

Jag är själv ägare till Bodbäckspålle, en kallblodig travarhingst som verkat som avelshingst i fem år. Jag måste säga att jag fått höra de mest konstiga saker om honom utav personer som aldrig sett honom ens! Jag håller på med honom dagligen och tycker givetvis att allt detta eviga skitsnack är otroligt trist.

Min hingst ska tydligen vara hästilsk, människoilsk, ohanterlig o.s.v. vilket överhuvudtaget inte stämmer på en fläck! :confused: Han är motsatsen till allt det. Hur han fått ryktet att vara människoilsk kan jag då inte ens förstå...han är den mest pålitliga av alla hästar i vårt stall att hantera och hålla på med (ridhästarna i stallet är värre än honom, och de är snälla hästar de med)...dessutom så är det INGA problem att hantera honom kring mycket hästar.

Jag ber er alla som säger att...jag har HÖRT att denna hingst ska vara bl.a bl.a bl.a, ta reda på om det verkligen stämmer...och väg in stonas temperament i det också...om några av hundra avkommor blir lite "tossiga" så ska väl de inte få förstöra ryktet för en i övrigt bra hingst! :mad:

Varken Landlord eller Lasandos är så trevliga hästar.
Men de är ju så fina, och har hög kapacitet avkommorna, så jag skulle inte backa på en sån ändå. Har man tur så kanske mamman nedärver ett trevligt psyke + att man lägger ner mycket tid på hästen redan från föl.
Tyvärr är det ju oftast så att riktigt bra tävlingshästar sällan är några kloka gosehästar, även om det finns en del undantag.

Sv: Re: Hingstar som ger svåra avkommor..?

Beror väl på ryttaren till ganska stor del också?

Det är lätt att säga att hästar efter "den" hingsten är si eller så. De har alla olika ryttare med olika kunskapsnivåer. :smirk:

Lånar din knapp.

Men snälla alla, glöm inte att det beror väldigt mkt på hur hingstarna blir hanterade som föl och unghästar också.

shady skrev:
Lånar din knapp.

Men snälla alla, glöm inte att det beror väldigt mkt på hur hingstarna blir hanterade som föl och unghästar också.

Håller helt med, OCH hur kommer dessa hingstars avkommor att framleva sina dagar?
Blir de hanterade så de blir människotillvända och tillrättavisade vid rätt tidpunkt, på rätt sätt? Det är väl mest sådant som senare skapar dessa illvilliga rykten: Okunniga uppfödare som inte går i land med uppgiften.
Man söker prestationshingstar mest för att det imponerar men i själva verket skall sedan avkommorna användas som promenadhäst av nyfrälsta.

Precis :bow:

Om man nu ska ta Chapman som exempel - alla som sett honom på en framridning på tävling förstår nog varför han betedde sig illa i bland. :smirk:

Jo men det är ju så, behandlas dom "illa" som föl och unghästar så blir dom ju därefter. Men får dom en konsekvent hantering hela livet så blir dom ju efter det. Sedan skall vi ju aldrig säga att detta hjälper, finns ju rötägg som inte blir bättre ens med en konsekvent hantering. Hingstar är man ju tvungen också att vara lite tuffare mot, även när dom är föl. För ger man dom lillfingern så snapp så har dom slukat hela armen.

Vi har ett 3-årigt sto e.Lasandos som är lite speciell. Hon är absolut inte elak på något vis, men nervig i en del situationer. Dock inte i situationer där man tror att unghästar ska bli nippriga. Då är hon stencool. Jag tror att hon är en ovanligt intelligent häst som kommer att bli mycket bra med rätt ryttare. Hon är liksom vaken och på hugget hela tiden och bara vill jobba när hon har fattat vad man vill. Det finns ingen hejd på hennes energi och skulle hon då hamna hos "fel" person så skulle all denna energi istället kunna gå till knäppfasoner eller att hon skulle bli missförstådd. Jag bara spekulerar, men jag TROR att det är så i många fall med hästar som har fått stämpeln "KNÄPP".

Jag håller med om att man avlar för prestation på toppnivå, med mycket "högt blod", och sedan ska "vanliga" ryttare ha hästarna. Där ligger nog grunden till många rykten om hingstar som ger knäppa hästar. I rätt händer skulle hästarna förmodligen inte vara det minsta knäppa. Det är dock svårt för köpare att säga att man inte vill ha en så bra häst, alla vill ju ha det bästa...

Personligen lyssnar jag inte på elaka rykten om olika hingstar längre utan går mer på min egen känsla. Det spelar ingen roll vilken hingst man väljer. Alltid är det någon som tycker att det är helt galet...

Senast ändrad:

Jarrah skrev:
Personligen lyssnar jag inte på elaka rykten om olika hingstar längre utan går mer på min egen känsla. Det spelar ingen roll vilken hingst man väljer. Alltid är det någon som tycker att det är helt galet...

Håller med dig fullständigt, ens eget tycke är bättre än att lyssna på andra. Med så olika tycken om alla hingstar så skulle man inte kunna använda en enda av dom, om man skulle lyssna på vad folk säger.

Jag håller med dig men det är skillnad på att uppfostra en hingst och att vara rent elak mot dem, klart att dom är blir elaka tillbaks i så fall. Det visar ju att det är levande djur och inte maskiner som går med på människans alla dumheter.

Skulle man lyssna på allt skit snack så finns det nog inte en enda hingst man kan betäcka med till slut.

Jag har en Lasandos-avkomma som är precis som din. Ingen amatörhäst.

Du får gärna pm:a och berätta mera om Chess!

// Linda

Har också hört att Kaliber och Alpenfurst ger hästar med skarpt psyke.

Har själv en 17-åring e. Kaliber som verkligen är gudasnäll, MEN har ett otroligt starkt psyke. Som tur är använder han det på 'rätt sätt'.

Precis, det var så jag menade. Om det inte framgick alltså, detta jä****a skrivandet och inte kunna få ihop det som man vill.

Carano är i danmark känd för att ge hästar som är mkt trevliga att hantera och med hög ridbarhet. Så det vassa i ditt föl kommer nog inte därifrån.
Har själv en Carano avkomman klippa att hantera och rida. Samt en unghingst ue. Carano lika cool i psyket där.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 620
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka