Hingstar som ger svåra avkommor..?

Sv: Re: Hingstar som ger svåra avkommor..?

Ja, precis. Tänk om man kunde prata och datorn skrev själv :idea: Vore ju kanon för då skulle inte många missuppfatta mig här.

Sv: Hingstar som ger svåra avkommor..?

Kan vi inte ta upp de hingstar som vi har hört nedärver bra lynne på sina avkommor? Själv har jag hört att hästar efter Weltman och Cortus ska vara bra i huvudet.

Feliciano har jag bara hört gott om och de avkommor jag träffat har varit vettiga och lugna. Ibland nästan för lugna :)

Krius själv är ju mer än knepig tycker jag.
Såg honom på en hingstvisning, och han sparkade bakut (rejält) absolut hela tiden! Han travade nog sammanlagt max 10 steg...
Och det var visst inte heller en engångsföreteelse, enligt flera jag känner så har de sett honom göra så vid alla tillfällen de sett honom under ryttare.

Lite märkligt tycker jag att då visa en sådan hingst?!
I allafall jag skulle som hingstägare vara rädd att "skrämma bort" stoägarna.

Men jag har inte sett ngn avkomma efter honom, så jag vet inte om han nedärver "stå på händerna under ryttare".

Senast ändrad:

Leuthen = Ladykiller i stammen.
Enligt skicklig Bukefalist så är Leuthen själv det trevligaste man kan hitta i hingstväg.
Och läser man annonser på avkommor e:Leuthen så står det 99% av gångerna ngt i stil med "mkt bra temperament", "otroligt lätthanterlig" osv.
Vilket ju inte skrivs i en annons på en dyrare tävlingshäst om det inte stämmer.

Jag har en Leuthenhäst, han är underbar, men dock ingen nybörjarhäst. Han har dessutom "humör".

Senast ändrad:
Sv: Re: Hingstar som ger svåra avkommor..?

Och så finns det ju så snälla individer att de aldrig skulle komma på tanken att "ta över" även om de får chans efter chans att göra det.
Dvs de som ju är de perfekta läromästarna. Jag har en sådan. Vem som helst kan hantera och rida honom.
Men å andra sidan är det halvblodet inte alls ngn utpräglad tävlingsindivid, fast han tävlat massor i lätt klass.

Minns att vi pratade om honom i bilen på väg till Strömsholm.. Krius xx alltså. Han betedde ju sig som väntat.
Jag skulle aldrig våga betäcka med en sådan hingst som visar ett så utomordentligt dåligt temprament i ridningen.

Fy fabian för att ha barnlektioner med Krius xx i närheten.. *ryser* av minnet.

Jag har hört det där också. Min har sadeltvång och jag har hört att han har det också och det kan ju isf förklara hans beteende. Men man har ju hört så mycket....

Det är ju där problemet är ju...att man HÖR så mkt, men frågan är ju HUR mkt av det som är sant.

Jag har sett en e. Krius xx, den slår bakut väldigt mycket när man rider den.

Tjaa, det är väl upp till var och en vad man vill tro. Jag vet ju att jag själv har en väldigt knepig avkomma e. Krius, undan ett sto som haft flera avkommor som varit "normala". Tillfällighet?

Jag har träffat på Krius xx ett flertal gånger. Han kom till vårt ridhus och blev riden. Jag gillade inte den sida jag såg av honom.

I bland så hade vi lektioner på ena halvan av ridhuset och privatryttare red på andra. Vi hade stort ridhus.
Jag kan säga att det var INTE kul att ha lektioner när han var där.
Betedde sig väldigt drygt. Måste vara enormt svår att rida! Jag skulle ALDRIG sätta mig på den!

När en hingst hoppar, skriker och far i ridhuset så är det klart att både barn och lektionshästar blir skrämda.

Ingen regel utan undantag ;)

Jag har också bara hört gott om Leuthen faktiskt.

Tror rådet jag fick mer var generellt. Ladykiller xx var ju själv en :devil: av stora mått, så risken är ju att en häst som har honom på många ställen i stamtavlan är likadan. Därmed inte sagt att den måste vara det! ;)

Jag kommer aldrig mer att köpa en häst med Ceylon som pappa,farfar eller morfar. Har en med Ceylon som morfar och han är stenhård i huvudet. Snäll och kelen i boxen men när man kommer till ridningen och man sätter press på honom, ojojoj snacka om temprament. Har lärt mig rida honom nu men det har inte alltid varit kul ,det ska gudarna veta.
Har dock en TipTop-avkomma oxå och han har ju Ceylon som farfars far och han är långt ifrån hård i huvudet. Snarare tvärtom.
Tror det beror mkt på kombinationen av stammar oxå.

Vad jobbigt med en sådan häst. Det kan ju hända att man blir sjuk en längre period och behöver ridhjälp. Då är det nog inte kul att ha en svår häst.

Men du rider den eller?

Ja rakt fram, han är knappt inriden vid 6 års ålder. Han har varit på inridning 2 ggr utan att bli inriden och nu vill ingen ta emot honom längre för skaderisken är för stor (ni behöver inte ge mig förslag på kamikazepiloter tack). Nu åker jag inte av s å ofta längre men förut var det mer regel än undantag.

Ridhjälp kan jag bara drömma om - det vill jag inte utsätta vare sig honom eller ryttare för. Risken är att han går 2 år tillbaka i utvecklingen om nåt händer och det vill jag i n t e.

Han är väldigt kinkig med vem som gör vad så det bästa är att jag tragglar på själv, blir jag sjuk får han stå. Han kommer bli världens äldsta unghäst.

Senast ändrad:

Alltså det var ingen pik till dig. Menar att man hör så mkt olika saker om hingstarna men man tar igentligen inte reda på fakta, utan lyssnar snällt. Det är ju på detta sätt hingstarna får dåligt rykte. Sedan finns det ju andra som är befogade av sitt dåliga rykte. Alltså det är dokumenterat att denna hingst är knepig och att han verkligen nedärver det.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 620
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka