Hingstar som ger svåra avkommor..?

Sv: Hingstar som ger svåra avkommor..?

Det finns trevliga grenar efter Jovial oxå tycker jag.
Både Labrador (e.Jovial) och hans son Uttini lämnar trevliga avkommor.

Jag tror att ryktet är lite ogrundat då han gjorde bruksprov som tre och ett halvt år gammal och det omnäms att hoppning är en nära nog naturlig gångart och Peter är född 1959 så jag tvivlar på att han red in Hertigen innan han var femton år

Jag tycker inte alls illa om Jovial! Min häst har honom till farfar!

Däremot så är han den ende hingst där jag tydligt under alla år kan säga att jag sett ett mönster i beteendet hos hans ättlingar i generation efte generation. Jag tycker att Jovial-ättlingar är jättekul att jobba med, för även om de kan vara heta och argsinta så är de också väldigt lättlärda hästar som är vakna och alerta :)

Jag förstår inte vad du menar? PE är född 1959, Hertigen var född 1971, och om han blev inriden som femåring var PE 17 år då. Vem var 15 år när :confused:

Vad det gäller Nepal så var avkommorna fysisikt starka men definitivt inte svåra.

Eftersom han reds på bruksprovet 1974 (terrängprovet) så borde han vara inriden vid den tidpunkten

Hittade Flyinges hingstkatalog från 1978:

"Hertigen ... fodrar en erfaren ryttare och skötare då han emellanåt fattar humör och visar olydnad"

Texten är densamma i katalogen för 1979.

I 1980års Flyingekatalog står:
"Hertigen...han har numera stabiliserat sig i humöret och finner sig väl tillrätta under ryttare och i övrigt handhavande"

Så helt ogrundat kan ryktet om hans temperament inte vara! Enda gången annars som jag jag påminna mig att de skrivit något om en hingsts temperament i hingstkatalogen är om Phaeton x i Flyinges egen hingstkatalog.

Jag har heller inte hävdat att Nepals avkomor skulle vara svåra, det var ameo som gjorde det. Antar att det var hennes inlägg du skulle svara på.

Har inte påstått att han inte var skarp endast att han reds som treåring den enda som var på gränsen att inte klara bruksprovet i den årgången var Händel

Då förstår jag vad du menar, och antar att vi kanske definierar begreppet inriden olika. Ska leta i mitt arkiv efter artikeln som jag bestämt har för mig att jag läst! Den är illustrerad med en mycket ung PE som sitter på Hertigen som jag har för mig betar.

Det blev lite fel så jag tog bort inlägget :) och kommer nu inte riktigt ihåg vad jag försökte svara på :D

Senast ändrad:

Ber om ursäkt om jag uttryckte mig otydligt. Jag svarade under ditt inlägg då jag instämde med ditt inlägg i det fallet

Ett tillägg: hade han inte varit bruksprovad hade han inte fått betäcka 1976 som femåring men han betäckte 133 ston det året

Men på den tiden var ju bruksproven inte alls utformade som idag! De var inofficiella, och och innehöll slätlopp för att kolla puls och andning. Och än en gång, det är skillnad på hur man definierar begreppet inriden. Klart att du kan låta en svårhanterad hingst löpa slätlopp, men att visa honom enligt dagens bruksprov är mycket svårare.

Kan tillägga att han betäckte 65 ston under sin första säsong så det är klart att han passerade nålsögat redan som treåring!

:rofl: Min förra häst var e: Jovial, och jag kan bara hålla med. Ingen dum häst, men ett psyke av järn. :smirk: Och alla tränare var överens om att det var en av de "svåraste" hästarna de träffat på, och hur många gånger jag fick höra "jahaaaa, efter Jovial sade du? Jaha, men dåså.."
:angel:

Dock en underbar häst på många vis.

Vist fins det vasa hingstar men jag tror mer på det beror på hur dom har vuxit upp. Sedan tror jag det inte beror så ofta på om hästen är vas eller inte utan hur Känsliga dom är för fel hantering.
Men man har ju i många år strävat efter att få en känslig tävligs individ.

Men det finns en hingst som jag inte har sätt en ända vättig avkomma efter och det är Master dom 10 jag har sätt har bara varit på bakbene så fort man har börjat bejära nåt mer än lung och trevilg trav, har även pratat men en A-tränare som är aktiv och har många elevar dag och han har heller alldrig sätt en ridbar (allts mer än att bara rida rakt fram och svänga) avkomma efter honom.

Vet att fyra av dessa ägare fick konstaterat att deras hästar inte kunde gå på tygeln för då kom en nåt (kom inte i håg vad det hätte).

Men Jag tycker att om du skall använda hingst till ditt sto är det bästa om du kan åka och hälsa på hingsten i fråga för en häst kan vara vas enligt vissa och ängel inligt andra.

Kram

Ja Uttini har jag ju redan nämt, fast det kanske var i en annan tråd. Har ju även en avkomma efter honom.

Enda gången annars som jag jag påminna mig att de skrivit något om en hingsts temperament i hingstkatalogen är om Phaeton x i Flyinges egen hingstkatalog.[/QUOTE]

Ja, stod det inte att han rekommederades till mentalt stabila ston :confused: :confused: :D

Angående Hertigen och Nepalblodet så skulle jag mer än gärna ha ett sto med det blodet. Tyvärr finns det inte så många Hertigen kvar tycker jag. Mitt förra sto var efter Nepal, en liten pansarvagn som lämnade avkommor med bra temperament.

Nina

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 040
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 620
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka