Hingstar som ger svåra avkommor..?

Sv: Hingstar som ger svåra avkommor..?

Mitt sto gick gall med Artist i år, så jag är också förtjust i det blodet :)

Kan Passa på att skriva att jag märker mer skilnad på hästar som har vuxit upp på lösdrift med en äldre lek man och dom som vuxit upp på stall en vilken far hästen har (undantag Master).

Tycker att över lag att dom som vuxit upp i lösdrift är mycket lungnare och sambarbetsviliga en dom som har sina unghästar på stall och liten hage.

Så över lag tror jag inte att det är i huvudet det sitter utan att kropen inte ren fysiskt inte klarar det jobbet man vill att hästen skall utföra och det är det som avkoman ärver. Bara min tiori har inga beläg för det Men min tiori är baserad på att dom hästarna som är riktigt :devil: att rida ofta är ko lungna när dom väl blir "skogs mullar" och en friare forn tillåts.

Fager skrev:
Tycker att över lag att dom som vuxit upp i lösdrift är mycket lungnare och sambarbetsviliga en dom som har sina unghästar på stall och liten hage.

Vet inte om jag kan hålla med dig helt och fullt där. Har ej haft lösdriffts hästar, men träffat på en hel del. Dom har inte varit ett dugg annorlunda än mina som stått på stall, dock med lite större hagar än "små"

Nån som vet hurdan Lipton är/var? Har hört nånstans (kommer ej ihåg var) att han själv var lite svår.
Jag är medryttare på en valack efter honom som är lite speciell. Säkert väldigt intelligent, men säger ifrån ordentligt om något inte passar... :smirk:

För att återknyta till Chapman så har jag fått höra samma saker om mitt sto som är e. honom. Jahaja, jasså Chapman! :mad:

Hon var juvlig, gjorde allt jag bad om och var en ängel i stallet och under ridturen. Stabil i temperamentet, utom möjligtvis som 4-åring, då hon hade en period när hon kollade gränser :smirk:

Jag har en RobinZ-Herkules-valack - och har alltid fått höra: "nåt sånt skulle jag aldrig avla!" Vilket skulle vara "värst" - RobinZ eller Herkules, eller är det just kombinationen? Själv tycker jag ju naturligtvis att det är världens underbaraste häst - men minns glasklart de första åren med herrn... säger som jag brukar; han har ett huvud av granit men ett hjärta av guld! Självklart spelar mamman stor roll - hemma i stallet finns även hans halvsyster (samma mamma men Steinbeck som pappa), två så helt olika individer! Jag tror också att hästar som är avlade mer på prestation kanske inte är de allra raraste små dun-ungar att umgås med.

Apropå Alpen Fürst så bodde jag tidigare nära hans betäckningsstation och ffa i början av hans betäckningskarriär så var det mkt prat om att han gav knäppa avkommor. Har själv bara haft nära bekantskap med ett fåtal (som var trevliga både i skötsel och ridning)

Men som någon då påpekade, han betäckte ju väldigt många av de ston som stod i området och alla stona var väl kanske inte så lämpliga att avla på heller. Det blev ju så på den tiden att man oftast åkte med stona till den hingst som stod närmast kanske inte heller den som passade bäst till stoet.

ha. de verkar bli rätt så lika lasandos avkommorna! Min 4a åring e likadan. Stencool när det gäller sånt som andra blir livrädda för, ex lastbil med flygande presseningar, men sen rullar sig en myra i gräset och då tuppar han nästan av av skräck.
Världens goaste charmtroll men samtidigt stentuff. Nu är det jobbigt med en sådan häst när han står konvalescent en längre tid och måste stå i sjuk hage och inte får röra sig. Han är inte helt lätthanterlig. Ska försöka börja med cirkuskonster så att han åtminstone får tänka lite. Lasandos och landlord avkommor kräver nog mycket tid. De är inga ranta runt i skogen hästar direkt.

Bra beskrivning! Det stämmer på vår dam också. Kan vara på väg att krypa ur skinnet för minsta lilla grej, men är som en filbunke när andra hetsar upp sig. I söndags höll ett barn på och lekte med en kratta i närheten, krattade lite löv här och där, och hästen höll på att gå upp i atomer.... Livsfarligt! Man kunde minst tro att någon tänkte slå ihjäl henne med krattan.
Detta är en häst som är avsedd för tävling och behöver tänka. Jag tror att hon är smart (om vi bortser från krattan...) och behöver stimuleras med mycket tankeverksamhet. Som sagt, ingen promenadhäst. Dock tror jag att hon kommer att ge allt och lite till i tävlingssammanhang.

Har en 2, åring E. Carano - Landlord. Hon är extremt tuff i psyket och kräver mkt tid och tålamod, men dom gångerna man "överbevisar" henne så gör hon som man säger. Uppskattar hennes tuffa psyke då hon ALDRIG fegar ur på löshoppningen.

Har fö jobbat med Landlord och Lasandos, har bara ett ord för båda : Monster.... Men lämnar fantastiska tävlingsindivider till tävlingsmänniskor. Dock är de flesta inga mys-och-gos-skogspromenad-hästar

Eftersom alla här påstår att de flesta Lasandos och Landlord är monster, så måste jag fråga om man inte oftast avlar för att få fram en tävlingsindivid och inte en häst att rida i skogen. I det flesta fall är det väl en tävlingsindivid man vill ha, i alla fall jag. Och min uppfattning om Landlord och Lasandos är att de just lämnar tävlingsindivider som aldrig bangar. Och till Jena, så vet jag att din häst mamma var eller är ganska tuff och alla hennes släktingar på mammans sida har varit det.
Alla hästar har en mamma oxå, så det är inte bara hingstarnas fel.

Självklart är det så, jag var medveten om det när jag köpte henne och läs mitt tidigare inlägg, jag uppskattar hennes tuffhet då hon med all säkerhet inte kommer banga på tävlingbanan, men hon är samtidigt klok.

Är säker på att uppfödaren till henne också var medveten om detta och avlade just henne till tävlingsverksamhet. Har inte klagat på varken Lasandos eller Landlord talade bara hur jag upplevde dem, MEN det finns mång och åter många mkt bra tävlingsindivider efter dem, MEN det jag menade var att man kanske inte har en avkomma till dom och lunkar runt på i skogen.

Jag är väl medveten om att min häst har ärvt sin mammas tuffhet , kanske tom till största delen...

Jena, det var ingen kritik till dig utan mest till de andra som lägger in angående hingstars negativa nedärvning osv.
Jag vet att du reder ut din tuffa dam och kan använda hennes tuffhet till något postivit. Och självklart avlade hennes uppfödare henne för sporten.
Grattis till en superfin häst

Jag tror inte att du vet vem jag är men jag har jobbat på MB i ca. 10år

Eftersom Landlord har diskuteras på denna sida så kan jag berätta att han är såld till Fam van de Lageweg (VDL) i Holland, se ASVH i Örebro

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 040
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 620
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka