Hingstar som ger svåra avkommor..?

Sv: Re: Hingstar som ger svåra avkommor..?

Rodde skrev:
En bra Chapman avkomma är ofta mycket bra.

Jag tror du har mycket rätt där. Har sett en del avkommor e. Chapman och äger en själv.
En del är totalt urflippade medan de andra är lugna som filbunkar, de avkommor som är bra e. Chapman är oftast VÄLDIGT bra
.
Men kom ihåg när ni svarar i sådana här trådar att det gäller inte BARA stoet eller hingsten utan också hur den har blivit hanterad och hur den rids! Glöm aldrig det!!!

Jag vet exakt vad min häst har gått igenom som unghäst och jag rider henne utefter det. Hon är en extremt känslig häst med hårt psyke, släpper inte in en så lätt. Det har tagit mer än ett år för att få henne att tycka om mig ens, hon är så osäker när det gäller människor.
Men det är inte hennes moder eller faders fel utan den tidigare ägarens fel!
Jag blir så ledsen när ni sitter här och smutskastar Chapman-avkommorna, glöm inte att det är ryttarna som formar hästarna!

Tack för mig.

Sv: Hingstar som ger svåra avkommor..?

Eftersom du inte skriver inom vilken ras så..
Wall Street Banker tycker jag är en "värsting" på alla fronter. :eek:
Som föl, som åringar och livet ut.

AM

Har läst igenom tråden och ser att ingen nämnt Irco Mena.
Jag har träffat väldigt många avkommor till honom och de är så gott som jämt svåra att hantera.

De är rena tävlingshästar som oftast är MYCKET duktiga men de är ingen häst man trivs med som "bästa kompis".

Hans pappa däremot Irco Marco, hans avkommor är rena motsatsen, duktiga, snälla och lätthanterliga även om de brukar vara lite sena i utvecklingen, både mentalt och kroppsligt.

Imperator hade heller ingen nämnt, nu är han ju inte i avel längre, men han hade rykte att ge riktigt svåra avkommor, har träffat på ett flertal och samtliga har vart riktiga "surskallar".

? jag har endast träffat väldigt lugna fina Irco Mena som oftast hoppar väldigt bra. Det rör sig väl om ca 10 Irco Mena som jag sett live och äver ridit en del av dem.

har hört att hingstar/valacker e. Irco Mena ska vara väldigt trevliga men märrarna är svåra. (har haft att göra med ett irco mena-sto som är ett riktigt :devil: MONSTER :devil: )

Sv: Re: Hingstar som ger svåra avkommor..?

Det finns bra Chapman-avkommor på tävlingsbanan, men det finns också många mindre lyckade. Det vet "alla" som håller på med avel. Mitt råd: det finns så många bra hingstar att välja mellan idag, varför välja ett så osäkert kort.

Hoppar bra det gör samtliga som jag sett, beror kanske på att det är mest i de sammanhangen jag vistas.

Det har vart både ston och valacker jag mött, det rör sig väl om ett 10 tal här också.
Jag har nog inte träffat på "dina 10" ;)

Ridmässigt så har det inte vart problem utan det jobbiga har vart hur dom är att hantera. Den biten är ju väldigt viktig.

olgaklara skrev:
? jag har endast träffat väldigt lugna fina Irco Mena som oftast hoppar väldigt bra. Det rör sig väl om ca 10 Irco Mena som jag sett live och äver ridit en del av dem.

Jag håller med dig, gillar avkommorna skarpt. Har dessutom ett 2 1/2årigt sto hemma efter honom som är supercool i alla läge. Lugn som en filbunke. :)

Vilka erfarenheter av ni av avkommor till Chess?

Jag har hört personer som lovordar avkommorna och tävlingsryttare som tvärtemot pratat om hur vass Chess själv.

Har du ett sto med bra temperament...som även har hästar bakom sej med gott temperament i många led...så är detta mkt viktigare än något annat.

Har träffat trevliga avkommor efter många hingstar som anses ge svåra,hetsiga,dumma och ohanterbara avkommor, som funkat alldeles utmärkt som individer om de kommit från ett bra sto med gediget temperament.Stoet betyder mer än vad folk tycks förstå.

Titta på ditt sto först och bedöm hennes temperament först...

Nafayette skrev:
Eftersom du inte skriver inom vilken ras så..
Wall Street Banker tycker jag är en "värsting" på alla fronter. :eek:
Som föl, som åringar och livet ut.

AM

Hur många efter honom har du haft? Som föl? Som åringar? Som äldre? Har du Investalot? Den enda avkomman efter WSB i Sverige äldre än tre år... Eller menar du hur han själv är? Det kan ju finnas flera orsaker till vissa beteenden hos hästar...

Jag har träffat på flera avkommor efter honom, ingen har varit farligt vass. Visst finns det lite humör i dom, men dom jag har pratat med tycker dom är mycket samarbetsvilliga i vagnen vilket ju är viktigast med en travhäst så länge dom inte är farliga... Man måste ju inte gosa med dom om dom inte vill... Hantera har inte varit något problem för mig, hittills får jag väl säga eftersom dom inte är helt vuxna än.

Ska man ta travhingstar är väl Nevele Pride ett bra exempel. Han kunde väl nästan klassas som lynnesfel. Nedärvde till viss del detta till sina avkommor men även en fantastisk hårdhet.

Sen finns det ju andra hinstar där nästan varenda avkomma har slaggjord och det är inte "för säkerhets skull"... utan behövs... Hellre en som är lite tuff att sköta än en lömsk som kan slå när som helst när man kör...

Är hästar annorlunda jämfört med andra djur där man har kontrollerad fortplantning (avel)?

Det är ingen hemlighet att det tex inom hundavel ibland förekommer kullar där avkommorna får dåliga lynnen efter en specifik hane eller tik eller just mellan en viss hane och en viss tik.

Eftersom det finns ett bredare underlag när det gäller hundar pga antalet avkommor så blir detta så tydligt.

När man pratar hästavel menar de flesta att en viss hingst inte lämnar dåliga avkommor utan att detta generellt beror på sto och hantering.
Så är det alltså inte när det gäller avel bland andra djurslag så då måste det innebära att hästen inte kan ha mentala oönskvärda egenskaper som nedärvs...eller?

Självklart lämnar hingstarna avkommor med olika temperament. Men frågan är vem som ska bedömma och på vilken grund. Hittills har jag läst få åsikter här som verkligen varit begrundade...

Det blir ju liksom mer lättöverskådligt med hundavel där det pluppar ut ett flertal varje gång. Ju större underlag desto mer tillförlitlig statistik, och det är sällan någon annan än hingsthållarna använder samma hingst på samma sto om och om igen.

Hur WSB är vet jag.
Har själv sett hjälmar, munkorg och dubbla ledstänger.
Avkommor efter honom är födda här..ja.
Nej dom är inte vuxna utan alla lämnar oss när dom är ett och etthalvt.
Vi har haft även på bete.. Man kan väl säga att dom utmärker sig med sin stenhårda vilja att inte vare sig vilja bli maskade eller verkade... Och den egenheten hade dom patent på.

Men, men kanske har vi i år ett undantag som bekräftat "vår regel"
Ett fint hingstföl e WSB men skapligt lynne..

Så summan av detta är väl att ett tiotal har passerat oss..

Men själv skulle jag inte använda honom..nej.
AM

Vet ej om Romano är i avel längre men jag har hittills inte hört nån av hans avkommor som går att sko bak utan problem.

Har hört en del knepigt om Krius också och har själv en avkomma efter honom som är lite eh......underlig.

Romano stod i våra trakter ett tag..
Där jag hade min märr uppstallad var det en som fick avkomma efter den.
En vass liten märrunge..
Dom sa att hon nog skulle bli en utomordentligt bra tävlingsindivid...hmm

AM

Kan inte hålla med om Nactus - har haft tre Nactusavkommor med tre olika mammor, den enda av dem som blev svår hade en genomknepig mamma, men med rätt hantering blev hon en klippa. De andra två är helt suveräna.

Haft två Masteravkommor också - den ena med en helt suverän mamma - hon är en härlig fröken men med klart humör. Den andra var mycket svår, men lär finnas hon en person som t o m kan rida henne nu...

Eftersom jag själv har haft hand om Chess på bruksproven så måste jag inflika med att han var inte det minsta skarp då i alla fall. Den absolut snällaste vi hade då.

jag har hört att dem efter landlord ska vara lite "skarpa"....

har dock bara hört det och aldrig haft en själv.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 620
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka